مرکز آمار ایران اعلام کرد

نبض قیمت مصالح ساختمانی در تهران

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۸/۰۹
مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی، آخرین تحولات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی شهر تهران در تابستان ۹۶ را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، اطلاعات ارائه شده در این گزارش مربوط به تغییرات شاخص کل قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران در سه ماهه دوم امسال نشان می دهد، تابستان امسال شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی به عدد 211/6 رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13/4 درصد افزایش یافت. همچنین شاخص کل قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با بهار امسال -یک فصل قبل- با 7 درصد افزایش مواجه شد.

شاخص کل قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران در بهار امسال 197/1 بود که نسبت به بهار 95 نیز رشد 7 درصدی را نشان می دهد.

روند تغییرات شاخص نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران نشان می دهد تغییرات سالانه شاخص قیمت مصالح ساختمانی که طی یک سال 94- عمق رکود ساختمانی-به 1/8 - رسیده بود در سال 95 به 6/6 درصد رسید که کارشناسان اصلی ترین عامل این تغییرات را به صفر رسیدن شیب رشد منفی در ساخت و سازها می دانند. نوسانات قیمت مصالح ساختمانی یا درصد تغییرات شاخص نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران همچنین در سال های 91 و 92 که اوج رونق ساختمانی تجربه شد به ترتیب 36/7 درصد و 23/8 درصد بوده است که در سال 93 هم زمان با شروع دوره رکود در ساخت و سازها به 6/7 درصد رسیده است. پیش بینی ها حاکی است با افزایش تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی جدید احتمال بروز نوسان بیشتر در این شاخص طی ماه های اخیر وجود خواهد داشت.

این شاخص کل که بر پایه محاسبه میانگین شاخص قیمت در 15 گروه از مصالح پر کاربرد و اصلی ساختمانی محاسبه شده است، نشان می دهد قیمت مصالح ساختمانی در نتیجه افزایش تقاضا برای ساخت و سازهای جدید و همچنین ورود بازار ساخت مسکن به فازپیش رونق نسبت به سال قبل و حتی یک فصل گذشته دچار نوسان شده است.

هر چند شدت این نوسان تنها در میان برخی از گروه های نهاده های ساختمانی قابل مشاهده است؛ به عنوان مثال بیشترین رشد قیمت نهاده های ساختمانی در تابستان امسال مربوط به گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است؛ شاخص قیمت نهاده های ساختمانی در این گروه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41/6 درصد افزایش یافته است که بیشترین شدت نوسان را در میان سایر گروه های مصالح ساختمانی نشان می دهد. همچنین در گروه شیرآلات بهداشتی، شاخص قیمت با رشد 21/4 درصدی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته مواجه شده است و در گروه سیمان، بتن، شن و ماسه قیمت مصالح نوسان 17/5 درصدی را در همین بازه زمانی تجربه کرد.

با این حال در برخی از گروه های مصالح ساختمانی همچون گروه شیشه و گروه سنگ شاخص قیمت با رشد منفی همراه شد؛ در گروه شیشه تغییرات شاخص قیمت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 4/5- درصد و در گروه سنگ این تغییرات معادل 1/4- به ثبت رسید. تغییرات شاخص نهاده های ساختمانی شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال 95 در برخی دیگر از گروه ها همچون گروه ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت نیز زیر 1 درصد گزارش شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000