همسو سازی تسهیلات با تقاضای مسکن در سال ۹۷

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۲۷
پیش بینی های کارشناسی از افزایش تقاضا برای دریافت انواع تسهیلات در بازار مسکن سال ۹۷ خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که قرار است برنامه ها و اقدامات پیش رو در سال 97 در مسیر تلاش برای تنوع بخشی بیشتر به انواع تسهیلات مسکن جهت گیری شود کارشناسان بر ضرورت همسو سازی تسهیلات با حجم تقاضا در سال پیش رو تاکید می کنند.
بر این اساس، کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بازار معاملات خریدو فروش واحدهای مسکونی از نیمه دوم امسال به طور کامل وارد فاز رونق شد و در برخی ماه ها حجم معاملات انجام شده به مرز 20 هزار فقره در ماه در بازار مسکن پایتخت رسید و با توجه به چشم اندازهای پیش روی بازار مسکن در سال 97 ،به طور قطع حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات خرید مسکن در سال آینده به طور محسوس افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که بازار فعالیت های ساختمانی (ساخت و ساز مسکن) نیز هم اکنون در آستانه ورود به فاز رونق قرار دارد و کارشناسان و فعالان ساختمانی از افزایش قریب الوقوع تقاضا برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به ویژه تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن خبر می دهند.
سال گذشته (سال 95) تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن سه رقمی به سازندگان و انبوه سازان متقاضی پرداخت شد که همین عامل یکی از مشوق های قوی برای افزایش تقاضا برای ورود به فعالیت های ساختمانی بود؛ این در حالی است که در سال جاری به دلیل آنکه بانک مسکن بتواند تمام تسهیلات تعهدی به متقاضیان مسکن را پرداخت کند مسیر پرداخت این تسهیلات کند شد؛ با این حال ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن اخیرا از فراهم شدن امکان برقراری مجدد مسیر این تسهیلات خبر داد. به گفته وی هم اکنون وضعیت منابع و مصارف بانک به گونه ای است که برآوردها نشان می دهد سازندگان مسکن می توانند در سال آینده از تسهیلات بدون سپرده ساخت استفاده کنند.
شواهد موجود در بازار، تحقیقات میدانی و نظرات کارشناسی نیز حاکی از افزایش تقاضا برای دریافت انواع تسهیلات مسکن در سال آینده به ویژه تسهیلات خرید مسکن خانه اولی ها و غیرخانه اولی های متقاضی ‌اخذ تسهیلات بدون سپرده برای خرید واحدهای مصرفی است طوریکه پیش بینی می شود در سال آینده حجم قابل توجهی از متقاضیان در بازار مسکن برای فعالیت در این بازار متقاضی دریافت تسهیلات خواهند شد.
بر این اساس کارشناسان به مدیران و مسئولان بانک عامل بخش مسکن توصیه می کنند برنامه ریزی ها و اقدامات خود را به گونه ای برای سال 97 ساماندهی کنند که انواع تسهیلات مسکن متناسب با افزایش تقاضا به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود.
سال گذشته بانک مسکن به حدود 500 هزار متقاضی برای انواع فعالیت ها (اعم از ساخت، خرید و ...) تسهیلات پرداخت کرد؛کارشناسان می گویند این حجم به طور قطع در سال آینده با افزایش همراه خواهد شد؛ در حال حاضر تسهیلات خرید و ساخت مسکن برای خانه اولی ها از محل صندوق پس انداز مسکن یکم که نیازمند سپرده گذاری یکساله در این صندوق است یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین تسهیلات در بخش مسکن محسوب می شود؛ این تسهیلات ارزان ترین شکل تسهیلات مسکن در شبکه بانکی کشور است که با نرخ سود تک رقمی به متقاضیان پرداخت می شود.
تسهیلات بدون سپرده مسکن با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات از دیگر تسهیلات پرطرفدار به خصوص در حوزه خرید مسکن است که کارشناسان معتقدند برای اثرگذاری بیشتر این تسهیلات در بازار مسکن می توان نرخ سود نزدیک به 18 درصدی این تسهیلات را تعدیل کرد.
با این حال فضای کارشناسی بازار مسکن بر ضرورت پرداخت مجدد تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن به سازندگان و انبوه سازان با اولویت پرداخت تسهیلات به سازندگان حرفه ای برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ و میان متراژ در بافت های میانی شهرها تاکید می کند.به اعتقاد صاحبنظران بازار مسکن در سال 97 تسهیلات بدون سپرده ساخت واحدهای مسکونی یکی از مهمترین اهرم های رونق بخشی به فعالیت های ساختمانی است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000