وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

نقش مهندسان در برقراری عدالت اجتماعی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۰۵
وزیر راه و شهرسازی نقش و رسالت مهندسان در عرصه تحقق عدالت اجتماعی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

عباس آخوندی،ضمن تاکید بر تفکیک اخلاق عمومی و اخلاق خصوصی در حوزه مهندسی گفت: شرط لازم برای ایجاد سرمایه اجتماعی عدالت است و مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند هرکس به اندازه سهم خود پاسخگو باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، وزیر راه و شهرسازی امروز ۵ اسفندماه در اولین جشنواره ملی نشان تعالی HSE گفت: مهم ترین بحثی که امروز راجع به آن صحبت خواهم کرد مهندسی، اخلاق و امید اجتماعی است. زیرا امید اجتماعی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که بدون عدالت قابل تحقق نیست.
وی ادامه داد: مهندسی مبتنی بر عدالت است و ثبات و پایداری از طریق قرار گیری هرچیزی در جای خود محقق می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم منظور اخلاق عمومی است و اخلاق عمومی به عدالت بر می‌گردد که والاترین ارزش آن به شمار می‌رود. همچنین بحث ایمنی از دیگر مباحثی است که در مهندسی مورد توجه قرار دارد و از نظر بنده ایمنی یک رفتار عادلانه با طبیعت، انسان‌ها و جامعه است.
وی تصریح کرد: ایمنی پیش از آن که یک رفتار عادلانه باشد تغییر و تحول در رفتار، بینش و رویه است.
آخوندی با گرامیداشت روز خواجه نصیرالدین طوسی بر اهمیت تبعیت از اصول و ویژگی‌هایی که خواجه نصیرالدین در زندگی پیش گرفت تاکید کرد و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی علاوه بر مهندس و منجم سرشناس یک سیاستمدار بود. وی کتابی تحت عنوان اخلاق ناصری دارد که وقتی به آن کتاب مراجعه می‌کنید، مباحثی از جمله اخلاق فردی، سیاست عمومی و سیاست مدرن در آن پرداخته شده است. در این کتاب بزرگ‌ترین فضیلت عدالت است.
وی با تاکید بر اینکه بدون عدالت اخلاق، مفهومی نخواهد داشت، گفت: وقتی خواجه نصیرالدین طوسی از عدالت سخن می‌گوید سه منظور دارد که شامل برابری، تعدیل و اجرای قوانین و مقررات است.
آخوندی گفت: در رابطه عدالت و اخلاق باید در نظر داشته باشیم که از رابطه بین این دو مفهوم سرمایه اجتماعی ایجاد می‌شود و جامعه به سمت بهبود پیش می‌رود. باید بپذیریم که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است که باید در صدد رفع آن برآییم. زیرا اگر زوال اجتماعی در جامعه حاکم نبود خلق ارزش افزوده و امید به جامعه و پیشرفت را شاهد بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با شفافیت سخن می‌گوید و در لفافه کلامی را مطرح نخواهد کرد، گفت: در جامعه کمتر مساله اجتماعی را به صورت اجتماعی حل می‌کنیم و این مهم‌ترین مساله‌ای است که باید بر روی آن تمرکز داشته باشیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000