شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد:

بازآفرینی بافت ناکارآمد استان کرمان تا سال ۱۴۰۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۴/۲۰
استان کرمان با مساحتی بیش از ۴۲ هزار هکتار، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۹۷ هزار نفر را در خود جای داده و بیشترین سهم سکونتگاه‌­های غیررسمی آن به ترتیب مربوط به شهرهای رفسنجان، سیرجان، کرمان و جیرفت است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران،بر اساس گزارش منتشر شده ی این شرکت ،۱۰ هزار و ۶۸۶ هکتار از مساحت این استان بافت فرسوده (شامل بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، تاریخی یا سکونتگاه غیررسمی) است که این رقم بیش از ۲۵ درصد از کل مساحت استان را شامل می­شود.

بر اساس مطالعات انجام شده در سال­های مختلف، از این رقم، ۳۷۳۰ هکتار بافت ناکارآمد در استان کرمان وجود دارد که حدود ۸ درصد از مساحت استان را شامل می­شود. همچنین بافت تاریخی و سکونتگاه­های غیررسمی در استان به ترتیب معادل ۱۱۸۱ و ۵۷۷۵ هکتار (حدود ۳ و ۱۴ درصد) است.

سکونتگاه‌­های غیررسمی استان

بر اساس مطالعات مختلف طی سال­ های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴، بیش­ترین سهم سکونتگاه‌­های غیررسمی استان به ترتیب مربوط به شهرهای رفسنجان، سیرجان، کرمان و جیرفت با ۱۷۶۴، ۱۷۲۲، ۱۵۹۰ و ۶۹۹ هکتار است.

سهم بافت ناکارآمد

بر اساس این گزارش شهرهای «نظام شهر» و «جوپار» به ترتیب با ۱۰۰ و ۹۶ درصد از مساحت شهر، بیش­ترین سهم بافت فرسوده را در بین شهرهای استان کرمان به خود اختصاص داده ­اند. جیرفت، سیرجان و رفسنجان نیز با ۶۶، ۴۹ و ۳۲ درصد در مکان­ های دوم تا پنجم قرار می­گیرند.

وزارت راه و شهرسازی با تعریف ستاد بازآفرینی شهری از سال ۹۵ توجه ویژه ای به بافت های ناکارآمد و فرسوده کرده است. این ستاد در قالب ستادهای بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف از جمله استان کرمان نیز شکل گرفته­ است.

تسهیلات اعطایی

در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران، ۴۵ هزار و ۸۸۵ فقره تسهیلات از محل اعتبار از محل بانک­ های عامل طی سال­های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، به استان کرمان اختصاص یافته است. از این میزان، ۴۳۸۷ فقره سهمیه تخصیص داده شده که درنهایت به ۳۱۶۸ فقره معرفی به بانک عامل منجر شده و ۲۱۵۸ فقره به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

اهداف برنامه ششم توسعه

بر اساس برآورد دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران، در راستای اهداف کمی برنامه ششم توسعه، در شمال استان کرمان باید ۱۷۶۲ هکتار از بافت ناکارآمد در ۳۵ محله و در جنوب استان باید ۵۸۷ هکتار در ۱۲ محله، تا سال ۱۴۰۰ مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

این اقدامات در شش بخش از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ در شمال و جنوب استان مورد هدف­ گذاری قرار گرفته ­اند. بر این اساس قرار است تا سال ۱۴۰۰، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله­ ای با ۵۰۵ هزار متر مربع، ارتقای زیرساخت­ های شهری و محله ­ای با دو میلیون و ۹۷۶ هزار متر طول شبکه، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­ ای و توسعه قلمروی عمومی با یک میلیون و ۲۷ هزار متر مربع، ارتقای توانمندی­ های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با ۵۳۲ فعالیت، تهیه طرح­ها و برنامه­ های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله ­ای در ۱۶۰ هکتار و بهسازی، مقاوم ­سازی و نوسازی مسکن در ۱۱ هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی در دستور کار قرار گیرد.

پروژه‌های جاری طراحی شهری

با هدف بازآفرینی شهری در استان کرمان، «طرح مسکن دولتی یا طرح امید» در محلات قطب­ آباد و کوی امیری رفسنجان به ترتیب به مساحت ۲۵۰۱ و ۱۴۵۰ مترمربع در حال انجام هستند. همچنین طراحی طرح احیای بافت تاریخی شهر کرمان در محور فتحعلی شاهی به مساحت ۱۵ هکتار نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پروژه­‌های اجرایی در استان

۹۳ هزار و ۱۷۰ پروژه در شهرهای مختلف استان با هدف بازآفرینی شهری تعریف شده و مبالغ اولیه برای اجرای طرح­‌ها تخصیص داده شده است. از مهم­ترین این طرح­‌ها می­‌توان به تکمیل فرهنگسرا و خانه محله جهاد و احداث مدرسه ابتدایی در محله فیروزآباد کرمان، احداث سالن ورزشی در محلات آباده سیرجان و فیروزآباد کرمان، خانه محله در رحمت ­آباد رفسنجان و اصلاح شبکه روشنایی معابر و سالن ورزشی در محلات کل رود و حسین­ آباد جیرفت اشاره کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000