مسیر ساده انسداد «مسکن کارت» در مواقع لزوم

برای انسداد حساب‌های بانکی دارای «مسکن کارت» در بانک مسکن در زمان مفقودی کارت، دست ‌کم دو مسیر ساده بدون نیاز به مراجعه به شعب وجود دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از اتفاقات شایع برای دارندگان کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، مفقودی این قبیل کارت‌ها است. در این مواقع اولین اقدامی که به نظر دارنده مسکن‌کارت می‌رسد، مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه بانک مربوطه به همراه کارت شناسایی و اعلام مفقودی کارت است.

طبیعی است که در این صورت با تکمیل یک فرم درخواست علاوه بر اینکه نسبت به انسداد حساب یا به اصطلاح رایج «سوزاندن کارت مفقود شده» اقدام می‌شود، برای مراجعه‌کننده به درخواست او کارت بانکی جدید نیز صادر خواهد شد. بنابراین مراجعه به شعبه می‌تواند به منزله «یک تیر و دو نشان» مشکل صاحب حساب را حل کند.

اما ممکن است فردی که کارت بانکی خود را گم کرده یا آن را در دستگاه خودپرداز جا گذاشته، شرایط و وقت مراجعه فوری به شعب بانک را نداشته باشد یا حتی گرفتن کارت جدید برایش اولویت نداشته باشد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که فرد در خارج از وقت اداری کارت خود را گم کند. در این صورت قطعا امکان مراجعه به شعبه در هیچ صورتی ممکن نیست.

بانک مسکن برای دارندگان «مسکن کارت» دو مسیر بسیار ساده و سهل‌الوصول را برای انسداد حساب کارتی در مواقع لزوم پیش‌بینی کرده است که نیازی به مراجعه به شعب ندارد. هر چند طبیعی است برای صدور کارت جایگزین مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن در هر زمان که برای صاحب حساب میسر باشد، لازم است.

مسیر اول انسداد مسکن کارت، استفاده از کدهای USSD است. در این روش تنها کافی است با شماره‌گیری کد «#714*» از طریق تلفن همراه و پس از انتخاب زبان، گزینه مربوط به «خدمات کارتی» را انتخاب کرده و در مرحله بعد، گزینه انسداد کارت انتخاب شود. البته برای استفاده از این روش لازم است علاوه بر شماره کارت بانکی، رمز دوم (رمز اینترنتی که از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن قابل دریافت است) نیز از قبل برای کارت اخذ شده باشد.

اما اگر فرد پیش از این رمز دوم کارت خود را دریافت نکرده باشد، از بستر USSD نمی‌تواند به مقصود خود برسد. در این صورت راهکار این است که به یکی دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن مراجعه کرده و با ورود به محیط «خدمات بدون کارت» با انتخاب گزینه مربوطه، در مرحله بعد گزینه «انسداد کارت» را انتخاب کند و سپس با وارد کردن شماره کارتی که مفقود کرده و بدون نیاز به رمز دوم، حساب مربوطه مسدود خواهد شد تا از کارت مذکور توسط فردی غیر از صاحب حساب سوءاستفاده نشود.

با این وجود اگر فردی شماره کارت مفقود شده را نداشته باشد، تنها گزینه پیش‌روی او مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک مسکن و درخواست انسداد کارت قبلی و صدور مجدد کارت جایگزین خواهد بود. چرا که در این صورت شعبه می‌تواند شماره حساب و کارت فرد را از روی مشخصات کارت شناسایی او استعلام و نسبت به انسداد آن اقدام کند.

کارشناسان بانکی برای افزایش امنیت مالی دارندگان کارت­های بانکی همواره توصیه می­کنند شماره رمز کارت، در فواصل زمانی کوتاه، توسط صاحبان کارت، تغییر داده شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000