مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن ارایه کرد:

سه راهکار اقتصادی شدن ساخت و ساز در بافت فرسوده

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری بانک مسکن از سه روش و دستور کار این گروه برای اقتصادی و به صرفه شدن ساخت و ساز در بافت های فرسوده رونمایی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمدرضا امینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا، درباره رونق بازار مسکن و افزایش صدور پروانه های ساختمانی اظهار داشت: به نظر می رسد سال آینده بازار مسکن روال فعلی افزایش معاملات و همچنین افزایش نرخ مسکن را ادامه دهد و افزایش قیمت با شیب آرامی که حول و حوش نرخ تورم عمومی است را شاهد خواهیم بود.

وی درباره ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیز تصریح کرد: از آنجایی که تقاضای مسکن عمدتا در زمینه واحدهای مسکونی مصرفی شکل گرفته، این روند کماکان ادامه خواهد یافت. به همین دلیل سازندگان و تولیدکنندگان مسکن نیز بیشتر به دنبال اخذ پروانه های ساختمانی واحدهای کوچک متراژ از مراجع ذی ربط خواهند بود.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن یادآور شد: انبوه سازان نیز در سال آینده برای آنکه بتوانند در بازار رقابتی فروش محصولات و تولیدات خود باقی بمانند، قطعا توسعه ساخت و ساز واحدهای مسکونی بر اساس الگوی مصرف ویژه زوج های جوان و واحدهای زیر 80 متر مربعی را در پیش می گیرند.

وی درباره افزایش ساخت و ساز مسکن در تهران گفت: از آنجایی که مناطق پُر تقاضای پایتخت تقریبا پُر شده و دیگر نقطه ای برای ساخت و ساز جدید باقی نمانده، آنچه در حوزه مسکن تهران و سایر کلان شهرها اهمیت بیشتری طی دو سه سال اخیر یافته، نوسازی بافت های فرسوده است که با ایجاد شرایط جدید دولت در طرح ملی بازآفرینی شهری، ورود انبوه سازان به این حوزه قابل اهمیت خواهد بود.

به گفته امینی آنچه در حوزه بازآفرینی شهری برای انبوه ساز دارای اهمیت است، اقتصادی بودن تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی است.

وی تأکید کرد: به همین منظور ما در گروه سرمایه گذاری مسکن سه روش را برای اقتصادی شدن ساخت و ساز در بافت فرسوده در دستور کار قرار داده ایم که شامل: «مدیریت بهینه پروژه به منظور افزایش بهره وری، مدیریت هزینه و زمان و کاهش قیمت تمام شده»، «پیگیری دریافت تسهیلات ارزان قیمتی که دولت و شخص رئیس جمهور در جلسه آغاز طرح ملی بازآفرینی شهری وعده داد» و «نهایتا پیگیری تسهیلاتی که شهرداری ها در بخش بازسازی بافت فرسوده شامل معافیت های سازندگان در این بافت ها از پرداخت عوارض و هزینه صدور پروانه ساختمانی ارایه می کنند» می شود.

امینی درباره محقق شدن تسهیلات نوسازی بافت فرسوده که از سوی دولت اعلام شده، گفت: قرار است دولت از محل صندوق توسعه ملی مبلغی برای بخش نوسازی بافت های فرسوده تخصیص دهد؛ بانک مسکن نیز اعلام کرده است معادل همین رقم که گفته می شود 2.5 هزار میلیارد تومان است، به عنوان بودجه اهرمی به بودجه دولت می افزاید تا امکان تسهیلات دهی به ساکنان یا انبوه سازان یا سایر سرمایه گذاران در بازسازی بافت های فرسوده در مقیاس بزرگ فراهم شود.

وی درباره آغاز فعالیت گروه سرمایه گذاری مسکن در بازسازی بافت های نا به سامان شهری خاطرنشان کرد: این شرکت فعالیت خود را هم اکنون در بافت فرسوده تهران و منطقه سیروس پایتخت آغاز کرده و در حال حاضر منتظر اجرایی شدن تسهیلات اعلامی دولت نیستیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000