رشد مراجعات تلفنی به بانک مسکن در اردیبهشت

به دنبال وقوع ۷ رخداد تسهیلاتی جدید در بانک مسکن طی بهار امسال، تعداد تماس‌های هموطنان با مرکز «ارتباط با مشتریان بانک مسکن» در ماه میانی بهار، ۴۲ درصد افزایش یافت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، طی اردیبهشت 97، مجموعا 21 هزار و 59 تماس تلفنی با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن به شماره «02161088» برقرار شد و این در حالی است که در ماه مشابه پارسال 14 هزار و 840 تماس ثبت شده بود.

این رشد تقریبا 1.5 برابری در میزان تماس‌های تلفنی همزمان با وقوع 7 رخداد تسهیلاتی جدید در بانک مسکن قابل پیش‌بینی بود چرا که بسیاری از متقاضیان تسهیلات و نیز مشتریان بانک مسکن که در این بانک سپرده‌گذاری کرده و یا از انواع تسهیلات آن استفاده کرده‌اند، به دنبال یافتن اطلاعات تازه درباره احتمال شمول خود در مصوبات و ابلاغیه‌های جدید بانک بودند.

در میان رخدادهای تسهیلاتی بهار امسال، مهم‌ترین موضوع از دیدگاه تماس‌گیرندگان با مرکز ارتباط با مشتریان (call center) کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده است. بسیاری از کسانی که در حال سپری کردن دوره سپرده‌گذاری خود هستند و نیز آن دسته از افرادی که در حال طی مراحل انعقاد قرارداد تسهیلاتی خود هستند، به دنبال پاسخ این پرسش بوده که آیا کاهش نرخ سود تسهیلات مشمول تسهیلات دریافتی آنها نیز خواهد شد یا خیر؟

به گزارش هیبنا، پاسخ این پرسش مشروط به آنکه متقاضی (سپرده گذار) هنوز قرارداد دریافت تسهیلات را منعقد نکرده باشد، مثبت است. البته ضوابط جاری در صورتی که تغییر کند، شرایط دریافت و پرداخت تسهیلات نیز مشمول تغییرات خواهد شد.

شورای پول و اعتبار در ماه گذشته میزان نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده را از 8 به 6 درصد و در سایر نقاط شهری از 9.5 به 8 درصد کاهش داد تا به این ترتیب میزان اقساط این تسهیلات بیش از پیش در استطاعت تسهیلات ‌گیرندگان قرار گیرد.

پرسش درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص تغییر شرایط صندوق پس‌انداز مسکن یکم در رده دوم پرتعدادترین سوالات با مرکز ارتباط با مشتریان در اردیبهشت قرار دارد. به دنبال مصوبات و ابلاغیه‌های بانک مسکن درباره تغییرات شرایط دریافت تسهیلات از صندوق یکم و نیز اوراق حق‌تقدم تسهیلات، بخش قابل توجهی از تماس‌ها حول این محور بود که چه تغییری در مدت دوره پرداخت، مبلغ سپرده گذاری و میزان اقساط تسهیلات یکم رخ داده است. هر چند دوره بازپرداخت تسهیلات یکم 12 ساله بوده و هیچ تغییری نکرده است، اما از آنجا که بازپرداخت تسهیلات اوراق در بافت‌های فرسوده 15 ساله شد، این سوال برای متقاضیان خرید مسکن پیش آمده بود که آیا این مقررات درباره تسهیلات از محل صندوق یکم نیز صدق می‌کند؟

از سوی دیگر در ماه گذشته پیش ‌خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 100 میلیون تومان در قبال سپرده‌گذاری 50 میلیون تومانی به مدت یک سال منتشر شده بود که البته چنین چیزی هنوز به تصویب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نرسیده است و در نتیجه تغییر خاصی در مورد میزان سپرده‌گذاری و دوره بازپرداخت تسهیلات یکم رخ نداده است. اما با توجه به انتشار پیش‌ خبر این رخداد در برخی رسانه‌ها، متقاضیان مسکن کسب اطلاعات دقیق درباره تحولات احتمالی شرایط صندوق یکم را از کانال مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن دنبال کردند.

اخبار مربوط به تسهیلات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز در رتبه سوم پرتعدادترین سوالات مشتریان و مخاطبان بانک مسکن در ماه گذشته قرار گرفت. از مهم‌ترین اتفاقات تسهیلاتی ماه‌های اخیر در این حوزه، حذف شرط خانه‌اولی بودن برای استفاده از تسهیلات صندوق یکم در بافت فرسوده، کاهش نرخ سود تسهیلات اوراق از 17.5 به 16 درصد برای خرید مسکن در این بافت‌ها، کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم به 6 درصد، افزایش طول دوره بازپرداخت تسهیلات اوراق به 15 سال در بافت فرسوده و در نتیجه کاهش قابل توجه میزان اقساط است. با توجه به این تغییرات، میزان اقساط ماهانه پرداختی انواع تسهیلات در بافت‌های فرسوده دستخوش تغییراتی شد که مخاطبان بانک مسکن برای اطلاع از جزییات آن با call center تماس برقرار کردند. برخی نیز تمایل داشتند بدانند که چگونه باید از قرارگیری ملک مورد نظر در بافت فرسوده اطمینان حاصل کنند که درباره ارتباط با دفاتر خدمات نوسازی شهرداری منطقه، راهنمایی شدند.

به دنبال تحول در شرایط تسهیلات، میزان تماس با صندوق صوتی بانک مسکن نیز با 143 درصد رشد در ماه گذشته روبرو شد و میزان تماس‌ها از 266 فقره در اردیبهشت پارسال به 646 فقره در اردیبهشت امسال افزایش یافت. همچنین تعداد ایمیل‌ها و پیام‌های الکترونیکی دریافتی در ماه گذشته از 299 فقره در ماه مشابه پارسال به 714 فقره افزایش یافت و 139 درصد رشد را ثبت کرد.

به گزارش هیبنا، شهروندان تهرانی جهت برقراری ارتباط با این مرکز می‌توانند همه روزه از ساعت 7:30 تا 16 و پنج‌شنبه‌ها تا ساعت 13 با شماره تلفن 1830 و هموطنان ساکن در سایر شهرها نیز می‌توانند ‌با شماره 02161088 تماس بگیرند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000