وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه معماری در بانک مسکن بازدید کرد

آخوندی: معماری ایرانی در همه سازه ها احیاء شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: وقت آن رسیده معماری اصیل ایرانی در همه طراحی های ساختمانی چه مسکونی، چه غیرمسکونی و حتی در پروژه های حمل و نقلی و آزادراهی، احیاء شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن به همراه جمعی از مسئولان بخش مسکن از نمایشگاه طرح‌های منتخب حوزه معماری مخصوص پروژه بازآفرینی شهر تبریز که در مجتمع پردیس فرمانیه بانک مسکن برگزار شد، بازدید کردند.
وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل بانک مسکن در جریان بازدید از این نمایشگاه از نزدیک همه طرح‌های معماران برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز را مشاهده کرد و طراحان منتخب نیز هر کدام به ارائه جزئیات طرح پیشنهادی خود پرداختند.
عباس آخوندی پس از بازدید از طرح های برتر معماران برای اجرای پروژه بازآفرینی شهر تبریز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه ‌های بازآفرینی در سطح کشور، از چهره عبوس کلان شهر تهران و شکل ساخت و سازهای یک دهه اخیر انتقاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنرانی خود خطاب به معماران و مدیران و حاضران گفت: مدتی بود که طرح‌های معماری خوب ندیده بودیم اما امروز بعد از مدت‌ها چند طرح خوب دیدم که امیدوارم با اجرای این طرح‌ها بازگشت خردورزانه‌ای به اندیشه ایرانشهری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه طی یک دهه اخیر ساختمان‌هایی با ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه ساخت شد و چهره شهر را عبوس کردند، افزود: اگر کسانی که این ساخت و سازها را انجام دادند می دانستند با این فعالیت خود مهر باطل به معماری و هویت ایرانی می زنند هرگز دست به چنین ساخت و سازهایی نمی زدند.
وی تاکید کرد: آنهایی که سراغ سیستم های تکراری بی هویت در ساخت و ساز می رفتند اگر کمی مطالعه می کردند دیگر شاهد برچسب خوردن بی کیفیت و بی هویت به آن نبودیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: معماری جدای از زندگی نیست بلکه خود زندگی است؛ هنوز هم که هنوز است، معماری ایرانی بخشی از معرف فرهنگ ایران است که در کنار معرفی آثار فرهنگی و مکتوب تاریخ به جهان معرفی می شود؛ بنابراین معماری ایران با آثار معنوی و فرهنگی ما بی ارتباط نیست.
آخوندی گفت: این همه ساختمان که در کشور احداث می‌شود مانند ساختمان بیمارستانها، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها، جاده ها و غیره باید بر اساس معماری ایرانی باشد ولی به دلیل کالایی شدن، ایستگاه ها به بیرون شهر برده شد؛ کاری که در ایستگاه‌های راه آهن برخی شهرها مانند شیراز، همدان و رشت انجام شد و ایستگاه ها را در حاشیه شهر جانمایی کردند اما هیچ ارتباطی با درون شهر ندارند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت معماری در جاده سازی گفت: وقتی راجع به معماری جاده صحبت می‌شود عده ای با تعجب به آن نگاه می کنند. جاده هراز در طول مسیر خود یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران است اما از نظر معماری کسی به آن اهمیت نداده است. در عین حال همه بیمارستان ها می توانند یک اثر معماری شاخص در هر شهر باشند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش گریزی هم به اقدامات ساختاری مدنظر وزارتخانه متبوعش در حوزه نظام مهندسی پرداخت و گفت: متاسفانه وقتی سرنوشت نظام مهندسی به توزیع کوپن کار بین مهندسان تبدیل می‌شود با تمام وجود احساس ناراحتی می کنم و وقتی می خواهیم نظام توزیع کوپنی نظام مهندسی را عوض کنیم چه داستان هایی که ساز می کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته من به این تغییر مصمم هستم و قطعا اطمینان دارم که جامعه مهندسی ایران هم از این تغییر حمایت خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، از میان 14 طرح معماری برای بازآفرینی شهری زمینی به مساحت 5.4 هکتار در تبریز، سه طرح برگزیده شد تا در نهایت یکی از آنها به عنوان برترین ایده معماری برای احیای این منطقه استفاده شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000