معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد:

ورود بخش مسکن به فاز رونق

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۳/۲۹
رشد ارزش افزوده ی بخش مسکن برای سه فصل متوالی مثبت شده است که نشانه های ورود حوزه ی ساختمان و مسکن به فاز رونق مشاهده می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، پیمان قربانی گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور و متغیرهای کلان اقتصادی ارایه کرد که بر این اساس در سال ۹۶ رشد اقتصادی به ۳.۷ درصد رسید، این در حالی بود که در سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی داشتیم.

وی گفت: در سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصادی عمدتا متاثر از رشد گروه نفت به میزان ۶۱.۶ درصد بود که عمدتا به افزایش صادرات نفت بعد از برجام بر می گشت. معاون اقتصادی بانک مرکزی بیان داشت: در سال ۹۶، رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت به ۳.۳ درصد رسید. البته انتظار نداشتیم در سال ۹۶ بخش نفت پیشران رشد اقتصادی شود؛ بنابراین افزایش رشد بخش های غیرنفتی را هدف قرار دادیم از جمله کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات که خوشبختانه در سال گذشته این رشد به ۴.۶ درصد رسید و در فصل چهارم به ۴.۸ درصد بالغ شد.

وی گفت: در بخش صنعت مهم ترین جزء اجزای تشکیل دهنده صنعت به تولید کارگاه های بزرگ صنعتی بر می گردد که تولید کارگاه های بزرگ صنعتی حدودا ۷۵ درصد کل ارزش افزوده بخش ساختمان را تشکیل می دهد و در سال ۹۶ به ۵.۵ درصد رشد داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: از ۷ گروه زیربخش اصلی این شاخص نیز که حدودا بیش از ۸۶ درصد رشد شاخص را برعهده دارند در سال ۹۴ تنها دو گروه از هفت زیربخش رشد مثبت را ثبت کرده اند اما در سال ۹۵، شش گروه رشد مثبت داشتند و در سال ۹۶ تمامی این گروه ها مثبت شدند. لذا فراگیر شدن رشد در زیرگروه های کارگاه های بزرگ صنعتی نمایان شده و در مجموع در سال ۹۶ شاهد بودیم که ۱۷ گروه از مجموع ۲۴ گروه با سهم ۹۵.۴ درصدی رشد مثبت را به ثبت رسانده اند در حالی که در سال ۹۵، ۱۶ گروه با سهم ۸۶ درصد از شاخص کل بودند. با این اوصاف تحولاتی که در کارگاه های بزرگ صنعتی در کشور رخ داد نسبت به سال ۹۵ چشمگیرتر بوده است.

قربانی خاطرنشان کرد: بر اساس تولید ناخالص داخلی بر حسب اقلام هزینه نهایی، مصرف خصوصی ۲.۵ درصد در سال ۹۶ رشد داشته و مصرف دولتی ۳.۹ درصد رشد داشته است. سرمایه گذاری یا تشکیل سرمایه ناخالص نیز ۱.۴ درصد رشد و در حوزه ساختمان اگرچه به دلیل تحولات سرمایه گذاری عمرانی در بودجه دولت در فصل چهارم رشد منفی ۶ دهم درصدی داشتیم، اما با رشد ۸ درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه وارد فاز رونق شدیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000