مزایای پنهان اوراق بانک مسکن

برخی از بانک‌ ها در حالی از برنامه آتی ورود به انتشار اوراق مسکن خبر داده‌اند که استفاده از اوراق بانک مسکن برای دریافت تسهیلات بدون نوبت و بدون سپرده، مزایای پنهانی در مقایسه با سایر بانک‌ها دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، طی چند روز اخیر برخی از بانک‌ها از تدوین طرحی در زمینه ورود به پرداخت تسهیلات بلند مدت خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری و از طریق خرید اوراق خبر دادند. این موضوع در حالی اعلام شد که بیش از یک سال از صدور مجوز سیاست‌گذار پولی کشور برای بانک‌ها بابت راه‌اندازی حساب مخصوص انتشار اوراق تسهیلات مسکن می‌گذرد و پیش از این هیچ‌ یک از بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی برای ورود به این حوزه اقدام منتج به نتیجه‌ای نکرده بودند.

هدف بانک مرکزی از صدور مجوز برای بانک‌ها به حوزه انتشار اوراق مسکن، تشویق سایر بانک‌ها به جز بانک عامل بخش مسکن به حضور موثر در امر تامین مالی مسکن و کمک به افزایش قدرت تسهیلات‌ دهی شبکه بانکی در بخش مسکن بوده است اما زمان زیادی سپری شد تا اولین بانک به جز بانک مسکن از تصمیم برای عرضه اوراق مسکن و تسهیلات‌ دهی از آن محل به خریداران مسکن خبر داد.

بر اساس آنچه که درباره کیفیت سپرده‌گذاری، واگذاری اوراق و تسهیلات‌ دهی این بانک‌ها تا کنون منتشر شده، مدل پیش‌ بینی شده شباهت بسیار زیادی به مدل حساب سپرده ممتاز بانک مسکن (کد 8726) دارد، به نحوی که حداقل سپرده‌گذاری در حسابی که قرار است به پشتوانه آن اوراق مسکن صادر شود، 18 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده و در صورتی که حساب مذکور بر اساس میانگین موجودی نسبت به سایر سپرده‌های مشابه در اولویت شعبه قرار بگیرد، ماهانه یک فقره اوراق حق‌ تقدم استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات مسکن بدون نوبت و بدون سپرده‌گذاری در اختیار صاحب حساب قرار می‌گیرد که وی می‌تواند از آنها، بابت اخذ تسهیلات مسکن استفاده کند و یا اینکه آن را در بازار رسمی مبادله اوراق مذکور به فروش برساند.

این بانک نیز همچون بانک مسکن صرفا پرداخت سود سپرده تسهیلات کوتاه‌ مدت را تعهد کرده و پرداخت اوراق به صاحب حساب منوط به در اولویت قرار گرفتن او در شعبه خواهد بود.

با وجود مشابهت بسیار زیاد طرح سایر بانک‌ها با سپرده ممتاز بانک مسکن که سال‌ها است به پشتوانه آن، اوراق مسکن منتشر می‌کند، اوراق بانک مسکن مزایایی در مقایسه با اوراق منتشر شده توسط سایر بانک‌ها دارد که لازم است سپرده‌گذاران و متقاضیان دریافت اوراق از آن مطلع باشند.

مزیت مهم بانک مسکن در مقایسه با سایر بانک‌هایی که قصد ورود به این عرصه را دارند، تجربه سال‌های پیاپی انتشار اوراق مسکن و اعطای تسهیلات از این محل به متقاضیان است. طبیعی است این تجربه ضامن مدیریت عرضه اوراق به میزان کافی متناسب با نیاز و کشش بازار است.

از سوی دیگر بانک مسکن با وضع مقرراتی توانسته تقاضای سوداگرانه را از بازار اوراق مسکن به کلی حذف کند و در نتیجه صرفا متقاضیان خرید مسکن هستند که تقاضای خرید اوراق دارند. این در حالی است که سایر بانک‌ها هنوز از برنامه‌ای که به منظور جلوگیری از حضور سوداگران و اخلال‌گران در بازار اوراق جدید مسکن از کانال دوم (به غیر از مسیر موجود بانک مسکن) را دارند، اعلام نکرده‌اند.

از سوی دیگر متقاضیانی که در چند ماه پیش‌ رو قصد خرید مسکن دارند، فعلا نمی‌توانند روی کانال دوم انتشار اوراق حساب کنند، چرا که این اوراق هر شش ماه یک بار به حساب‌های در اولویت قرار گرفته پرداخت می‌شود و طبیعی است اگر حتی همین امروز، سپرده‌گذاری در سایر بانک‌ها برای این منظور آغاز شود، اعطای اوراق تا پیش از تابستان 97 میسر نخواهد بود.

در عین حال با وجود شباهت‌ها و تفاوت‌های میان دو کانال انتشار اوراق مسکن، امتیاز ورود سایر بانک‌ها به این حوزه رشد حجم عرضه اوراق مسکن خواهد بود که ضمن کمک به تنظیم قیمت اوراق در حداقل ممکن، زمینه بهره‌مندی عده بیشتری از تسهیلات خرید مسکن از این محل، فراهم می‌شود. میانگین قیمت اوراق مسکن در حال حاضر رقمی بین 73 تا 75 هزار تومان است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000