پیگیری رونق ساختمانی از مجلس

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۰۵
مجلس به درخواست انبوه سازان برای حمایت از سمت عرضه مسکن و ایجاد رونق در ساخت و ساز پاسخ داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، انبوه سازان در پیگیری های خود برای افزایش سهم سمت عرضه مسکن از تسهیلات بانکی درخواست تازه ای به منظور حمایت از سازندگان در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند که این درخواست از سوی هیأت رئیسه مجلس پاسخ داده شد.

در این درخواست که مشابه آن پیش از این نیز از سوی انبوه سازان به نمایندگان مجلس ارائه شده بود، سازندگان حرفه ای مسکن از قوه مقننه کشور دو درخواست مهم در ارتباط با حمایت از سازندگان مسکن مطرح کرده بودند.

اولین درخواست انبوه سازان از مجلس در قالب حمایت از سازندگان برای «اختصاص سهم بیشتری از تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سازندگان در قالب تسهیلات ارزان یا تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن» که پیش از این نیز از سوی آن ها مطرح بود به مجلس ارائه شد.

به این معنا که قوه مقننه کشور تدابیر لازم به منظور وضع قوانین مورد نیاز و انجام رایزنی های کارآمد با دولت، سیاست گذار پولی و مسئولان شبکه بانکی برای اختصاص سهم بیشتری از منابع بانکی به حوزه ساخت مسکن را به عمل آورد.

درخواست دوم انبوه سازان بر ایفای نقش نظارتی مجلس در راستای «نظارت بر اجرای قوانین موجود برای حمایت از سمت عرضه مسکن» تاکید داشت؛ به گفته آن ها بسیاری از قوانین موجود در راستای حمایت از سمت عرضه هم اکنون به دلایل مختلف اجرایی نمی شود؛ بنابراین انبوه سازان از مجلس درخواست کردند با پیگیری و نظارت بر دلایل عدم اجرای هر یک از قوانینی که هم اکنون عمل به آن ها می تواند از زمینه های اصلی خروج از رکود ساختمانی و ورود بازار ساخت و ساز به فاز رونق باشد به تحرک بخشی حوزه ساخت مسکن کمک کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست مشترک با انبوه سازان با اشاره به پیگیری و وصول مطالبات بر حق انبوه سازان برای رونق بخشی به حوزه ساخت مسکن و خروج این بخش از اقتصاد کشور از حالت رکودی در کوتاه ترین زمان ممکن، در این باره اعلام کرد: مطالبات انبوه سازان را با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، ضرورت ها و مصالح اقتصادی کشور دنبال خواهیم کرد.

مسعود پزشکیان خطاب به انبوه سازان گفت: مجلس شورای اسلامی از عمده مطالبات سازندگان حرفه ای مسکن و انبوه سازان آگاهی دارد و تا جایی که امکان پذیر باشد و شرایط اقتصادی و قانون گذاری برای رسیدگی به این مطالبات مهیا باشد به طور قطع درخواست های انبوه سازان پیگیری و محقق خواهد شد.

وی مطالبه انبوه سازان برای اختصاص سهم بیشتر از تسهیلات ارزان قیمت بانکی را جزو درخواست های قابل پیگیری عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین عوامل ایجاد تحرک در بخش ساخت و ساز، بدون شک اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سازندگان است که این موضوع در مجلس رسیدگی خواهد شد.

پزشکیان در خصوص درخواست دوم انبوه سازان مبنی بر پیگیری برای اجرای قوانین موجود به منظور حمایت از حوزه ساخت مسکن و انبوه سازان نیز گفت: باید تک تک این قوانین مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد چرا که در بسیاری از دوره های گذشته قوانینی وضع شده اند که اساسا یا قابلیت اجرایی نداشته اند و یا اینکه در مقطع زمانی فعلی زمینه اجرای آن ها مهیا نیست؛ با این حال آن دسته از قوانین مناسبی که امکان اجرا دارند به طور قطع اجرای آن ها از طریق قوه مقننه پیگیری و اعمال نظارت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مجلس در حالی به تازگی پاسخ دو سوال و دو مطالبه انبوه سازان مبنی بر اجرای قوانین حمایتی از حوزه ساخت و ساز و همچنین اختصاص سهم بیشتر از تسهیلات بانکی ارزان قیمت را پاسخ داده است که هفته گذشته مدیرعامل بانک مسکن از اتصال دوباره انبوه سازان به تسهیلات سه رقمی بدون سپرده ساخت مسکن از سال 97 خبر داد.

تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن که از 70 میلیون تومان تا سقف 150 میلیون تومان در سال 95 به ترتیب در شهرهای کوچک تا کلان شهرها پرداخت شد و سهم عمده ای در تحرک بخشی به حوزه ساخت و ساز داشت با اعلام ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل و رییس هیئت مدیره بانک مسکن از سال 97 مجددا به انبوه سازان پرداخت می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000