راه دشوار دولت پس از همایش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۲۰
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن، از راه دشوار دولت برای عملی کردن نقطه نظرات و توصیه های صاحب نظران شرکت کننده در همایش خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، حامد مظاهریان در سکانس پایانی همایش سیاست های توسعه مسکن با تاکید بر اینکه، شخصاً از دو روز برگزاری این همایش پربار، انبوهی اطلاعات ارزشمند و کاربردی را برای پیاده سازی در بخش مسکن و ساختمان آموختم، افزود: همایش امسال توسعه سیاست های مسکن به مراتب، اثرگذارتر و دارای محتوای بیشتر از دوره های قبل بود ضمن اینکه میزان استقبال کارشناسان، دانشجویان و همین طور اصحاب فن و فعالان بخش مسکن و ساختمان از شرکت در این همایش نیز نسبت به قبل، چشمگیر بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، دستاوردهای همایش سیاست های توسعه مسکن شامل مقالات متعدد ارایه شده در حوزه های مختلف بخش مسکن بزودی در سایت اطلاع رسانی معاونت مسکن منتشر می شود، گفت: هم دولت، هم بخش خصوصی، هم شهرداری ها و همچنین تمامی کنشگران بخش مسکن و ساختمان لازم است از تحقیقات و مطالعات داخلی و جهانی مطرح شده در این همایش، در جهت اصلاح رویه ها، بهره بگیرند.

مظاهریان مهمترین عایدی هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن را تعیین مختصات فعلی بازار مسکن به لحاظ شناسایی آخرین وضعیت جنس تقاضا در بازار و تضاد الگوی عرضه با آن عنوان کرد و گفت: آمارهای رسمی و تحلیل هایی که پیرامون آمارها درباره تغییرات جمعیتی و روند عرضه های انبوه گذشته ارایه شد حکایت از آن دارد که ساخت و ساز به روال گذشته، دارای بازدهی مناسب نخواهد بود. آهنگ رشد جمعیت طی 5 سال گذشته، به مراتب کندتر از دهه های 70 و 80 شده است. از طرفی انبوه سازی در تیراژی مشابه سال های 90 تا 92 جزء آنکه بار سنگین بازار خانه های خالی را سنگین تر کند، اثر مثبت آنچنانی به همراه نخواهد داشت.

مظاهریان در این باره تصریح کرد: طی سال های 90 تا 95 بیش از 3 میلیون واحد مسکونی جدید در شهرهای کشور ساخته شد در حالیکه 3 میلیون خانوار فقط به جمعیت کشور اضافه شد. در این میان، تعداد خانه های خالی از یک میلیون و 600 هزار واحد به 2 میلیون و 600 هزار واحد افزایش پیدا کرد و در کنار آن، جمعیت بدمسکن در کشور به 20 میلیون نفر شامل 9 میلیون ساکن بافت فرسوده و 11 میلیون حاشیه نشین رسید. این آمارها مشخص می کند: انبوه سازی های بدون برنامه و هدف دقیق همچون ساخت و سازهای مسکن مهر بدون آنکه تقاضای مسکن را پاسخ دهد، به بخشی از بازار ملک تزریق شد که در آنجا، تمرکز تقاضا وجود نداشت؛ نتیجه آن شد که از یک سو عرضه های ناکارآمد افزایش یافت و از سوی دیگر، خانوارهای بدمسکن بر تعدادشان افزوده شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، عصر جدید را دوره کمی سازی و خرده سازی به جای انبوه سازی و سونامی ساخت و ساز معرفی کرد و افزود: در این دوره باید بر ارتقای کیفیت ساخت و ساز و در عین حال توانمندسازی سمت تقاضا بخصوص خانه اولی ها، ساکنان بافت فرسوده و حاشیه نشین ها تمرکز کرد.

مظاهریان این توصیه را بر اساس برآیند نقطه نظرات مطرح شده در این همایش مطرح کرد.

معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اینکه مطالب بسیار قابل توجهی در همایش هفدهم ارائه شد گفت: برای ما در بدنه دولت راه دشواری در پیش است تا بتوانیم ایده‌های صاحب‌نظران را به مرحله اجرا درآوریم. امیدوارم خداوند کمک کند تا کار بزرگی که شما صاحب‌ نظران و اندیشمندان انجام دادید در فرآیندها مورد استفاده قرار بگیرد.

مظاهریان یکی دیگر از آمارهای مهم ارایه شده در همایش سیاست های توسعه مسکن را مربوط به طول انتظار برای صاحب خانه شدن دانست و گفت: حدود ۱۱ سال زمان می ‌برد تا یک ایرانی دارای شغل و درآمد با پس ‌انداز صاحب خانه شود. همچنین یک خانوار ایرانی ۳۳ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند. این در حالی است که ۳ دهک جامعه زیر خط فقر به سر می ‌برند و ۱۳۵ هزار هکتار معادل دو برابر مساحت کل تهران شهر بافت های فرسوده، ناپایدار و سکونت گاه غیررسمی است که باید بهسازی و نوسازی شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه ‌ای را که در حوزه معاونت مسکن و ساختمان دنبال می کنیم آن است که باید نهاد محلی طرح‌ های جامع و تفصیلی را مورد توجه قرار دهد و به آنها ورود کند. همچنین دولت محلی باید در برنامه ‌ریزی ‌های، موضوع مسکن دخالت داده شود و در مورد آنها اظهار نظر کند. بدین منظور معتقدیم دولت ملی مسئولیت دخالت گسترده ندارد و باید دولت محلی را به رسمیت بشناسد و تلاش کند تا نهادهای محلی را ارتقا دهد و بدین ترتیب نهاد محلی عهده ‌دار مسئولیت شهرها باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000