وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد:

نهادسازی مالی برای احداث مسکن در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی خواستار نهادسازی مالی برای اجرای پروژه‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده شد و تاکید کرد: مسکن باید از حاشیه به مرکز شهرها منتقل شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، عباس آخوندی در مراسم افتتاح پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم ضمن ابراز خرسندی از اینکه شاهد اتمام این پروژه ابتکاری و نوین در بازار مالی کشور است، گفت: با توجه به مجموعه تنگناهای مالی که در تجهیز منابع بانکی وجود دارد، نیازمند حرکت به سمت بازار سرمایه و تامین مالی پروژه‌های بزرگ از این محل هستیم. این تغییری است که گریزی از آن نیست.

وی با بیان اینکه از این روش می‌توان برای تامین مالی سایر پروژه‌های بزرگ کشور نیز استفاد کرد، گفت: این مدل سرمایه‌گذاری باید با سایر بازارها قابل رقابت باشد، کما اینکه در سایر کشورها تا 25 درصد از بازار سرمایه به صندوق‌های زمین و ساختمان اختصاص دارد و بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است. البته تشکیل این صندوق‌ها در ایران اقدام نوپایی است که تازه شروع شده و باید شکل آن توسعه یابد.

آخوندی تاکید کرد: مهم این است که مشارکت در پروژه‌های مسکن از معاملات چهره به چهره خارج شده و صندوق‌های زمین و ساختمان تبدیل به نهادی شود که در یک نظام رسمی امکان کنترل داشته باشد. بر این اساس کارکرد این صندوق‌ها که در حال حاضر عمدتا بر اساس اعتماد شخصی صورت می‌گیرد، ارتقا یافته و هر کس در ایران تمایل داشته باشد، بتواند از مسیر مشخصی به این ترتیب مشارکت کند.

وی با بیان اینکه یونیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم ارزشی حدود 1000 تومان داشته است، گفت: به این ترتیب یک پروژه بزرگ از این طریق به هزاران واحد کوچک تقسیم شده و حتی کسانی که سرمایه اندکی دارند، می توانند در آن مشارکت کنند. این قبیل ویژگی‌ها صندوق زمین و ساختمان را به یک ابزار مالی شاخص تبدیل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید رویه‌های گذشته را تغییر داده و این رویکرد را دنبال کنیم که مسکن را از حواشی شهرها به مرکز شهر منتقل کنیم، گفت: قاعدتا عملیاتی شدن این ایده نیازمند ابزارهای متفاوتی خواهد بود.

وی در این رابطه توضیح داد: در بیرون از شهر زمین بزرگ، کارفرمای بزرگ و تامین کننده مالی بزرگ وجود دارد، اما وقتی وارد بافت فرسوده می‌شویم، با صدها مالک روبرو هستیم که باید پلاک‌های متعلق به آنها تجمیع شود و رویه کار با زمین خام حاشیه شهر کاملا متفاوت است. بنابراین ما نیازمند نهادهای مالی دیگری هستیم که امکان مشارکت مالکان بافت‌های فرسوده را فراهم کنند.

آخوندی تاکید کرد: قاعدتا صندوق‌های زمین و ساختمان و ابزارهای دیگری از این دست می‌تواند در نوسازی بافت‌های فرسوده نقش موثر داشته باشد و از آنها برای توسعه بخش مستغلات و حتی در آینده در بازار اجاره‌داری نیز بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 1000 واحد مسکونی در قالب پنج صندوق زمین و ساختمان از طریق این ابزار تامین مالی شده است، خاطر نشان کرد: بنابراین قدرت تکثیر این مدل در قالب صندوق‌های کوچک و بزرگ دیگر وجود دارد.

وی سپس بر ضرورت رفع مشکل نبود نهادهای کارآمد در بازار ساختمان تاکید کرد و ادامه داد: پروژه نسیم نه فقط توسط سازمان و بازار بورس تحت نظارت قرار داشته است، بلکه از جهت مهندسی نیز در کنترل شدیدتری نسبت به سایر پروژه‌ها قرار داشته و اساسا بدون وجود سازنده حرفه‌ای، امکان حضور در بازار بورس وجود ندارد.

آخوندی از ایده فروش واحدهای تکمیل شده با تضمین و گارانتی پنج ساله نیز تقدیر و ابراز امیدواری کرد: با استفاده از این ظرفیت بتوان از ثروت‌های خرد و ملی را محافظت کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000