علت نوسانات قیمت اوراق «تسه» تشریح شد

توصیه کارشناسی به خریداران اوراق تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۳۰
حجم خرید اوراق تسهیلات مسکن نسبت به پارسال، افزایش چشمگیر پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با وجود افزایش قیمت برخی از نمادهای اوراق «تسه» در چند روز اخیر، حجم مبادله این اوراق (اوراق تسهیلات خرید مسکن منتشر شده توسط بانک مسکن) با رشد 20 درصدی نسبت به خرداد پارسال همراه بوده اما سطح قیمت اوراق همچنان کمتر از سطح قیمتی مدت مشابه سال 96 است.

رشد 20 درصدی مبادله اوراق مسکن در شرایطی که قیمت این اوراق با افت 13 درصدی نسبت به خرداد سال گذشته همراه است، نقش رفتار متقاضیان خرید اوراق در حفظ ثبات قیمت آن را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نوسان افزایشی قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) از هفته گذشته آغاز شد تا اینکه روز یکشنبه هفته جاری قیمت برخی از نمادهای اوراق وارد کانال 70 هزار تومان شد. به این ترتیب در هفته جاری قیمت اوراق مسکن به ویژه آن‌دسته از اوراق که در شش ماه اخیر منتشر و به بازار عرضه شده و در نتیجه بیش از یک سال تا زمان انقضای آنها مهلت باقی است، در کانال 70 هزار تومان مبادله شد.

اگرچه برخی بر این باورند که افزایش قیمت اوراق رابطه مستقیمی با پایان یافتن ماه رمضان و شروع دوباره فاز جست‌ و جو از سوی متقاضیان خرید مسکن دارد و ورود این گروه به بازار مسکن موجب نوسان افزایشی قیمت شده است، اما در عین حال مروری بر آمار مبادله اوراق مسکن در خرداد ماه نشان می‌دهد سطح تقاضای اوراق در این ماه همواره بالا بوده و این وضعیت تغییر خاصی با پایان رمضان نداشته است.

در 28 روز نخست خرداد ماه امسال مجموعا یک میلیون و 670 هزار فقره اوراق مسکن مبادله شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. این رشد به شکل تدریجی و در تمام روزهای معاملاتی فرابورس رقم خورد، طوری که در تمام ایام این ماه به جز سه روز، تعداد مبادله روزانه اوراق بیش از 100 هزار فقره بوده است.

رتبه پرمعامله‌ترین روز در بازار اوراق مسکن نیز به دوم خرداد ماه تعلق دارد که با وجود همزمانی با ایام ماه رمضان، 131 هزار و 923 فقره اوراق مسکن مبادله شد.

این داده‌ها نشان می‌دهد سطح تقاضای خرید اوراق مسکن در کل خرداد ماه تفاوت چندانی با تقاضا در اردیبهشت ماه نداشته است اما به نظر می‌رسد وقوع دو نوبت تعطیلی چند روزه و پیاپی در نیمه خرداد و نیز ایام عید فطر و در نتیجه کاهش تعداد روزهایی که امکان معامله در فرابورس وجود دارد نسبت به ماه گذشته، موجب شده در برخی از ایام خرداد ماه، تقاضای انباشته خرید اوراق مسکن وارد بازار شود و در نتیجه افزایش تقاضای روزانه، قیمت‌ها قدری نسبت به اردیبهشت که تقاضای روزانه در آن عمدتا زیر 100 هزار فقره بود، افزایش یابد.

توصیه اکید کارشناسان این است که متقاضیان استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن برای خرید اوراق عجله نکنند و بر اساس نیاز خود به تدریج وارد بازار شوند و تقاضای خرید خود را به شعب بانک مسکن یا شرکت‌های کارگزاری تسلیم کنند.

در بازار اوراق مسکن خریداران نیز به اندازه فروشندگان اوراق در قیمت‌گذاری نقش دارند و این یعنی در صورتی که حجم تقاضا با عرضه تناسب داشته باشد، قیمت‌ها در سطح تعادلی باقی خواهد ماند.

در عین حال نکته قابل توجه این است که قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن همین حالا در فرابورس حدود 13 درصد از قیمت خرداد سال گذشته پایین‌تر است. در خرداد 96 هر یک از اوراق مسکن به طور میانگین با نرخ 76 هزار تومان در فرابورس مبادله شد و این در حالی است که میانگین قیمت اوراق در مبادلات 28 روز نخست خرداد امسال، 66 هزار تومان بوده است. بنابراین صرف‌نظر از افزایش قیمتی که در هفته جاری ثبت شد، به طور کلی ماه پر رونق مبادله اوراق که بیش از 1.5 میلیون اوراق تا کنون در آن به فروش رفته است، از نظر قیمت وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته داشته است.

البته همین حالا نیز کمتر از شش نماد اوراق مسکن مربوط به اوراقی که از پاییز سال گذشته تا کنون منتشر شده، به بهای 70 هزار تومان مبادله شده‌اند و سایر نمادها همچنان در سطوح قیمتی 69 و 68 هزار تومان عرضه و خرید و فروش می‌شوند. با این حال حفظ ثبات قیمت اوراق مسکن همچون ماه‌های گذشته، رابطه تنگاتنگی با رفتار متقاضیان خرید اوراق دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000