عضو هیأت مدیره شرکت کارآفرینی بانک مسکن تشریح کرد:

چهار ویژگی ایده‌های منتخب برای تبدیل به استارت‌ آپ

عضو هیأت مدیره شرکت کارآفرینی بانک مسکن با اعلام جزییات فرآیند پذیرش و جذب ایده‌ها در این شرکت برای ورود به پروسه شتاب‌ دهی، چهار ویژگی اصلی طرح‌ های مقبول این شرکت را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد طهرانی در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، درباره چگونگی جذب صاحبان طرح و ایده در یکی از حوزه‌های «مسکن و ساختمان»، «راه و شهرسازی» و «خدمات بانکداری و پرداخت»، گفت: ابتدا از تیم‌ها دعوت می‌شود تا توضیحات درباره طرح یا ایده خود را ارائه کنند. این اولین مرحله برای شروع دوره شتاب دهی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان ایده اولیه در این مرحله باید ارائه شود، طرحی است که در وهله اول باید چارچوب نظری آن کامل باشد. افزون بر این طرح اولیه باید از نظر فنی قابل اجرا باشد.

طهرانی ویژگی سوم طرح‌ های پذیرفته شده در شرکت کارآفرینی بانک مسکن را «شکل‌گیری تیم قوی حول ایده اولیه» عنوان و تاکید کرد:‌ وزن این موضوع در امتیاز دهی به طرح‌ ها بیش از دیگر موارد است؛ طوری که 90 درصد از امتیاز به این موضوع اختصاص دارد و اهمیت آن برای جذب در فرآیند شتاب‌ دهی، حتی بیشتر از اصل ایده است.

وی توصیه کرد ایده‌ پردازانی که قصد بهره‌گیری از حمایت شرکت کارآفرینی بانک مسکن را دارند، تیم‌های قوی، منسجم و ساختارمند تشکیل دهند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خاتم با تاکید بر اینکه لازم است شرکت کارآفرینی به این باور برسد که درباره بحث‌های تجاری‌ سازی ایده فکر شده است، تصریح کرد: از این رو ویژگی چهارم طرح‌های اولیه این است که حداقل مفاهیم مربوط به تجاری‌ سازی در آنها رعایت شده بوده و دارای طرح توجیهی کسب و کار اعم از «Business Plan» یا «Business Model Canvas» باشد تا در داوری اولیه امتیاز بیشتری به‌دست آورد.

طهرانی با بیان اینکه پس از تایید اولیه ایده، تیم کاری وارد دوره یک ماهه شتاب دهی می‌شود، افزود: پس از طی دوره یک ماهه مذکور، قرارداد میان شرکت و صاحبان ایده منعقد خواهد شد و در فاز بعدی دوره چهار تا شش ماهه حمایت از تیم برای تبدیل ایده به خروجی اولیه تحتعنوان شتاب دهی که به صورت شرکت ثبت رسمی شده است، آغاز می‌شود. در پایان این دوره نیز جلسه‌ای برای خروج تیم‌ها از فرآیند شتاب دهی برگزار می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت کارآفرینی بانک مسکن در ادامه با بیان اینکه در پایان این فرآیند بانک مسکن و زیرمجموعه‌های وابسته نظیر گروه مالی، شرکت تامین سرمایه و دیگر تشکیلات ذیل بانک می‌توانند در نقش سرمایه‌گذار ظاهر شوند، توضیح داد: تامین سرمایه برای شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای نوپای کارآفرین و دانش‌ بنیان که مستعد جهش و رشد ارزش و البته خطر فراوانی هستند، در قالب فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر ((Venture Capital که از آن با عنوان «VC» یاد می‌شود، انجام می‌شود. شرکت کارآفرینی بانک مسکن تلاش می‌کند استارت‌ آپ‌ها را برای تامین سرمایه با این ویژگی، به بانک مسکن معرفی کند و امیدواریم بتوانیم در آینده سرمایه‌گذاران خطرپذیر دیگری نیز برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا و مستعد رشد معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، استارت‌ آپ‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با وارد کردن سرمایه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آنها قرار می‌گیرند.

از آنجا که رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر، موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در عرصه فناوری است، بانک مسکن به این حوزه ورود کرده و علاوه بر ایفای نقش حمایتی از استارت‌ آپ‌ها در آینده در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در حوزه ایده‌های مرتبط با ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی و بانکداری پیشگام خواهد بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000