​با حضور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی انجام شد

آغاز بهره برداری از سامانه تعاملی کاشف

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۱۲/۰۲
«سامانه تعاملی کاشف» در راستای طراحی و تامین نظام گزارش دهی رخدادهای امنیتی و با هدف ایجاد هماهنگی در رویارویی موثر با حوادث امنیت اطلاعات بانکی آغاز به کار کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین این بانک، در مراسم رونمایی از سامانه تعاملی کاشف که با حضور اعضای هیأت مدیره شرکت کاشف و کارشناسان امنیت و مراکز امداد مشتریان بانک ها برگزار شد، گفت: کاشف و سامانه تعاملی که امروز بهره برداری از آن آغاز می شود زمینه مناسبی را برای تعامل دو سویه بین نمایندگان و متصدیان امنیت بانک ها و ساختار حاکمیتی نظام بانکی کشورفراهم می کند و این امر گام مثبت و سازنده ای برای دستیابی به سطح مطلوب امنیت در تبادلات بانکی است.
حکیمی تاکید کرد: ایجاد سامانه ای که قابلیت های لازم برای گردآوری و به اشتراک گذاری بهنگام اطلاعات و رخدادهای امنیت اطلاعات بانکی را در راستای رویارویی موثر با حوادث امنیت اطلاعات بانکی دارا باشد، از جمله وظایفی بود که بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف واگذار کرده بود.

وی در خصوص قابلیت های سامانه تعاملی کاشف، گفت: در حال حاضر دو خدمت گزارش دهی رخدادهای امنیتی و مسدودسازی کارت های بانکی توسط این سامانه تعاملی ارایه می شود و در آینده نزدیک امکان مسدودسازی وجوه مشکوک و رفع مسدودی این وجوه نیز به قابلیت های این سامانه افزوده خواهد شد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: با تمهیدات به عمل آمده، سامانه تعاملی کاشف به زودی قابلیت مشارکت و نقش آفرینی نمایندگان نیروی انتظامی و قوه قضاییه را نیز فراهم می کند که این امر نقش بسزایی در ساماندهی و تسهیل تعاملات نظام بانکی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی در حوزه رسیدگی بهنگام به کلاهبرداری های مالی ـ سایبری دارد.
حکیمی افزود: سامانه تعاملی کاشف بستر امن و مناسبی است که تمامی متولیان و فعالان حوزه امنیت بانکی می توانند با استفاده از آن، رخدادهای امنیتی و تجارب و مشاهدات خود را با در نظر گرفتن مصالح امنیتی و منافع بانک ها و موسسات اعتباری با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این سامانه می تواند علاوه بر گردآوری مطلوب دریافت های امنیتی، موجب افزایش آگاهی و دانش فعالان این حوزه شود و به آنان محتوا و راهکارهای کارگشا ارائه دهد.

وی با بیان اینکه سامانه تعاملی کاشف نقش مهمی در مدیریت و توسعه دانش امنیت خواهد داشت تصریح کرد: دانش امنیت بین متخصصان این حوزه در سطح نظام بانکی پراکنده است و این سامانه شرایطی را فراهم کرده تا دانش و اطلاعات غیرمتمرکز در حوزه امنیت بانکی به طور عام و اطلاعات مرتبط با تهدیدات و آسیب پذیری های امنیتی به طور خاص، در بستری مطمئن و تخصصی گردآوری شده و در میان ذی نفعان به اشتراک گذاشته شود.
حکیمی گفت: تداوم این روند تعاملی و همکاری و هم افزایی مورد انتظار میان کاشف و بانک های کشور در نهایت زمینه ای را فراهم می کند که اطلاعات حوزه امنیت بانکی با اتکا به سازوکارها، قالب ها و رویه های تدوین شده به دانش تبدیل شده و در نهایت موجب ارتقای امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی شود.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی همچنین با اشاره به افق مورد انتظار بانک مرکزی از راه اندازی سامانه تعاملی کاشف تاکید کرد: هدف از مجموعه تلاش های صورت گرفته و اقدامات در حال انجام، تقویت قابلیت های موجود و هم افزایی میان دستگاه های ذی ربطی است که همگی با توانمندی های تخصصی درصدد محافظت از اعتبار نظام بانکی، تامین مطلوب حقوق شهروندی و منافع بانک ها و موسسات اعتباری اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000