ارزانی اوراق مسکن در روزهای پایانی سال

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۲۶
در آخرین روزهای سال جاری بهای اوراق مسکن همچنان پایین‌تر از میزان متعادل و مورد انتظار کارشناسی قرار داد و فرصت برای خرید اوراق به ارزان‌ترین قیمت ممکن برای متقاضیان مسکن فراهم است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، روند نزولی قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن از ابتدای اسفند ماه آغاز شد و بهای آن از سطح 74 هزار تومان به زیر 72 هزار تومان نیز رسید. اما این پایان سیر نزولی قیمت اوراق مذکور نبود و از نیمه اسفند ماه به بعد نرخ اوراق با سقوط به زیر 70 هزار تومان در سطحی قرار گرفته که از فروردین 96 به بعد بی سابقه بود.
میانگین قیمت اوراق مسکن در مبادلات رسمی فرابورس در 10 روز پایانی اسفند ماه به حدود 67 هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت تعادلی اوراق از نگاه کارشناسان در محدوده 74 تا 75 هزار تومان است.
تنزل کم‌سابقه قیمت اوراق مسکن آن هم در شرایط رونق معاملات که از آذر ماه قوت گرفته است را می‌توان به سه عامل نسبت داد. نخستین و شاید موثرترین عامل اثرگذار بر روند نزولی قیمت اوراق را باید در نحوه مدیریت عرضه از سوی بانک مسکن جست‌وجو کرد.
آن‌گونه که محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن پیش از این اعلام کرده بود، بانک مسکن در سال جاری حجم انتشار ماهانه اوراق مسکن به پشتوانه منابع سپرده‌هایی ممتاز را به طور متوسط 30 درصد افزایش داده است.
بانک مسکن در سال 95 ماهانه حدود 700 تا 900 هزار فقره اوراق به سپرده‌گذاران حساب ممتاز به عنوان بخشی از سود سپرده پرداخت می‌کرد که این اوراق عمدتا از کانال فرابورس عرضه عمومی شده و به متقاضیان خرید مسکن فروخته شدند. اما با توجه به حباب قیمتی اوراق در تابستان سال 95 و همزمان با ورود جدی بازار مسکن به فاز پیش رونق معاملات، امسال میزان عرضه افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب از هرگونه نوسان قیمتی هیجانی جلوگیری شود.
بر این اساس امسال بانک مسکن میزان انتشار اوراق ماهانه به پشتوانه سپرده‌های ممتاز را به حدود یک میلیون و 300 هزار فقره در هر ماه افزایش داد و به این ترتیب بازار اوراق در سال بازگشت رونق به بازار مسکن نه تنها هرگز دچار التهاب نشد، بلکه حتی در روزهای پایانی سال سیر نزولی قیمت را نیز طی کرد.
قیمت اغلب نمادهای اوراق مسکن در حال حاضر در کانال 67 و 68 هزار تومان قرار دارد و خریداران قطعی مسکن که قصد استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق را دارند، در بهترین زمان ممکن برای خرید اوراق به سر می‌برند و می‌توانند با هزینه کمتری، حق تقدم استفاده از این تسهیلات را از آن خود کنند.
با احتساب قیمت کنونی اوراق برای برخورداری از حق تقدم استفاده از تسهیلات 100 میلیون تومانی زوجین از محل اوراق (سقف قابل پرداخت پیش‌بینی شده برای تهران) باید رقمی حدود 13 میلیون و 400 هزار تومان بابت خرید 200 فقره اوراق پرداخت کرد که این میزان 10 درصد پایین‌تر از بهای 15 میلیون تومانی اوراق با نرخ 74 تا 75 هزار تومان در بهمن ماه است.
در عین حال دو عامل دیگر شامل انتشار اخبار ورود یک بانک دولتی به بازار انتشار اوراق و نیز فرارسیدن ایام پایانی سال و سرد شدن دما بازار معاملات نیز بر کاهش قیمت اوراق موثر بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000