طاهرخانی مطرح کرد:

تشریح آخرین وضعیت ساخت آزادراه‌های چند شهر جدید کشور

آزادراه تبریز- سهند با همکاری شرکت ساخت و توسعه در دستور اجرا قرار دارد و ظرف ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی در نشست خبری اظهار داشت: سیاست شهرهای جدید در ابتدا با هدف تراکم زدایی و تمرکز زدایی از کلان‌ شهرها به‌ عنوان یک سیاست اصولی انتخاب شد تا فرصتی در اختیار کلان‌ شهرها قرار دهد که امکان ارتقا کیفیت زندگی را فراهم کند.

وی افزود: توفیق یا عدم توفیق این سیاست در تمام جهان به سیستم حمل‌ و نقل مناسب وابسته بوده است. ارتباطات یکی از وجوه اصلی مناطق کلان‌ شهری است که شدت ارتباط حومه و شهر مادر حدود مناطق کلان‌ شهری را مشخص می‌کند.

طاهر خانی بیان داشت: با مشاهده ترافیک محور تهران- کرج- قزوین شاهد کاهش ترافیک بعد از منطقه هشتگرد هستیم. همچنین در جنوب تهران بعد از پرند تصویری مشابه مشهود است و این مسئله در شرق تهران بعد از پردیس و بومهن نمود پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به الحاق حوزه راه و شهرسازی در قالب وزارتخانه گفت: شرکت عمران شهرهای جدید یکی از بهره‌مندان این الحاق بوده که توانسته وحدت سیاست‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی بهره‌مند شود.

وی به تشریح سه وجه مورد نظر شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل‌ و نقل گفت: یکی از موارد توسعه حمل‌ و نقل از طریق آزادراه‌ها است که در گذشته با آزادراه تهران- پردیس به آن ورود پیداکرده اما الان آزادراه تبریز- سهند با همکاری شرکت ساخت و توسعه در دستور اجرا قرار دارد و ظرف ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهر سهند در جهت پاسخگویی به کلان‌ شهر تبریز تجهیز خواهد کرد.

طاهرخانی افزود: تلاش می‌کنیم شهرهای جدید در زمان بررسی طرح‌های آزادراهی شرکت ساخت و توسعه مورد توجه قرار گیرد که نمونه آن آزادراه کنارگذر غربی اصفهان است. به‌ طوری‌که مسیر قبلی از شهر مجلسی عبور نمی‌کرد اما با مشارکت در این آزادراه شهر جدید مجلسی احیا می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره فعالیت‌های این شرکت در حوزه آزادراهی بیان داشت: در اجرای آزادراه آبیک- چرمشهر که از کنار پرند می‌گذرد. در حال انجام رایزنی‌های مورد نیاز هستم زیرا این آزادراه دسترسی‌های پرند را کامل خواهد کرد. همچنین آزادراه مشهد-گل‌بهار-چناران از حریم گل‌ بهار عبور می‌کند که کلنگ آن امسال به زمین خورد و در آینده شهر جدید گل‌ بهار مؤثر باشد.

وی بابیان اینکه اختلال در حوزه حمل‌ و نقل کارکرد شهرهای جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: به‌ طور مثال شهر هشتگرد در دهه گذشته جاذب جمعیت بود اما اختلال در حمل‌ و نقل بین تهران و غرب که در حوزه آزادراهی اتفاق افتاده و سیستم ریلی جایگزین آن نیز وجود نداشت لذا باعث شد هشتگرد جزو شهرهایی باشد که با کمترین اقبال‌ها مواجه شود. از این‌ رو طرح‌ هایی مد نظر قرار دارد تا هشتگرد را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

طاهر خانی با اشاره به فعالیت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه ریلی و قطار برقی حومه‌ای اظهار داشت: چهار پروژه اصلی در دستور کار داریم. پروژه کرج- هشتگرد در مراحل انتهایی کار قرار دارد و امیدواریم اوایل سال آینده بتوانیم این پروژه را آماده افتتاح کنیم؛ زیرا می‌تواند کمک شایانی به حمل‌ و نقل انبوه مسافر بین کرج- هشتگرد و هشتگرد - تهران کند تا هشتگرد به جایگاه واقعی خود بازگردد.

وی افزود؛ بخش سیویل پروژه اصفهان-بهارستان به اتمام رسیده است و قرارداد ریل‌گذاری منعقد شده و هم‌ اکنون در دست اجرا قرار دارد. عملیات ساخت سه ایستگاه در مسیر این راه‌آهن به‌ زودی شروع خواهد شد و هم‌ اکنون در مرحله فراخان جذب شریک برای انجام کار است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره قطار حومه‌ای پرند خاطر نشان کرد: متولی این خط حومه‌ای از فرودگاه امام تا پرند دستگاه شهرداری تهران است اما در اولویت‌های این نهاد قرار ندارد در حالی‌که زیرسازی خط پرند انجام‌ شده است و ایستگاه پرند در مرحله پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است. از این‌ رو سیگنالینگ نیز باید از سوی شهرداری مورد نظر قرار گیرد.

طاهرخانی با اشاره به همکاری این شرکت با شرکت راه‌آهن یادآور شد: توافق‌ نامه دوخطه کردن خط آهن تهران- پرند با مشارکت راه‌آهن و شرکت عمران در حال انجام است و مقرر شده است ۱۳۵ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران به اجرای پروژه کمک شود.

وی افزود: حدود ۱۱ رام قطار در صبح و ۱۱ رام قطار در بعدازظهر، شهروندان را از پرند به تهران و برعکس جابجا می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از رایزنی برای توافق برای اجرای راه‌آهن تهران- اندیشه با شهرداری‌های مسیر و شرکت راه‌آهن خبر داد و گفت: همچنین یک سری طرح‌ ها در حال اجرا منتظر تأمین اعتبار هستند. پروژه تبریز-سهند، تهران-پردیس و شیراز-صدار جزو پروژه‌های اولویت‌دار ما هستند که پیش‌نویس بودجه بود اما به حوزه واگذاری‌ها منتقل شد و هم‌ اکنون منتظر مشخص شدن رویکرد سازمان برنامه‌ و بودجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: وجه آخر که مد نظر وزیر راه و شهرسازی است، توسعه شهرها از نظر ایجاد فرصت برای توسعه حمل‌ و نقل است که در دست بررسی قرار داده‌ایم. حتی در این دوره محل ایستگاه‌های قطار برقی حومه‌ای را مورد بازنگری قرار داده‌ایم. از جمله در بهارستان. گل‌بهار، ایستگاه‌ها در جایی مستقر بشوندکه محل تمرکز جمعیت شهرها باشد به‌ جایی که در برون شهرها مستقر باشند. همچنین شهرها از جهت طراحی و توسعه مبتنی بر حمل‌ و نقل عمومی مورد بازنگری قرار می‌دهیم و پرند شهر جدیدی است که پایلوت این کار است. مطالعات در حال انجام است. طرح‌های چند گانه‌ای که داریم اجرا می‌کنیم. محل استقرار ایستگاه‌ها به‌گونه‌ای باشد که در مراکز اصلی جذب سفر مستقر شود و به‌ نوعی بتواند بیشترین خدمات را داشته باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000