حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات تهران ناشی از بخش مسکن است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۱۸
تداوم رکود در بخش مسکن در ششمین سال در کشور ، پیامدهای بدی را برای مدیریت شهری تهران به بار آورده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، حجت‌ الله میرزایی معاون برنامه‌ ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران ضمن بیان این مطلب گفت: کلان شهر تهران بیست و پنجمین شهر پر جمعیت جهان است و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سیاسی و اداری کشور، بیش از نیمی از صنعت، اختراعات و اکتشافات ثبت شده نوین در ایران را در خود جای داده است.

میرزایی اظهار داشت: متاسفانه این در حالی است که با تراکم بالای جمعیتی این کلان شهر در یک دهه گذشته در کنار ورود مهاجران متعدد به استان ساخت و ساز در اطراف این شهر نیز افزایش یافته و با توجه به اینکه تنها نقش خوابگاهی را برای این کلان شهر دارد مسائل بسیار زیادی را برای آن ایجاد کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران این شهر را تجلی توسعه‌ای کج کارکرد و ناموزون دانست و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات تهران ناشی از بخش مسکن است که اولین آن به وجود سطح گسترده‌ای از بافت‌های ناکارآمد شهری بر می‌گردد. با توجه به آمار اعلام شده در سطح محدود حدود ۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در شهر تهران وجود دارد که می‌توانیم بگوییم با شروع فرآیند نوسازی و حتی توقف آن شاهد مشکلات بی‌شماری برای مدیریت شهری هستیم.

وی ادامه داد: این مسئله پیامدهای بدی را برای مدیریت شهری تهران به بار آورده و درآمدهای شهری تهران را تا حد زیادی با محدودیت‌های جدی روبرو کرده است.

میرزایی همچنین تاکید کرد: آینده فروشی توسط شهرداران پیشین در این کلان شهر به مالیه شهری آسیب رسانده و سیاست‌گذاری بخش مدیریت شهری را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. بدون شک فقدان شفافیت‌های مالی مدیریت شهری اطلاعات نا متقارن و خارج از دسترس و همچنین ناکارآمدی تشکل‌های شخصی و صنفی همگی به بروز این مشکلات طی سال‌های گذشته کمک کرده است.

وی گفت: امیدواریم با تغییرات در نظر گرفته شده در شیوه تدوین این برنامه زمینه عبور از چالش‌های موجود در این کلان شهر را فراهم کنیم.

وی در ادامه برنامه‌ریزی صحیح و متناسب بر اساس چالش‌های شهری تهران، گذار از برنامه‌ریزی متمرکز، کالبدی، اقتصاد و مدیریت مبتنی بر ساخت و ساز به برنامه‌ریزی مشارکتی، چند وجهی، مبتنی بر دانش و فناوری نوین و مدیریت مبتنی بر ساز و کار را از اهداف اصلی برنامه‌ریزی سوم شهری تهران از سوی مدیریت شهری اعلام کرد.

میرزایی در پایان ابراز امیدواری کرد: شهرداری تهران در دوره جدید با همکاری مجلس شورای اسلامی، شورای شهر تهران و دولت بتواند زمینه حرکت به سمت توسعه در سطح کلان شهر تهران را فراهم کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000