گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد

پایان رکود در بخش مسکن و ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۱۸
آخرین آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از این است که رشد اقتصادی بخش مسکن و ساختمان به 7.1 درصد رسیده و این دومین فصل متوالی است که رشد این بخش مثبت گزارش شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مرکز آمار ایران، گزارش رشد اقتصادی در سه ماه نخست سال جاری را منتشر کرد. بررسی این آمار حاکی از این است که رشد اقتصادی کل در فصل نخست سال جاری به 6.5 درصد رسیده، اما رقم رشد اقتصادی بدون نفت معادل با 7 درصد ثبت شده است. این برای اولین بار است که در دوران پسابرجام رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت از رشد کل سبقت گرفت. این موضوع به معنی کم رنگ شدن اثر نفت بر رشد اقتصادی و پر رنگ شدن گروه‌های غیر نفتی است. آخرین باری که رشد بدون نفت از رشد کل(در بازه اعداد مثبت) بیشتر ثبت شد، بهار سال 1394 بود. در آن فصل رشد اقتصادی بدون نفت 0.7 درصد از رشد اقتصادی با نفت بیشتر بود.

در گزارش مرکز آمار سه گروه اصلی به همراه 12 زیر گروه وجود دارد. گروه‌های اصلی شامل کشاورزی، صنعت و خدمات می‌شوند. گروه صنعت خود به 4 زیر گروه تقسیم می‌شود؛ معدن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان. سهم عمده بخش معدن مربوط به فروش و استخراج نفت و گاز است. زیر گروه صنعت رشد 5.8 درصدی در بهار داشته است. صنعت در زمستان 94 پس از سه فصل از رکود خارج شد. رشد ارزش افزوده زیر گروه صنعت از تابستان سال گذشته به سطح 5 درصد رسیده و تا کنون بالای این سطح خود را حفظ کرده است. در بهار سال گذشته رشد این زیر گروه 2.7 درصد ثبت شد. در بهار امسال نیز رونق بخش صنعت تداوم یافت.

نکته جالب توجهی که می‌توان از آخرین گزارش مرکز آمار دریافت، رکورد زدن رشد بخش ساختمان در طول 5 سال اخیر است. رشد این بخش در فصل گذشته 7 درصد گزارش شده است. بخش ساختمان در سال‌های 94 و 95 در رکود قرار داشته است. با نگاه فصلی نیز رشد این گروه از تابستان 91 تا زمستان 95 همواره منفی بوده است. اما در زمستان سال گذشته پس از 18 فصل، رشد فصلی ساختمان مثبت شد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش ساختمان در فصل بهار، جایگاه خود در مدار رشد را تحکیم کرده است. رشد اقتصادی این گروه در فصل بهار، 7.1 درصد ثبت شده که با توجه به داده‌های موجود، از سال 91 این اتفاق بی‌ سابقه بوده است. رشد بخش ساختمان در بهار سال گذشته، منفی 15.1 درصد ثبت شده بود. این تغییر روند می‌تواند نشانه‌ای از آغاز رونق در بخش ساختمان باشد. به نظر می رسد که در سال جاری، بخش مسکن و ساختمان می تواند یکی از بخش های اصلی برای حصول رشد اقتصادی بالای 5 درصد باشد. البته باید برخی از موانع ایجاد رونق در این بخش را مرتفع ساخت. تقویت قدرت تقاضای مصرف کننده با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و حمایت از صندوق پس انداز مسکن می تواند به تداوم رونق در این بخش یاری رساند. از سوی دیگر، کاهش نرخ سود بانک ها، می تواند بخشی از منابع بلند مدت در بازار پول را راهی تقاضای مصرفی در بخش مسکن کند. این روند بهبود تقاضا باید با افزایش عرضه پاسخ داده شود، در غیراین صورت باعث نوسانات قیمتی در این بازار خواهد شد.

یکی از نکاتی که از آخرین گزارش مرکز آمار در مورد رشد اقتصادی استنتاج می‌شود، وجود رونق در تمامی گروه‌ها و زیر گروه‌ها است. مرکز آمار، اطلاعات رشد فصلی به قیمت‌های ثابت (بر پایه سال 1390) را از فصل اول سال 91 در سایت خود قرار داده است. بر پایه داده‌های موجود، این اتفاق بی‌سابقه بوده است. در واقع هیچ فصلی را از سال 91 نمی‌توان یافت که رشد تمامی زیر گروه‌ها در آن مثبت بوده باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000