برنامه پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی ارائه شد

افزایش سرمایه بانک مسکن از استراتژی های مهم چهار سال آتی

وزیر راه و شهرسازی برنامه پیشنهادی خود برای دولت دوازدهم در حوزه راه، مسکن و شهرسازی را ارائه کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به دنبال اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری، عباس آخوندی همچون دولت یازدهم به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. از این رو عباس آخوندی جزئیات برنامه پیشنهادی خود را مشتمل بر چالش ­ها و وضعیت موجود و رویکردها و برنامه ­های پیش رو برای حوزه راه و حمل و نقل و همچنین مسکن و شهرسازی در اختیار پایگاه خبری بانک مسکن قرار داد.

در این برنامه ابتدا وضعیت حوزه راه و شهرسازی در ابتدای سال 92 (آغاز به کار دولت یازدهم) تبیین شده است. مطابق با گزارش ارائه شده از سوی وزیر راه تحویل طرح مسکن مهر در نیمه راه، معضلات زندگی 19 میلیون نفر بد مسکن، نبود طرح مشخص برای خانه­ دار شدن خانه اولی ها و عدم تناسب طرح مسکن مهر با تقاضای حاشیه­ نشین­ ها از جمله مشکلات اصلی وضعیت این بخش در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بود که در این راستا دولت یازدهم به افتتاح 825 هزار و 431 واحد مسکونی طرح مسکن مهر ، افزایش سقف کلی تسهیلات بانکی از 48 هزار میلیارد تومان به 55 هزار و 500 میلیارد تومان، افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط از 15 به 20 سال از جمله اقدامات سیاست گذار بخش مسکن در دولت گذشته بوده است. همچنین برای ایجاد تغییر و تحول در حوزه مسکن و شهرسازی، دولت یازدهم به افزایش سف تسهیلات فردی از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان در یک مرحله و به 40 میلیون تومان در مرحله بعدی اقدام کرد. در عین حال یکی از مهم­ترین اقدامات این دولت که طی سال­ های گذشته با اجرای سیاست صحیح چندان مورد توجه نبود در اولویت قراردادن خانه اولی­ ها و ساکنان بافت فرسود در نظام تامین مالی مسکن است.

محتوای گزارش عملکرد تهیه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی نشان می ­دهد: در این زمینه راه اندازی صندوق پس انداز یکم، ظرفیت­ سازی نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه، تدوین و تصویب برنامه مسکن کم­ درآمدها در قالب مسکن اجتماعی، تهیه طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن از جمله مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه تامین مالی مسکن کم­ درآمدها و خانه اولی ها بود. در این میان افزایش سرمایه بانک مسکن به مبلغ یک صد هزار میلیارد ریال نیز به منظور افزایش قدرت اعطای تسهیلات توسط این بانک از دیگر فعالیت ­های مهم در این عرصه بوده که اهرمی برای ایفای نقش حداکثری این بانک در حوزه توانمند سازی مالی متقاضیان مسکن به بهترین شکل ممکن تبدیل شده است.

بخش دیگری از این گزارش به تشریح وضعیت موجود بخش راه و شهرسازی در سال جاری از یک سو و مهم­ترین چالشهای وزارت راه و شهرسازی در ابتدای دولت یازدهم اختصاص دارد. بر این اساس طبق بررسی های به عمل آمده وجود بیش از 2 میلیون و 587 هزار واحد مسکونی خالی و 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم که با تقاضای موجود در بازار سازگاری ندارد و منجر به ایجاد اختلال در نظام عرضه و تقاضا شده یکی از چالش های اساسی در این دوره به شمار می­ رود.همچنین اسکان بیش از یک سوم جمعیت شهری در بافت ­های ناکارآمد شهری، چالش ­های مالی و اجتماعی تجمیع مالکیت، نیمه تمام ماندن بیش از 253 هزار واحد مسکونی مسکن مهر نیز از جمله محورهایی است که از دیدگاه سیاست گذار ارشد حوزه مسکن و ساختمان باید در این دوره برای آن چاره ­اندیشی اساسی شود.

در عین حال از دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر معادل 24 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر از نظر ساخت، راکد و دارای متقاضی غیرموثر هستند که به عدد 110 هزار واحد فاقد متقاضی اضافه شده و دولت در قبال آنها تعهدی ندارد. علاوه بر پرونده حدود 36 هزار واحد مسکن مهر به دلایل مختلف از جمله اختلافات سازندگان با تعاونی ­های مسکن در مراجع قضایی تحت رسیدگی است.

در این برنامه به استراتژی­ های کلان وزارت راه و شهرسازی نیز اشاره شده است. رفع تعارض منافع در میان عناصر فعال بازار فعالیت­ های مهندسی ساختمان، افزایش توان خرید، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان و همچنین تامین مالی سازندگان از طریق ابزارهای مالی و افزایش سرمایه بانک مسکن از مهم­ترین این استراتژی ها عنوان شده است.

بخش آخر برنامه پیشنهادی عباس آخوندی نیز به ارائه محورهای اصلی برنامه آینده پرداخته است. بر این اساس فراهم آوردن زمینه تولید مسکن مطابق برنامه ششم توسعه، هماهنگی و اجرای طرح مسکن اجتماعی از طریق حساب صد حضرت امام(ره)، تکمیل و احدهای باقی مانده مسکن مهر و هماهنگی جهت احداث خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله برنامه­ های حوزه مسکن و ساختمان است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000