هیبنا از مزایای حساب پس انداز مسکن جوانان گزارش می دهد

اخذ تسهیلات ارزان بانکی بدون سپرده‌گذاری یک‌باره

بانک مسکن مسیری برای استفاده از تسهیلات ارزان ‌قیمت مناسب شرایط کسانی که امکان سپرده‌گذاری چند میلیون تومانی یک‌باره در صندوق پس‌انداز مسکن یکم را ندارند، پیش پای متقاضیان قرار داده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اگرچه صندوق پس‌انداز مسکن یکم با پرداخت بالاترین سقف تسهیلات با کمترین نرخ سود بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مقایسه با انواع تسهیلات شبکه بانکی، به عنوان راهکار مناسبی برای خانه‌دار شدن خانه اولی‌ها به ویژه زوج‌های جوان، توانست در کمتر از سه سال حجم قابل توجهی از نقدینگی در جامعه را جمع‌آوری کرده و با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت، آن‌ هم بدون اتکا به خطوط اعتباری خارج از منابع بانک مسکن، مسیر خرید مسکن به پشتوانه پس‌انداز خانوارها را هموار کند، اما گروهی هستند که حاضر به پس ­انداز و سپرده­ گذاری در دوره زمانی طولانی هستند و در عین حال توان پس ­انداز آنها به شکل تدریجی است.

در صندوق پس‌انداز مسکن یکم این امکان وجود دارد که به جای بیشترین سپرده‌گذاری برای بهره‌مندی از سقف تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن (یک ساله)، با مقادیر سپرده کمتری وارد صندوق شده و پس از سپری شدن دوره زمان بین 18 تا 36 ماه بر اساس میزان سپرده‌گذاری و نیز رقم تسهیلات مورد نیاز تا سقف معین، از تسهیلات بهره‌مند شد.

گروهی از افراد متقاضی مسکن، مستاجر بوده و منابع نقدی آنها به عنوان ودیعه به موجران پرداخت شده و تا زمان سکونت در ملک استیجاری نزد آنها باقی می‌ماند. از این رو با کمبود «سپرده اولیه» برای ورود به صندوق یکم روبرو می‌شوند و امکان استفاده از تسهیلات ارزان ‌قیمت از محل سپرده‌گذاری در این صندوق را از دست می‌دهند.

اما برای این گروه، یک راه خانه‌دار شدن دیگر در بانک مسکن وجود دارد و آن سپرده‌گذاری در حساب پس‌انداز مسکن جوانان است. هر شخصی که به سن 18 سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به‌ نام خود یا افراد تحت ولایت و قیومیت خود، حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

نرخ سود تسهیلات از این محل در حال حاضر 9 درصد بوده و بالاترین مدت بازپرداخت در میان انواع تسهیلات بانک مسکن را به خود اختصاص داده است، طوری که امکان تقسیط آن تا 20 سال وجود دارد.

البته بر خلاف صندوق پس انداز مسکن یکم که با حداقل یک‌ سال سپرده‌گذاری امکان اخذ تسهیلات وجود دارد، اخذ تسهیلات از محل حساب مسکن جوانان زودتر از ۵ سال امکان‌پذیر نیست، حتی اگر موجودی حساب بالا باشد. در عین حال می‌توان در میانه مسیر و در صورتی که میزان سپرده افزایش یافت، با تبدیل سپرده جوانان به حساب­های دیگر، زودتر از ۵ سال و حتی یک‌ ساله نیز از این تسهیلات استفاده کرد. اما برابر مقررات ناظر بر دریافت تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان، دریافت تسهیلات پس از گذشت 5 یا 15 سال ممکن خواهد بود.

سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افرادی که در سال 97 افتتاح حساب کنند نیز افزایش یافته است، طوری که پس از گذشت 5 سال، می‌توان در تهران 91 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم و شیراز) 76 میلیون تومان و در سایر شهرها 61 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد.

در مدل سپرده‌گذاری تدریجی 15 ساله در این حساب نیز، سقف تسهیلات برای سپرده‌گذاران امسال در تهران 213 میلیون، در شهرهای بزرگ ذکر شده 177 میلیون و در سایر شهرها 142 میلیون تومان تعیین شده است.

متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهانه (به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنند.

حداقل مبلغ واریزی ماهانه در حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال جاری به ترتیب از سال اول تا پانزدهم، 38 هزار، 41 هزار، 44 هزار، 47 هزار، 50 هزار، 53 هزار، 56 هزار، 62 هزار، 65 هزار، 68 هزار، 71 هزار، 74 هزار، 77 هزار و 80 هزار تومان تعیین شده است.

در عین حال اگر فردی قصد داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی پس از 5 سال، از سقف تسهیلات قابل پرداخت این صندوق استفاده کند، باید ارقام واریزی مذکور را چند برابر کند. برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال جاری، ضرایب برای برخورداری از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم، در تهران 7.17 برابر، در شهرهای بزرگ 5.98 برابر و در سایر شهرها 4.8 برابر حداقل واریزی ماهانه است.

به عنوان مثال اگر فردی قصد دارد در تهران پس از گذشت 5 سال از افتتاح حساب، از تسهیلات 91 میلیون تومانی استفاده کند، باید در سال اول به جای ماهانه 38 هزار تومان، 272 هزار و 460 تومان در حساب صندوق خود سپرده‌گذاری کند.

در عین حال با توجه به ماهیت بلندمدت سپرده‌گذاری در این صندوق به منظور دریافت تسهیلات، ممکن است مقررات مربوط به آن در سال‌های پیش‌رو بر اساس مصوبات بانک مرکزی دستخوش تغییراتی شود.

بسیاری از ویژگی‌های حساب پس‌انداز مسکن جوانان به سایر حساب‌های بانک مسکن شباهت دارد. به عنوان مثال امکان انتقال این حساب به بستگان نزدیک شامل پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ وجود دارد. شرط سنی ساختمان برای استفاده از این تسهیلات نیز همچون تسهیلات از محل اوراق مسکن 20 سال تعیین شده و در صورتی که سن بنا بین 20 تا 25 سال باشد نیز، امکان دریافت تسهیلات تا سقف 35 میلیون تومان از این محل، وجود دارد. همچنین تسهیلات تا حداکثر 80 درصد از ارزش واحد مسکونی قابل پرداخت خواهد بود.

افزون بر این، همچون صندوق پس‌انداز مسکن یکم، در صورت عدم استفاده از امتیاز حساب پس‌انداز مسکن جوانان، در هنگام فسخ حساب، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بابت مدت سپرده‌گذاری به صاحب حساب پرداخت خواهد شد.

شرایط برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان نیز به صندوق یکم شباهت دارد؛ به این معنا که برداشت از حساب در هر مقطعی بلامانع است، اما برداشت و واریزها باید به صورتی انجام شود که متوسط موجودی سالانه حساب از حداقل مبلغی که بانک مرکزی برای هر سال تعیین کرده و بر همان اساس، حداقل واریزی ماهانه تعیین شده، کمتر نشود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000