رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن تشریح کرد:

جزییات سند راهبردی بانک مسکن ۱۴۰۰

عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد: برنامه های اجرایی و عملیاتی «سند راهبردی بانک مسکن ۱۴۰۰» حداکثر تا پایان شهریور ماه برای یک دوره پنج ساله و مطابق با برنامه ششم توسعه کشور تهیه و تدوین خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به رونمایی سند راهبردی بانک مسکن طی هفته گذشته گفت: در این سند خطوط کلی فعالیت و تکالیف بانک عامل بخش مسکن برای نیل به اهداف چشم انداز در سال 1400 تعیین شده است و بر این اساس بنا شده تا سند اجرایی آن حداکثر تا پایان شهریور ماه تهیه و به تمامی زیر مجموعه بانک مسکن ابلاغ شود.
وی در عین حال با اشاره به چهار بخش مهم سند راهبردی بانک مسکن، به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: یکی از مهم ترین این بخش ها اهداف کلان بانک است که در 10 محور تعریف شده است. در این میان یکی از محورهای مهم اهداف کلان بانک، تبدیل بانک مسکن از یک بانک تخصصی-تجاری به یک بانک توسعه ای است. در این راستا طی دو سال اخیر مجموعه ای از اقدامات برای ایجاد این تغییر ماهوی در بانک انجام شده است.
عضو هیات مدیره بانک مسکن به اساسنامه بانک مسکن اشاره کرد و افزود: بر اساس این اساسنامه، بانک مسکن یک بانک تخصصی-تجاری تلقی شده است که متکی به کمک های دولتی برای ارائه خدمات نیست و بخش عمده منابع آن از محل سپرده گذاری متقاضیان در مقابل ارائه آپشن هایی همچون سود سپرده گذاری و سایر محصولات تامین می شود.
وی ادامه داد: بنابراین جامعه هدف متقاضیان بانک مسکن دهک های درآمدی 3 تا 7 درآمدی خواهند بود که می توانند در مقابل سپرده گذاری از خدمات این بانک بهره ببرند اما زمانی که بنا باشد جامعه هدف بانک عامل بخش مسکن به دهک های درآمدی پائین تر تغییر کند و اقشار کم درآمد تحت پوشش تسهیلات این بانک قرار گیرند با ابزارهای در اختیار فعلی که طبیعتا ابزارهای هزینه دار هستند امکان پاسخ گویی وجود ندارد.
رحیمی انارکی تصریح کرد: برای این تغییر باید ابزارهایی در اختیار بانک قرار گیرد که از طریق آنها هزینه ها به بانک برگردانده شود و امور بانک هدایت شود در نتیجه از سایر منابعی که دولت در اختیار بانک قرار می دهد باید استفاده شود.
به گفته وی دولت مکلف است برای تامین مسکن همه اقشار جامعه اقدام کند بنابراین بانک مسکن باید از طریق منابع تامین شده از سوی دولت تجهیز شود تا از این طریق منابع در اختیار خود را افزایش و در تامین مسکن اقشار کم درآمد نقش ایفا کند.
عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به دو بحث «توسعه شهری» و «بازآفرینی شهری» که تا کنون متولی خاصی نداشته است، اظهار کرد: این دو بحث تا کنون متولی خاصی در حوزه منابع مالی نداشته است اما بر اساس بند راهبردی بانک مسکن جز استراتژی های بانک مسکن قرار گرفته است بنابراین برای اجرای این استراتژی جدید نیاز به منابعی ارزان قیمت و همچنین بلند مدت وجود دارد که فقط در قالب توسعه ای شدن بانک اتفاق خواهد افتاد.
این صاحبنظر ارشد حوزه بانکی تاکید کرد: اجرای استراتژی های جدید بانک مسکن منوط به این شرط خواهد بود که منابع در نظر گرفته شده برای این بخش برای بانک مسکن قابل تامین باشد. از این رو نیاز است اساسنامه بانک مسکن تغییر کند و در هیات دولت به تصویب برسد و منابعی از این طریق برای بانک اخذ شود.
رحیمی انارکی عنوان کرد: با نظر به مجموعه این محورها تبدیل بانک مسکن از یک بانک تخصصی-تجاری به یک بانک توسعه ای یک تغییر ماهوی است که باید در فعالیت های بانک ایجاد شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000