اهداف کمپین اجتماعی«من ایرانم، مرا دریاب»

من ایرانم، مرا دریاب !

کمپین اجتماعی «من ایرانم، مرا دریاب» با محوریت آموزش عمومی برای مقابله با بحران کم آبی با حمایت بانک مسکن در اسفند سال قبل با هدف آموزش شیوه صحیح مصرف آب کار خود را آغاز کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کارشناسان و اقتصاددانان، بحران آب را در در ردیف ابرچالش های بزرگ اقتصاد ایران و هم تراز با بحران محیط زیست، بحران صندوق های بازنشستگی، مشکلات بانک ها، مشکلات بودجه و رشد اقتصادی اندک معرفی می کنند. بررسی ها نشان می دهد که تا نیم قرن آینده 12 استان ایران، تمام سفره های زیرزمینی آب را از دست می دهند. این موضوع به این دلیل است که با توجه به تغییر شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی، میزان برداشت آب های زیرزمینی اصلاح نشده و این میزان، به اندازه سه برابر استاندارد جهانی است. همچنین به گفته مسوولان، سرانه مصرف آب هر شهروند در ایران حدود 220 لیتر در شبانه روز است. در مقابل این رقم، استاندارد مصرف آب در جهان 150 لیتر در شبانه روز است، به عبارت دیگر سرانه مصرف آب در ایران 47 درصد بیشتر از متوسط جهانی است. بنابراین این آمارها تایید می کند که باید تغییری در مصرف آب ایرانی ها رخ دهد، تا بتوان شرایط را برای مقابله با بحران آبی مدیریت کرد. در این خصوص دولت هدف گذاری کرده که میزان مصرف آب شرب از 8 به 6 میلیارد متر مکعب کاهش یابد و میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی هم از 90 میلیارد متر مکعب به 55 میلیارد متر مکعب برسد.
اما هدفی که برای کاهش مصرف آب تعیین شده، بدون همکاری شهروندان مقدور نیست. در سال های اخیر برای تحقق این هدف کمپین های اجتماعی مختلفی به همت سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولت شکل گرفته است، اما بانک مسکن، در کنار وظایف اقتصادی و مالی خود که سهم قابل توجهی در تامین نیازهای مالی شهروندان برای خرید مسکن ایفا کرده، در بعد اجتماعی نیز رویکرد فعالانه ای را در پیش گرفته است. به همین دلیل کمپینی اجتماعی برای صرفه جویی در مصرف آب راه اندازی کرده است. این بانک پیش از این نیز، در مسائل اجتماعی به صورت فعال مشارکت داشته و این بار در تلاش است قدمی برای حل معضل کم آبی کشور بردارد. این کمپین با عنوان «من ایرانم، مرا دریاب» از اسفند ماه 96، شروع به کار کرده است. ایده اصلی این کمپین اصلاح الگوی مصرف است، تا تمامی شهروندان در قبال بحران پیش رو احساس مسوولیت کنند. مسوولان بانک مسکن، در کنار توجه به موضوعات و دغدغه های مالی و اقتصادی کشور، توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارند. ایشان معتقدند که بانک ها در کنار وظایف اصلی خود در حوزه اقتصادی، می توانند نقش قابل توجه ای برای آموزش های اجتماعی و همراه کردن مردم ایجاد کنند. یکی از دلایل این حرکت، مقبولیت بانک ها در بین مردم و ارتباط بیشتر این نهادها، با گروه های مختلف جامعه است. این کمپین قصد دارد که با بهره گیری از رسانه های محیطی، دیجیتال، نشریات و آموزش عمومی به مردم، شرایط را برای صرفه جویی در مصرف آب و تغییر نگرش به موضوع بحران آب فرآهم کند.
حال این پرسش بوجود می آید که آیا کمپین های مسئولیت اجتماعی از این جنس موفق خواهند شد؟ تجربه کشورهای دیگر تایید می کند، پاسخ این سوال مثبت است. به عنوان مثال در آمریکا انجمنی وجود دارد به نام حفظ منابع آب و انرژی. توصیه هایی که این انجمن به شهروندان برای صرفه جویی در مصرف آب دارد نکات جالبی به همراه دارد. این کمپین پیشنهاد می کند که برای یخ زدایی گوشت و سایر مواد غذایی از آب استفاده نکنند، مواظب اتلاف آب هنگام شستن سینک ظرفشویی باشند و شیر آب برای خنک شدن باز نگه ندارند. مواردی که شاید در نگاه نخست ابتدایی باشد، اما به کارگیری این روش ها توانسته اثر مثبتی در جامعه و کاهش مصرف آب داشته باشد. پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، نیز به عنوان یک نهاد خبری، در نظر دارد که بانک مسکن را در این رسالت اجتماعی و شهروندی مشارکت کند. به همین جهت، اخبار فعالیت های کمپین «من ایرانم، مرا دریاب»، در این پایگاه منعکس خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000