بهترین فرصت خرید اوراق برای خریداران قطعی مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۱۲
به‌ رغم اینکه دمای بازار مبادله اوراق حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تحت تاثیر رونق بازار مسکن همچنان بالا است، اما قیمت این اوراق در یک هفته اخیر روند نزولی به خود گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، با وجود افزایش یک تا دو درصدی قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته، میانگین قیمت این اوراق در کل معاملات روزانه فرابورس همچنان پایین‌ تر از سطح ماه گذشته (اندکی بیش از 73 هزار تومان) است. اگر چه قیمت اوراق مسکن در آذر ماه نیز با قدری تنزل نسبت به آبان همراه بود، اما این روند از ابتدای زمستان شدت گرفته است.
این سیر نزولی در حالی طی می‌شود که تقاضا برای خرید اوراق مسکن (تسه) نوسان کاهشی چندانی نداشته است، طوری که با ثبت یک میلیون و 370 هزار فقره اوراق مبادله شده در آذر ماه امسال، این میزان فقط 60 هزار فقره کمتر از حجم معاملات آبان ماه در فرابورس بوده است. بر این اساس سناریوی اثرگذاری پارامتر کاهش تقاضا بر قیمت اوراق مسکن به کلی منتفی است.
همان‌گونه که تقاضای خرید اوراق در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 54/2 درصد رشد داشته است، در آذر ماه نیز رشد 57 درصدی نسبت به آذر 95 در میزان مبادله اوراق رقم خورد که با افزایش 52 درصدی حجم معاملات مسکن در این ماه، هم خوانی و تناسب دارد.
کارشناسان سیر نزولی زمستانی بهای اوراق مسکن را علاوه بر اینکه به عرضه به موقع اوراق متناسب با نیاز بازار از سوی بانک مسکن نسبت می‌دهند، متاثر وضعیت عمومی بورس ایران تحت تاثیر نا آرامی‌های اخیر در فضای سیاسی می‌دانند.
در حالی که میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر ماه حدود 73 هزار و 235 تومان بوده است، روز گذشته بیش از 71 هزار فقره اوراق مسکن با میانگین قیمت 72 هزار و 275 تومان در بازار رسمی فرابورس مبادله شد. این ارقام حاکی از کاهش بیش از یک درصدی بهای میانگین اوراق مبادله شده در بازار رسمی فرابورس در حال حاضر، در مقایسه با قیمت متوسط آخرین ماه پاییز است.
میانگین قیمت اوراق تسه حتی در اولین روز مبادله در زمستان نیز 74 هزار و 500 تومان بوده است اما در یک روند نزولی تقریبا بدون وقفه، با 3 درصد کاهش تا کنون همراه شده است.
با این تنزل نسبی قیمت اوراق که در بازار رخ داده، فضا برای خرید اوراق توسط متقاضیان خرید مسکن از دیدگاه کارشناسان در مناسب‌ترین وضعیت ممکن ارزیابی می‌شود. در این میان قدیمی‌ترین نماد قابل استفاده در بازار که در دی ماه دو سال قبل منتشر شده و با نماد «تسه 9410» در فرابورس عرضه می‌شود، بهترین انتخاب برای کسانی است که خرید خود را انجام داده‌اند یا در روزهای باقی‌ مانده از دی‌ ماه قصد خرید قطعی مسکن دارند.
این نماد در حال حاضر واجد پایین‌ترین قیمت است و هر فقره از آن با رقمی حدود 66 هزار و 830 تومان در روز گذشته معامله شده است. به این ترتیب برای استفاده از تسهیلات 100 میلیون تومانی زوجین، خرید 200 فقره از این اوراق کمتر از 13/5 میلیون تومان هزینه خواهد داشت که در مقایسه با گران‌ ترین نماد موجود در بازار فعلی (تسه 9601 با قیمت 73 هزار و 500 تومان)، یک میلیون و 340 هزار تومان ارزان‌تر است. با این حال این توصیه فقط مشمول کسانی است که در ماه جاری خرید مسکن خود را قطعی می‌کنند، چرا که اوراق دی 94 در ماه آینده فاقد اعتبار خواهد بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000