تضمین کیفیت ساختمان ها با نظارت شرکت های بیمه گر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۸/۳۰
معاون فنی بیمه البرز گفت: اجباری شدن بیمه ساختمان ها به دلیل مکانیسم های خاص نظارتی در این صنعت و همچنین توان کارشناسی بالای بیمه ها قطعاً به بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور منجر خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از برنا، احمد صفرزاده معاون فنی بیمه البرز در مورد وضعیت بیمه ساختمان در کشور، گفت: پوشش های بیمه ای که در حال حاضر برای ساختمان های آماده و در حال بهره برداری ارایه می شود عمدتا تحت پوشش سه بیمه آتش سوزی، صاعقه، انفجار است و سایر پوشش ها تحت عنوان پوشش های تبعی است مثلا خطر زلزله و ترکیدگی لوله و خسارت های وارد به همسایگان است. ولی در یک تفکر سیستمی و اساسی، سازندگان همان طور که برای رعایت حریم شهری، اصول و قواعد شهرسازی و خیابان کشی، میزان جانمایی و تراکم ساختمان، ملزم به گرفتن پایان کار هستند، باید در مورد بیمه نامه ساختمان هم اقدام کنند. بر این اساس سازنده و پیمانکاری که قصد ساخت و ساز دارد، قبل از صدور پروانه باید به بیمه ارجاع شود و شرکت بیمه پس از ارزیابی کارشناسی بر مبنای متراژ، نوع مصالح و استحکام، بیمه نامه صادر کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تحت عنوان بحث کیفیت ساختمان، برخی از سازندگان و شهرداری ها هم به صورت جسته و گریخته این رویه را در برخی از استان ها اجرا می کنند. منتهی به صورت سیستماتیک همه ساخت و سازها الزاما تحت پوشش بیمه نیست.

صفرزاده در ادامه افزود: اگر بخواهیم این روند به صورت سیستماتیک اجرا شود، باید قانون آن در مجلس مصوب شود. دولت بایستی از بحث تصدی گری بیرون بیاید. دولت الان حقیقتا با توجه به دغدغه ها، مسایل و مشکلاتی که در بحث اداره امور کشور در تمامی عرصه ها با آن روبرو است، نمی تواند در مقوله جبران خسارت به صورت قوی وارد شود. ضمن اینکه این گونه خسارت ها در کل دنیا به استناد پوشش های بیمه ای توسط شرکت های جبران می شود.

معاون فنی بیمه البرز در ادامه در مورد عملکرد بیمه ها در این حوزه گفت: بیمه ها با استفاده از تجزیه و تحلیل خطر، بیمه نامه صادر می کنند. براساس استانداردهای بیمه گری، بیمه ها ابتدا میزان ظرفیت خود را حساب میکنند و مازاد ظرفیت را از پوشش اتکایی استفاده میکنند. پوشش های اتکایی معمولا از طریق عقد قرارداد با بیمه های خارجی تامین می شود.

وی در ادامه در مورد توانایی بیمه های کشور در پرداخت خسارات ناشی از حوادثی همچون زلزله گفت: الان اگر بخواهیم برای کل ساختمان های کشور بیمه آتش سوزی و زلزله بگیریم شرکت های بیمه هیچ محدودیتی برای این کار ندارند و می توانند تأمین کنند. شرکت های بیمه با مجموع ظرفیت های داخلی شان، ظرفیت پذیرش ریسک مشخصی دارند و مازاد این را تحت عنوان قراردادهای اتکایی از قبیل مازاد خسارت یا مازاد سرمایه و یا مشارکت با شرکت های بیمه اتکایی تامین می کنند. جبران خسارت فاجعه آمیز در نتیجه بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله،که در صنعت بیمه به آنها قدرت خدا (AcT oF GoD)گفته می شود از محل بیمه اتکایی و عقد قرارداد همکاری با بیمه گرهای خارجی تامین می شود.

معاون فنی بیمه البرز در ادامه در مورد تاثیر حضور صنعت بیمه بر کیفیت ساخت و ساز در کشور گفت: در کشورهایی که سیستم ساخت و ساز و بیمه ای توسعه یافته است وقتی یک ساختمانی را برای فروش آگهی می کنند، در اگهی فروش درج می کنند که این ساختمان دارای پوشش بیمه ای است و این می شود به عنوان یک امتیاز برای خریدار. وقتی یک ساختمان نزد فلان شرکت بیمه است پس معلوم است که شرکت بیمه از مرحله ساخت و ساز این ساختمان، آنالیز ریسک را انجام داده، تحلیل ریسک کرده و این ریسک از یک دامنه قابل قبولی برخوردار بوده که شرکت بیمه هم این را پوشش داده است.

وی در ادامه افزود: بحث اجباری شدن بیمه ساختمان قبلا در مجلس مطرح شده و بحث صندوق بلایای طبیعی ادغام هنوز از لحاظ قانونی نهایی نشده است. آنچه که مسلم است مطابق این طرح مقرر شده ساختمان هایی مسکونی در حال بهره برداری که مردم در آن سکونت دارند. تحت پوشش بیمه آتش سوزی و حوادث قرار بگیرند و یک بحث دیگر که فارغ از این طرح هست کیفیت ساختمان است که از طریق الزام پیمانکاران به استفاده از پوشش های بیمه ای به منظور رعایت مقررات و آیین نامه های ساخت و ساز مطرح می شود. لذا باید گفت اجباری شدن بیمه ساختمان ها به دلیل مکانیسم های خاص نظارتی در این صنعت و همچنین توان کارشناسی بالای آن قطعاً به بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور منجر خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000