تشریح اهداف ۵ ساله بانک مسکن برای دولت

بانک مسکن با تهیه و انتشار گزارشی جشم انداز ۱۴۰۰ این بانک را برای مسئولان ارشد دولت تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در پی تهیه گزارش 100 روزه اقدامات و عملکرد بانک مسکن - از زمان استقرار و آغاز فعالیت دولت دوازدهم تا روز دهم آبان ماه جاری- مدیران این بانک در این گزارش جزییات مربوط به «تهیه سند راهبردی پنج ساله بانک» و همچنین اهداف تعریف شده برای دستیابی به موثرترین و قدرتمندترین روش های تامین مالی مسکن در افق 1405 را توضیح داده و تبیین کردند.

در این گزارش آمده است: در راستای اجرای بهتر تکالیف و مسئولیت­ های بانک از جمله برنامه ششم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، تهیه سند راهبردی پنج ساله بانک (1396-1400) از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت و پس از تدوین با عنوان « بانک مسکن 1400» با حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، این سند شامل اهداف و استراتژی ­های کلان بانک طی دوره پنج ساله آتی بوده و برنامه ­های کمّی و کیفی خطوط اصلی کسب و کار بانک مسکن را تا سال 1400 را مشخص می­ کند. بخش ­های مهم این سند در راستای تحقق اهداف دولت در بخش مسکن تعریف شده است. مدیران بانک مسکن در گزارش خود به مسئولان ارشد دولت، در تشریح بیانیه ماموریت بانک مسکن تاکید می کنند: بانک مسکن، بانک توسعه ­ای–تخصصی در حوزه مسکن و توسعه شهری است که با پشتیبانی از اجرای اهداف کلان دولت در توسعه کمّی و کیفی بخش مسکن و رونق آن، نقش موثری در توانمند سازی مالی فاقدین مسکن، تأمین مالی، اجرای برنامه‌های مالی- بانکی طرح­ های توسعه­ ای دولت در حوزه مسکن و توسعه شهری و بازآفرینی شهری ایفا می کند. در این راستا، تسهیل فرآیند تامین مالی حوزه مسکن و توسعه شهری و اعطاء تسهیلات جهت تامین مسکن تمامی خانوارهای فاقد مسکن و ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره­ای به فعالان، توسعه ­گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان درآمد و کم درآمد با تاکید بر احیاء بافت ­های فرسوده و شهرهای میان جمعیتی از مهمترین اهداف تعریف شده در سند چشم انداز 1400 بانک مسکن است.

رهبری در ارائه اثربخش خدمات تامین مالی به فعالیت­ های مسکن و توسعه شهری و تبدیل شدن به یکی از توانمندترین بانک‌های توسعه‌ای– تخصصی منطقه غرب آسیا در این گزارش به عنوان مهمترین چشم انداز بانک مسکن برای سال های پیش رو ذکر شده است که مطابق با برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا افق 1405 به انجام برسد.در این گزارش همچنین 7 استراتژی مهم بانک مسکن در راستای دستیابی به اهداف تعریف شده در حوزه تامین مالی بهینه و موثر حوزه مسکن مورد تاکید قرار گرفته است.

توسعه بانکداری عمومی مسکن (Retail Banking) به آحاد مردم اولین استراتژی مورد تاکید در این گزارش است؛همچنین ارائه خدمات بانکداری سرمایه­ گذاری (Investment Banking) از طریق گروه مالی با ساز و کار بازار سرمایه به عنوان استراتژی دوم در این گزارش ذکر شده است؛ تقویت بانکداری رهنی Mortgage Banking) )، پیاده­ سازی بانکداری توسعه­ ای (Development Banking) و تقویت بانکداری شرکتی تخصصی در ارائه خدمات تأمین مالی به انبوه‌سازان و توسعه‌گران (Corporate Banking) سه استراتژی مهم دیگر در دستیابی به اهداف مهم بانک مسکن تا افق 1400 است؛ از سوی دیگر مدیران بانک مسکن بر دو استراتژی مهم دیگر شامل ارتقای عملکرد گروه مالی بانک و ظرفیت‌سازی نهادی بانک با حمایت از راه‌اندازی انواع مؤسسات مالی و اعتباری (Financial Holding Company) و همچنین مشارکت موثر در سیاست ­گذاری بخش مسکن و توسعه شهری تاکید می کنند.در این گزارش همچنین در توضیح اهداف کلان بانک مسکن تا افق 1400، دست کم 10 هدف مهم مورد تاکید قرار گرفته است که از آن جمله می توان به افزایش سهم از تأمین مالی بخش مسکن و توسعه شهری، تقویت ظرفیت تسهیلات‌ دهی و توان مالی بانک، سامان‌ دهی انواع تقاضا در بخش مسکن و توانمند سازی مالی خانوارهای فاقد مسکن به ویژه گروه ­های کم‌ درآمد. (با هدف دستیابی آنان به خانه‌های متناسب با درآمد)، مدیریت بهینه ریسک و اداره اقتصادی بانک و تقویت سلامت، شفافیت و انضباط اشاره کرد.

ایجاد سازمان یاد گیرنده و توسعه سرمایه‌های انسانی، سازمانی و اطلاعاتی، برتری در ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره به فعالین بخش مسکن، افزایش مستمر بهره­ وری و چابکی سازمانی و بهبود فرآیندهای کلیدی بانک با بهره ­گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات از دیگر اهداف تعریف شده در این گزارش و در متن سند چشم انداز بانک مسکن در افق 1400 است.

همچنین بهبود نوآوری در محصولات، خدمات و ابزارهای مالی- بانکی و ارزش‌ آفرینی مستمر برای تمامی ذی نفعان به ویژه مشتریان بانک. مسکن از دیگر مهم ترین اهداف تاکید شده در این گزارش است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000