بررسی تحلیلی از آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد

بخش مسکن عامل کاهش تورم

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۴/۰۶
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه گروه مسکن در خرداد ماه ۱.۴ درصد بوده است، که عامل ثبات ساز در نرخ تورم ماه پایانی بهار بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بانک مرکزی گزارش شاخص بهای مصرف کننده را در خرداد ماه برای عموم مردم منتشر کرد. این گزارش علاوه بر ارائه آمارهای کلی نرخ تورم، تغییرات گروه های مصرفی را نیز منتشر می کند. دو گروه اصلی برای تعیین نرخ تورم، گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» و گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» است. اهمیت این دو گروه از وزن آن مشخص می شود، زیرا در گزارش های بانک مرکزی گروه مسکن به همراه سایر سوخت ها 37 درصد کل وزن تورم را تشکیل می دهد و این رقم برای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها 25 درصد است. بنابراین این دو گروه روی هم رفته بیش از نیمی از وزن کل تورم را تشکیل می دهند و سایر گروه ها مانند حمل و نقل، بهداشت و درمان، پوشاک و لوازم خانه در رتبه های بعدی قرار دارند. بررسی ها نشان می دهد که در خرداد ماه نرخ تورم خوراکی ها به شدت بالا رفته است، اما نرخ تورم بخش مسکن در سطح متوسطی قرار گرفته است. به تعبیری دیگر، گروه مسکن باعث شده که اثر گروه خوراکی ها در تورم کل تا حدی خنثی شود، آماری که می توان با ارائه ارقام بهتر مشاهده کرد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه گروه خوراکی ها در خرداد ماه رقم 8.8 درصد بوده است، این در حالی که نرخ تورم ماهانه گروه مسکن در خرداد ماه 1.4 درصد گزارش شده است. نرخ تورم ماهانه مسکن از روی شاخص اجاره مسکن کل شهرها محاسبه می­ شود بنابراین اولاً این نرخ، ارتباطی به جهش قیمت مسکن ندارد (ارتباط مستقیم ندارد) و دوم اینکه، براساس میزان افزایش اجاره بها در کل شهرهای بزرگ و کوچک محاسبه می ­شود بنابراین التهابات بازار مسکن تهران، در این شاخص، وزن زیادی ندارد چرا که میانگین کل شهرها است که شاخص را بدست می ­آورد. همچنین آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه به طور کلی 4.3 درصد بوده است. بنابراین می توان عنوان کرد که در این وضعیت تورم گروه مسکن نقش کاهشی را در سطح تورم کل داشته است و تورم گروه خوراکی ها باعث افزایش نرخ تورم ماهانه در آخرین ماه سال شده است. تورم گروه مسکن، از زیر بخش های اجاره بهای مسکن غیرشخصی، ارزش اجاری مسکن شخصی، آب و برق،‌ گاز و سایر سوخت ها تشکیل شده است. البته آمار زیر بخش های این گروه به تفکیک در ماه اردیبهشت منتشر شده و آمارهای تفکیکی خرداد، در روزهای آینده منتشر خواهد شد. دیگر آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه گروه مسکن در خرداد ماه رقم 10.1درصد بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه، تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در یک ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در خرداد ماه 16.8 درصد ثبت شده است. البته باید تاکید کرد که این آمار خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران است. زیرا ممکن است برای برخی این سوال پیش آید که چرا افزایش قیمت های مسکن منعکس نشده است. اما این آمار علاوه بر آمار پایتخت، آمار تغییرات قیمتی در سایر مناطق شهری را نیز در نظر می گیرد و به شکل میانگینی از این قیمت ها منعکس می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000