پایگاه خبری بانک مسکن بررسی کرد:

وضعیت بازار مسکن ۹۷

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۲/۲۸
بررسی های انجام شده از وضعیت بازار مسکن در ماه های پایانی سال جاری نشان می دهد بخش مسکن پس از طی یک دوره رکود عمیق و نسبتا طولانی در ایستگاه رونق قرار گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

آمار­های رسمی از وضعیت معاملاتی و قیمتی در بازار مسکن شهر تهران این موضوع را تائید می­ کند. مطابق با آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و همینطور دفتر اقتصاد مسکن، طی چند ماه اخیر بازار مسکن هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ حجم معاملات با تغییرات محسوسی مواجه شده است. بررسی­ ها نشان می­دهد رشد حجم معاملات در بخش واحدهای مسکونی میان­ متراژ و مناطق مصرفی همچون منطقه پنج منطقه 4، منطقه 22 و همچنین منطقه 2 رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند تغییر وضعیت بازار مسکن سه نشانه برای روند کوتاه مدت و میان مدت این حوزه دارد. نخست آنکه باتوجه به متراژ پایین واحدهای معامله شده و متوسط قیمت های معاملاتی در مناطقی مانند منطقه 5، تسهیلات مسکن تا حدودی توانسته است کارکرد خود را داشته باشد. به تعبیر دیگر، اعطای تسهیلات مسکن توانسته است قدرت خرید حقیقی خانوار را تا حدودی افزایش داده و باعث رشد معاملاتی و طبعا قیمتی در برخی از مناطق شود.

دومین نشانه آن است که تقاضای شکل گرفته در بازار واحدهای مسکونی غالبا جنبه مصرفی داشته است. به تعبیر دیگر افراد و خانوار ها سعی کرده اند با پرهیز از انگیزه های سفته بازانه اقدام به خرید واحدهای مسکونی کنند. علاوه بر این نکته مهم دیگر از وضعیت کنونی بازار مسکن تعداد معاملات بالای صورت گرفته بر روی ساختمان­ های کلنگی است. این ساختمان ها غالبا با هدف استفاده از زمین آنها برای احداث پروژه های جدید مورد استفاده قرار می گیرند. این بدان معناست که قیمت زمین شاید موضوعی اصلی تر نسبت به قیمت آپارتمان در گزارش های منتشر شده توسط نهادهای رسمی کشور بوده و رشد قیمت ساختمان های کلنگی و تعداد معاملات صورت گرفته بر روی آنها نشان دهنده رشد قیمت واحدهای مسکونی در طی 1.5 سال آینده است.

کارشناسان اقتصادی با نگاهی به وضعیت کلان اقتصاد کشور در سال آتی، معتقدند بازار مسکن مسیر متفاوتی را در سال 97 طی خواهد کرد. از دیدگاه آنها بودجه دولت، وجود مشکلات متعدد در نظام بانکی کشور و عدم تعادل موجود در جریان نقدینگی آنها باعث شده است تا دولت برای جلوگیری از رقابت موجود در بین بانک های تجاری در جهت جذب سپرده و جلوگیری از افزایش نرخ سود، یکبار اقدام به کاهش نرخ سود سپرده بانکی کرده (که نتیجه آن خروج منابع از بانک ها و سرریز شدن آنها به بازارهای مسکن و ارز و طلا بوده است) و اخیرا اقدام به فروش گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد از طریق بانک ها کند. این اقدام اخیر بانک مرکزی اثری جز کنترل بازارهای موازی طلا و ارز و مسکن داشت.

با این حال یکی از نکات مهم اثرگذار بر وضعیت بازار مسکن در سال آتی، کشش پذیری رشد قیمت درمناطق مختلف تهران در طی سالهای اخیر دچار تفاوت مهمی با سال های قبل از خود شده است. این موضوع بیشتر تابعی از تغییر غلبه تقاضای سفته بازی در سال های دورتر به تقاضای معاملاتی در سال های اخیر است. هرچند که هنوز هم بر اساس داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی مناطق 1 تا 3 بالاترین قیمت معاملاتی را در بازار مسکن دارند، اما کارشناسان بازار مسکن می­ گویند: این به مفهوم آن نیست که در دوران رونق در این مناطق شاهد بالاترین تغییرات قیمتی نیز باشیم.

بر اساس این گزارش کارشناسان بازار مسکن معتقدند سال 97 در بازار مسکن در شهری مانند تهران، سالی است که در آن خصوصا در 6 ماهه اول، مسکن رونق نسبی(نه با شدت ماه های گذشته) را تجربه خواهد کرد و تقاضای شکل گرفته در آن ماه ها نیز غالبا تقاضای معاملاتی برای واحدهای کوچکتر خواهد بود. این تقاضای معاملاتی غالبا در مناطقی که درآنها دهک های متوسط درآمدی ساکن هستند شکل خواهد گرفت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000