مشاور اقتصادی رییس جمهور اعلام کرد:

راهکار قاعده مند کردن بودجه

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۳/۲۹
مسأله ی اصلی اقتصاد کشور، بودجه می باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور، در همایش سیاست های پولی و ارزی ، مسله ی اصلی اقتصاد کشور را بودجه عنوان کرد و تاکید کرد: سیاست های به کار گرفته در بخش بودجه طی 50 سال گذشته باعث ایجاد چالش هایی در اقتصاد کشور شده است.

وی 4 موضوع ارتباط رشد اقتصادی و هزینه های عمرانی، ثبات اقتصادی ، بهبود فقر و توزیع درآمد و عرضه ی کالای عمومی را مهمترین رویکردهای بودجه دولت معرفی کرد و نکاتی را در خصوص بهبود عرضه ی کالای عمومی ارایه کرد.

به گفته ی مشاور اقتصادی رییس جمهور، ظرف 15 سال گذشته درآمدهای نفتی همبستگی بالایی با مخارج جاری داشته است.

وی گفت: وقتی قیمت نفت افزایش پیدا کرد، سهم مخارج دولت نیز رشد داشته است اما در زمان کاهش قیمت نفت مخارج بودجه نتوانسته متناسب با آن کاهش پیدا کند.

نیلی یکی از چالش های مهم در بودجه را نبود یک سیاست مالی مشخص اعلام کرد و با تاکید بر اینکه سیاست مالی هیچگاه یک ابزار سیاستی نبوده کارکرد بودجه را تنها تخصیص هزینه ی سازمان ها و نهادها اعلام کرد.

وی در بخش چالش های عرضه ی کالای عمومی در بودجه تاکید کرد: در سالهای گذشته نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است. در این بین افزایش هزینه های مربوط به صندوق های بازنشستگی وجود اوراق بدهی باعث شده که عملا سهم مخارج جاری در بودجه کاهش یابد.

نیلی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت بودجه باید یک قواعد مالی مشخص در بودجه ایجاد کرد. این قواعد شامل کاهش کسری بودجه تثبیت ورودی درآمدهای ارزی ، بهبود نقش درآمدهای نفتی و مالیات در زندگی اجتماعی و قاعده مند کردن بدهی های دولت می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000