آمارهای رسمی اثر تسهیلات یکم بر بازار مسکن بافت فرسوده را تایید کرد

رشد ۳۰ درصدی خرید آپارتمان در جنوب تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۰۵
آمارهای تازه منتشر شده از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران از رشد 30 درصدی خرید آپارتمان در بافت های فرسوده شهری خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،در حالی که مشاهدات میدانی از وضعیت معاملات خرید آپارتمان های مسکونی در برخی محلات جنوبی شهر تهران -محلات واقع در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری- حاکی از افزایش استقبال متقاضیان خانه اولی از خرید مسکن در این محدوده ها تحت تاثیر مشوق های بانکی است، آمارهای رسمی نیز افزایش حجم معاملات خرید مسکن در محدوده های هدف نوسازی را تایید می کند.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با انتشار گزارشی در خصوص آخرین تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران، اعلام کرد: حجم معاملات خرید مسکن در 7 منطقه جنوبی شهر تهران افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده است. این تحول بیانگر افزایش استقبال از خرید مسکن در این محلات است.

بر این اساس، اردیبهشت ماه امسال بیش از 20 درصد از معاملات خرید آپارتمان در 7 منطقه جنوبی شهر تهران (مناطق 12 تا 18) انجام شد که عمده محلات واقع در این منطقه جزو مناطق فرسوده شهری محسوب شده و مشمول دریافت ارزان ترین و مناسب ترین نوع تسهیلات خرید مسکن در شرایط فعلی هستند. این در حالی است که سال گذشته حجم معاملات خرید مسکن در بسیاری از این محلات و مناطق در مقایسه با سایر محلات و مناطق شهر تهران بسیار اندک و در برخی ماه ها نرخ رشد معاملات خرید ملک در آن ها شیب منفی به خود گرفته بود.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند رشد محسوس حجم معاملات مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران بیش از هر عاملی ناشی از اثرگذاری مثبت مشوق های بانکی مبنی بر اعطای ارزان ترین و مناسب ترین شکل تسهیلات بانکی خرید مسکن در مقطع زمانی فعلی در محلات واقع در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است؛ طوری که تحت تاثیر پرداخت این تسهیلات، انگیزه قابل توجهی برای خرید آپارتمان در این مناطق از سوی متقاضیان خانه اولی و سایر متقاضیان مصرفی خرید مسکن ایجاد شده است.

هم اکنون در حالی که تنها متقاضیان خانه اولی بدون سابقه مالکیت و بدون سابقه استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن قادر به دریافت تسهیلات مختص خانه اولی ها از محل صندوق پس انداز مسکن یکم هستند، اما در بافت فرسوده همه متقاضیان خرید مسکن اعم از خانه اولی ها و غیرخانه اولی ها می توانند برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از این صندوق اقدام کنند.

این در حالی است که فاصله دو واحد درصدی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در مناطق عادی شهر تهران و مناطق فرسوده شهری از دیگر مشوق هایی است که موجب افزایش استقبال متقاضیان خرید مسکن از این تسهیلات برای خرید آپارتمان در بافت های فرسوده شهری شده است. هم اکنون نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در مناطق معمولی شهر تهران (محلات واقع در بافت های غیر فرسوده شهری) 8 درصد و در بافت های فرسوده شهری 6 درصد است. کمتر بودن نرخ سود تسهیلات یکم در بافت فرسوده باعث ارزان تر شدن قسط ماهانه این تسهیلات و در نتیجه جذاب شدن آن نسبت به مناطق خارج از بافت شده است.

همین موضوع باعث افزایش حجم معاملات خرید مسکن در اردیبهشت ماه امسال در محلات فرسوده شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است تا حدی که اردیبهشت ماه امسال بیشترین نرخ رشد معاملات خرید مسکن در منطقه 12 شهر تهران به میزان 74 درصد رقم خورد که نوعی رکورد محسوب می شود. در مناطق 4 و 5، ماه گذشته حجم معاملات خرید مسکن نه تنها افزایش پیدا نکرد که بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 96 کاهش پیدا کرد. افت خرید مسکن در این دو منطقه همزمان با افزایش معاملات فروش در بافت فرسوده نشان دهنده تغییر چشمگیر مختصات مکانی معاملات مسکن است.

این در حالی است که افزایش محسوس قیمت واحدهای مسکونی در بازار مسکن محلات و مناطق مصرفی شهر تهران به ویژه دو منطقه 4 و 5 شهر تهران موجب شده است ماه گذشته بخشی از متقاضیان خرید مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید به واسطه افزایش قیمت مسکن در محلات واقع در این مناطق به ناچار بازار مسکن نیمه جنوبی پایتخت را برای خرید آپارتمان انتخاب کنند و به بازار خرید واحدهای مسکونی در این مناطق وارد شوند.

منطقه 4 و 5 شهر تهران پرمتقاضی ترین و پر معامله ترین مناطق شهر تهران هستند که از سوی دیگر کانون واحدهای مصرفی محسوب می شوند اما رشد قابل توجه قیمت در این دو منطقه طی ماه های اخیر منجر به کاهش توان متقاضیان برای خرید آپارتمان در این مناطق شده است. بیش از 20 درصد معاملات خرید مسکن در مناطق 4و 5 انجام می شود.

به گزارش هیبنا، اردیبهشت ماه امسال بر اساس آمارهای دفتر اقتصاد مسکن بیش از 19 هزار فقره معامله خرید مسکن (بدون حذف مبایعه­نامه­های دارای اشکال کد پستی) در مناطق 22 گانه شهر تهران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین قیمت مسکن در ماه گذشته در شهر تهران به مرز 6 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه فروردین 7 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-اردیبهشت 96- معادل 33 درصد افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000