مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن خبر داد

امتیاز جدید به خانه اولی ها

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن با اعلام «ابلاغ مصوبه چهارم اردیبهشت ماه شورای پول و اعتبار به شعب بانک در سراسر کشور»، از امتیاز تدارک دیده شده توسط بانک مسکن برای خانه اولی ها خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

مسعود ایزدی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، اعلام کرد: مصوبه مربوط به کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به شعب بانک در سراسر کشور ابلاغ شد.
ایزدی درباره جزئیات این ابلاغیه که یک بخش آن به نحوه کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و یک بخش دیگر به طراحی شکل جدید برای پرداخت اقساط ماهانه این تسهیلات مربوط است، گفت: نرخ سود تسهیلات خرید مسکن پرداختی از محل صندوق یکم، بر حسب خانه اولی بودن و یا خانه اولی نبودن و دو نوع متقاضی و دو نوع منطقه شهری، به دو سطح 6 و 8 درصد کاهش پیدا کرده است. این تسهیلات در داخل بافت های فرسوده شهری هم به خانه اولی ها و هم به متقاضیان غیر خانه اولی پرداخت می شود.چنانچه فرد متقاضی، خانه اولی باشد این تسهیلات با نرخ سود 6 درصد به او پرداخت می شود اما در صورتی که خانه اولی نباشد، تسهیلات در بافت فرسوده به وی با نرخ 8 درصد پرداخت خواهد شد.
ایزدی با تاکید بر اینکه تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در خارج از بافت فرسوده فقط به خانه اولی ها پرداخت می شود، سطح نرخ سود در این حالت را بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، 8 درصد عنوان کرد.
مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن همچنین با بیان اینکه تسهیلات صندوق یکم در بافت فرسوده، علاوه بر خریداران واحدهای مسکونی، به انبوه سازان نیز در قالب تسهیلات ساخت پرداخت می شود، نرخ سود تسهیلات در این حالت را 8 درصد اعلام کرد.
به گزارش هیبنا تا پیش از این مصوبه، تسهیلات خرید مسکن یکم در داخل بافت فرسوده با نرخ 8 درصد و در خارج از بافت های فرسوده با نرخ 9.5 درصد پرداخت می شد.
مدیر امور ارتباطات بانک مسکن در این باره تاکید کرد: در تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی از محل صندوق یکم به انبوه سازان جهت ساخت در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، نرخ سود دوران مشارکت (دوره ساخت) 8 درصد خواهد بود اما نرخ سود دوره فروش اقساطی (انتقال تسهیلات به خریدار واحد مسکونی) با توجه به خانه اولی بودن یا نبودن فرد متقاضی خرید واحد مسکونی احداثی، نرخ سود تسهیلات به شکل 6 درصد یا همان 8 درصد تعیین می شود.
مسعود ایزدی در ادامه گفت و گو با هیبنا، از یک تصمیم جدید برای تسهیلات یکم در کنار مصوبه کاهش نرخ سود این تسهیلات خبر داد و گفت: بانک مسکن بر اساس اختیارات خود، مدلی برای بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن یکم طراحی کرده است که در قالب آن، مبلغ قسط ماهانه تسهیلات 80 میلیون تومانی یکم حدود 300 هزار تومان در ماه کاهش پیدا میکند.
ایزدی در این باره تصریح کرد: تا پیش از تصمیم جدید بانک مسکن، چهار شکل برای بازپرداخت تسهیلات یکم وجود داشت که شامل بازپرداخت ساده، بازپرداخت پلکانی سالانه با ضریب 3 درصد، بازپرداخت پلکانی سالانه با ضریب 5 درصد و همچنین پلکانی 4 ساله با ضریب 20 درصد بوده است. اما بر اساس تصمیم جدید بانک مسکن، شکل پنجمی به مدل بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم اضافه میشود که پلکانی سالانه با ضریب 9 درصد است.
در صورتی که متقاضی این تسهیلات، بازپرداخت پلکانی سالانه با ضریب 9 درصد را انتخاب کند، قسط تسهیلات 80 میلیون تومانی در تهران از 866 هزار تومان در ماه در حالت بازپرداخت ساده به 560 هزار تومان کاهش پیدا می کند. در صورتی که تسهیلات صندوق در بافت فرسوده پرداخت شود، مبلغ قسط با بازپرداخت ساده 780 هزارتومان و در پلکانی 9 درصد، مبلغ قسط با روش ساده به مبلغ 495 هزار تومان کاهش می یابد.این شکل جدید بازپرداخت تسهیلات یکم، مبلغ قسط ماهانه را حدود 35 درصد کاهش می-دهد. این میزان کاهش مبلغ قسط برای سقفهای شهرهای بزرگ و سایر شهرها چه برای تقاضای انفرادی و چه برای تقاضای زوجین اعمال خواهد شد.
قسط تسهیلات 80 میلیون تومانی با نرخ سود 8 درصد در حالت بازپرداخت پلکانی با ضریب 3 درصد حدود 750 هزار تومان و در حالت بازپرداخت پلکانی 5 درصد و همچنین بازپرداخت پلکانی 4 درصد با ضریب 20 درصد به تریب 683 هزار تومان و 741 هزار تومان است.
ایزدی هدف از تعریف بازپرداخت پلکانی سالانه 9 درصد را تبدیل تسهیلات خرید مسکن یکم به تسهیلات در استطاعت به لحاظ قسط ماهانه برای قشر زیادی از متقاضیان عنوان کرد.
این شکل بازپرداخت تسهیلات مسکن صرفاً برای صندوق پس انداز مسکن یکم به تصویب بانک مسکن رسیده است و برای سایر تسهیلات قابل استفاده نیست.
مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن درباره نحوه شمولیت متقاضیان صندوق پس انداز مسکن یکم از نرخهای جدید سود تصریح کرد: نرخ سودهای جدید مصوب شورای پول و اعتبار به آن دسته از قراردادهایی که از تاریخ 19 اردیبهشت امسال و به بعد، منعقد می شود، تعلق می گیرد. منظور از تاریخ ثبت قرارداد، تاریخ ثبت معامله در دفاتر اسناد رسمی است.
ایزدی همچنین درباره نحوه تشخیص واحدهایی که متقاضی خرید آن، ادعای قرارداشتن آپارتمان در بافت فرسوده شهری را مطرح می کند، گفت: خانه هایی که خریدار آن، بودن آن ملک در بافت فرسوده را مطرح می کند، نیازمند استعلام کتبی از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران یا استعلام از شهرداری است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000