هیبنا از عملکرد ۱۱ ماهه بانک مسکن گزارش می دهد(۳)

۲۸ هزار خانه اولی خانه دار شدند

عملکرد 11 ماهه بانک مسکن در سال 96 از خانه دار شدن 28 هزار خانه اولی با تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،کارنامه 11 ماهه بانک مسکن در سال جاری نشان می دهد از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، مجموعا 28 هزار و 318 فقره تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به متقاضیان واجد شرایط و سپرده گذاران در این صندوق پرداخت شده است که به معنای خرید مسکن به همین میزان در مدت ذکر شده است.

ارزش ریالی کل تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به متقاضیان، برابر با 2 هزار و 200 میلیارد و 969 میلیون تومان اعلام شده است؛ این تسهیلات در قالب تسهیلات 160 میلیون تومانی زوجین و 80 میلیون تومانی انفرادی در شهر تهران، 120 میلیون تومانی زوجین و 60 میلیون تومانی انفرادی در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و همچنین 80 میلیون تومانی زوجین و 40 میلیون تومان انفرادی در سایر نقاط شهری به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

تسهیلات مختص گروه های خانه اولی یا سقف های ذکر شده در مناطق مختلف کشور در 11 ماهه اول امسال نیز مانند دوره های قبل به ساخت و سازهای مسکن نیز اختصاص یافته است؛ طی 11 ماهه اول امسال، هزار و 185 فقره تسهیلات ساخت مسکن از محل این صندوق به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است که ارزش ریالی این تسهیلات پرداخت شده نیز بالغ بر 75 میلیارد و 633 میلیون تومان بوده است.

در 11 ماهه اول سال جاری- از ابتدای فروردین امسال تا پایان بهمن 96- همچنین 94 هزار و 30 متقاضی خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات صاحبخانه شده اند؛ ارزش ریالی این تسهیلات معادل 4 هزار و 755 میلیارد و 67 میلیون تومان اعلام شده است؛ تسهیلات خرید مسکن از محل اوارق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات مختص آن گروه از متقاضیان غیرخانه اولی یا خانه اولی هایی است که قصد دارند در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم اقدام به خرید واحد مسکونی کنند.

همچنین در 11 ماهه اول امسال،5 هزار و 81 فقره تسهیلات ساخت مسکن انفرادی بدون سپرده (مختص بافت فرسوده شهری، زلزله زدگان و ...) به متقاضیان پرداخت شده است که ارزش ریالی این تسهیلات نیز 154 میلیارد و 126 میلیون تومان بوده است. همچنین بنا بر اعلام اداره کل آمار و اطلاعات بانک مسکن، در بهمن ماه امسال، 4956 فقره تسهیلات یکم با ارزش 398 میلیارد و 876 میلیون تومان به متقاضیان خانه اولی اختصاص یافته است.

در بهمن ماه امسال، 8862 خریدار مسکن با استفاده از تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم، اقدام به خرید واحد مسکونی کرده اند؛کل این تسهیلات (مجموع تسهیلات پرداخت شده از محل اوراق در بهمن ماه امسال) به طور کلی بالغ بر 452 میلیارد و 669 میلیون تومان ارزش ریالی داشته است.

بهمن ماه امسال هچنین 172 فقره تسهیلات مسکن یکم به سازندگان مسکن و همچنین 2567 فقره تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی بدون سپرده در بافت های فرسوده شهری، زلزله زدگان و ...به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بانک مسکن در سال جاری در ادامه سیاست های حمایت از تولید و عرضه مسکن مورد نیاز آحاد جامعه به خصوص اقشار میان درآمد و طبقات میانی جامعه، پرداخت تسهیلات خرید به متقاضیان واجد شرایط را از دو مسیر عمده ادامه داد؛ اولین مسیر که ارزان ترین و موثرترین مسیر دسترسی به تسهیلات خرید مسکن است مختص زوج های جوان خانه اولی و یا متقاضیان انفرادی خانه اولی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن است که برای زوجین در شهر تهران تا سقف 160 میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی تا سقف 80 میلیون تومان پرداخت می شود؛ نرخ سود این تسهیلات درحال حاضر ارزان ترین نرخ سود تسهیلات مسکن در شبکه بانکی کشور معادل 8 درصد برای خرید مسکن در بافت های فرسوده و 9.5 درصد برای خرید واحدهای مسکونی در سایر نقاط شهری است.

همچنین سایر متقاضیان خرید مسکن که تمایل به دریافت سریع تر تسهیلات برای خرید مسکن دارند می توانند از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که از طریق شعب بانک مسکن قابل خریداری است نسبت به دریافت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن اقدام کنند.

بانک مسکن همچنین در سال جاری با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان سقف تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی برای زوج های جوان خانه اولی را به 180 میلیون تومان رساند و عملا امکان پوشش بخش قابل توجهی از هزینه خرید یک واحد مسکونی معمولی را برای زوج های جوان خانه اولی ایجاد کرد.

این در حالی است که علاوه بر دسترسی سازندگان به تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم و همچنین از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات، بنا بر اعلام مدیرعامل بانک مسکن، از سال آینده جریان پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به سازندگان به نفع ساخت و ساز در بافت های فرسوده و ساخت مسکن مورد تقاضای گروه های میان درآمدی به صورت مجدد برقرار خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000