هیبنا گزارش می دهد

رتبه اول استانی در اخذ تسهیلات ساخت مسکن

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه،‌ بیشترین میزان تسهیلات پرداختی مربوط به حوزه ساخت به استان کرمانشاه به تعداد ۳ هزار و ۲۰۶ فقره تعلق داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن همزمان با ارائه سبد تسهیلاتی متنوع به متقاضیان خرید مسکن، دو نوع تسهیلات نیز برای تقویت سمت عرضه در نظر گرفته است. به این ترتیب سازندگان حوزه مسکن و ساختمان می توانند با استفاده از تسهیلات ساخت بدون سپرده و همچنین تسهیلات ساخت از محل خرید اوراق، توان مالی خود را تقویت کنند. استفاده از این اهرم مالی سبب شده تا طی دو ماه نخست سال جاری مجموعا معادل 5 هزار و 91 فقره تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان سراسر کشور اعطا شود.

گزارش عملکرد بانک مسکن در ماه­ های فروردین و اردیبهشت امسال نشان می دهد: بالغ بر 5 هزار و 90 فقره تسهیلات ساخت مسکن به سازنده­ ها و فعالان ساختمانی در حوزه ساخت و سازهای مسکونی پرداخت شده است. از میان استان های سراسر کشور که حداقل یک فقره تسهیلات ساخت مسکن طی این بازه زمانی در آنها از سوی بانک مسکن پرداخت شده، استان کرمانشاه بیشترین میزان تسهیلات ساخت مسکن را دریافت کرده است. این گزارش نشان می دهد: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال معادل 3 هزار و 206 فقره تسهیلات ساخت به سازنده­ ها در این استان اعطا شده است.

رتبه های دوم و سوم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به ترتیب به استان های کرمان و استان خراسان رضوی اختصاص دارد. به طوری که در دو ماه ابتدایی فصل بهار امسال، در استان کرمان معادل 204 فقره و در استان خراسان رضوی معادل 143 فقره تسهیلات ساخت مسکن اعطا شده است.

در این میان استان های فارس، استان آذربایجان شرقی و استان اصفهان به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفته اند.

گزارش عملکرد بانک مسکن همچنین نشان می دهد: به استان های شمالی کشور شامل استان گیلان، مازندران و گلستان در مجموع 197 فقره تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده است.

مطابق با این گزارش، در این بازه زمانی در استان تهران معادل 91 فقره تسهیلات ساخت پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تسهیلات بدون سپرده مسکن به عنوان یکی از پرطرفدارترین تسهیلات ملکی بین سازندگان مسکن شناخته می شود. کانال پرداخت این نوع تسهیلات از ابتدای سال جاری به طور هدفمند برای تقویت سمت عرضه گشوده است.

بر مبنای بسته سیاست‌های اعتباری تدوین شده برای بازار مسکن ۹۷، تحریک هدفمند ساخت و ساز با شکل متفاوتی از تسهیلات بدون سپرده تعریف شده است که بر اساس آن، تسهیلات جدید با لحاظ شرایط ویژه بازار معاملات مسکن، برای تنظیم جریان عرضه آپارتمان به بازار مصرف، توسط بانک عامل بخش مسکن پرداخت می‌شود. این تسهیلات در واقع با هدف رونق سمت عرضه بخش مسکن با توجه به «طبقه‌بندی جمعیتی شهرها» و همچنین «نوع ساخت و ویژگی سازنده»، به ترتیب در ۴ سقف ریالی و سه گروه ساختمانی ارائه می‌شود.

مطابق با بسته سیاستی تعریف شده، تسهیلات بدون سپرده مختص ساخت مسکن در «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر»،‌ «سایر شهرها» و «مناطق کمتر توسعه‌یافته»، به لحاظ سقف ریالی متفاوت است. همچنین سقف تسهیلات برای «سنتی‌سازی»،‌ «سازنده‌های دارای صلاحیت حرفه‌ای و انبوه‌سازان» و «ساخت با تکنولوژی‌های جدید» نیز متفاوت در نظر گرفته شده است. در تهران برای نوع اول ساخت و ساز -سنتی‌سازی- کمترین سقف ریالی تسهیلات بدون سپرده در نظر گرفته شده که معادل ۷۰ میلیون تومان است و برای نوع دوم و سوم نیز به ترتیب تسهیلات ۹۰ و ۱۱۰ میلیون تومانی به ازای ساخت هر واحد پرداخت می‌شود. برای شهرهای گروه دوم نیز تسهیلات ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز تسهیلات ۵۰، ۷۰ و ۹۰ میلیون تومان به سازنده‌ها ارائه می‌شود. سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن برای مناطق محروم نیز برحسب سنتی‌سازی، سازنده حرفه‌ای و استفاده از تکنولوژی نوین ساخت، به ترتیب ۴۰ میلیون، ۶۰ میلیون و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000