تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز؛ ۲ اقدام مهم‌ وزارت راه و شهرسازی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۴/۲۶
وزیر راه و شهرسازی تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن را به عنوان مهمترین اقدامات دولت در حوزه مسکن اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های شهرسازی، مسکن، شهرهای جدید، مسکن مهر ، لجستیک، حمل و نقل، کریدورها و بافت فرسوده، مشکلات موجود را مطرح و مورد بررسی قرار داد.

آخوندی گفت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت شرایط فعلی کشور و مشکلات موجود نسبت به انجام هر اقدامی در جهت کمک به پیشبرد اقدامات و بهبود وضعیت اعلام آمادگی کرده و تأکید داشتند که تمامی تلاش لازم در جهت رفع مشکلات مردم در حوزه خدمات وزارت راه و شهرسازی از جمله تحویل مساکن مهر باقی‌ مانده و بهبود وضعیت حمل و نقل بین دولت و مجلس به کار گرفته شود.

آخوندی در خصوص آخرین وضعیت سایت‌های مسکن مهر استان نیز اعلام کرد: در حال حاضر هر واحد باقی‌مانده سایت مسکن مهر شهر جدید پردیس که مهمترین مشکل ما در این بخش است برای تکمیل زیرساخت‌ها به ۳۲ میلیون تومان پول نیاز دارد که دولت نیز یک ریال اعتبار برای آن ندارد، در این حوزه باید بگوییم که فردی در سال ۹۱ این واحدها را با هزینه متری ۳۴۰ هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه این رقم در زمان فعلی با توجه به افزایش قیمت مصالح و ... به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که همراه با کمبود اعتبار ۳۲ میلیون تومانی برای زیرساخت باید بگوییم برای هر واحد بیش از ۶۰ میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه بحث مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران برای پایتخت را دارد، گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان کسری اعتبار برای تکمیل سایت مسکن مهر پردیس وجود دارد که اگر بخواهد به مردم سرشکن شود باید هر فرد نزدیک به ۶۰ میلیون تومان پرداخت کند، بحثی که امکان اجرای آن وجود ندارد، این در حالی است که تا کنون نیز اعتبارات بسیاری در راستای تأمین خدمات روبنایی این مناطق در سطح کشور نیز هزینه شده و دولت منابع لازم برای اجرای آن را ندارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت مسکن، بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای، بیان کرد: ما در رسیدگی به این موضوع باید به این نکته توجه کنیم که بافت حاشیه‌ای و بافت فرسوده دارای ۲ جنس کاملا متفاوت هستند، در حال حاضر اصلی‌ترین بحث در بافت حاشیه‌ای، مسئله اسکان غیر قانونی است که تهیه نقشه و صدور سند در مرحله اول مهمترین اقدامی است که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم، چرا که ما نمی‌توانیم ۳.۵ میلیون نفر ساکن در این مناطق را جابه‌جا و به منطقه‌ای دیگر انتقال دهیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، ادامه داد: مسئله‌ دیگری که در بافت فرسوده وجود دارد آن است که از طرفی ما نمی توانیم کل بافت را تخریب و از نو بسازیم که متأسفانه برخی این تصور را دارند و از سویی دیگر نگاه دیگری که می‌توانیم به این بافت‌ها داشته باشیم تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی برای ایجاد شرایط جهت بهسازی محیط از سوی خود ساکنین است که وزارت راه و شهرسازی همین هدف را دنبال می‌کند.

به گفته وی امکان نگاه بلدوزری به نواحی فرسوده نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد این در حالی است که مردم نیز برای این کار اعتماد لازم را ندارند، به طور مثال سایت مسکن مهر که برای دولت بود گرفتاری‌های بسیاری برای کشور وجود آورد، حال شما تصور کنید این درگیری را به داخل شهر آورده شده و مشکلات را دو چندان کند.

وزیر راه و شهرسازی راهکار فعلی این وزارتخانه را برای رفع مشکلات بافت فرسوده ایجاد زیربنا و انجام کار توسط مردم اعلام کرد و گفت: قطعا نگاه بلدوزری، جابه‌جایی مردم و دور کردن آن‌ها از مجل زندگیشان به بهانه بهسازی باعث گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود که نمونه بارز آن در بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا قابل مشاهده است.

آخوندی افزود: ما در این سیاست تلاش داریم تا مردم خود زندگیشان را بازسازی کنند، راه حلی که دقیقا سایر کشورهای دنیا نیز به کار گرفته‌اند که در این مسیر آمادگی لازم برای تشکیل کارگروه با نمایندگان مجلس و بررسی برنامه و رفع مشکلات آن را داریم.

این مقام مسئول درباره بحث سامانه املاک و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این راستا بیان کرد: در حال حاضر سامانه معاملات املاک در تهران رایج و قابل استفاده است که اطلاعات ملک و معامله را با تمام جزئیات در اختیار افراد قرار می دهد، چندی پیش در این بخش بحث راه‌اندازی سامانه دیگری برای شناسایی و ثبت خانه های خالی در استان توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که بنده طی نامه ای به دولت توضیحات لازم را ارائه کرده و گزارش دادم که امکان انجام این عملیات تنها از طریق شهرداری‌ها امکان‌پذیر است چرا که تنها آن‌ها اطلاعات جزئی تمامی واحدهای مسکونی در حوزه تحت کنترل خود را دارا بوده و این اقدام از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است.

وی همچنین ادامه داد: به عقیده من خوب است دولت مرکزی و شهرداری طی اقدامی مشارکتی این سامانه را راه‌اندازی و در روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی گام بردارند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید پیرامون اختلاف نظر موجود بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نیز بیان کرد: در این حوزه نیز مشکلاتی وجود دارد که خوشبختانه رو به نتیجه‌بخشی و حل و فصل است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که دولت قبل در حوزه مسکن کار بزرگی کرده و توانست پروژه ‌مسکن مهر را آغاز کنند غافل از آنکه این اقدام پس از گذشت ۱۰ سال تنها باعث ۲ برابر شدن حجم نقدینگی در کشور شده و مشکلات بسیاری را امروز به وجود آورده که عدم توانایی در تأمین خدمات آن تنها بخشی از این مشکلات به شمار می‌رود.

وی همچنین اظهار داشت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ما در این دوره قصد داریم تا در مرحله اول قدرت خرید مردم را اضافه کنیم، گفت: آمارهای ما هم ‌اکنون از اخذ ۷۰ هزار تسهیلات خرید مسکن خبر می دهد که چون مراسمی برای افتتاح و بهره برداری ندارد به صورت چشمگیر مطرح نمی‌شود، در حقیقت عمده اقدامات ما در بخش مسکن در این دوره تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن بود، به یاد دارم که در زمان آمدن من به وزارتخانه تنها ۲۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن برای خرید خانه پرداخت می‌شد در حالی که امروز ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ ۸ درصد پرداخت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی فعال شدن بازار مسکن را یکی از اقدامات مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: بحث مسکن اجتماعی و مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد معمولا مانند سایر کشورهای جهان از سوی نهادهای اجتماعی مانند تأمین اجتماعی، بهزیستی و ... ساخته و پیگیری می‌شود و تنها زمین آن را وزارت راه و شهرسازی تأمین می کند اقدامی که تا کنون نیز انجام شده و نزدیک به ۱۲۰ هزار مسکن در اراضی وزاتخانه ساخته شده ولی از آنجایی که هر سازمان به اسم خود این پروژه را معرفی می کند تحت عنوان پروژه مسکن اجتماعی در کشور اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: در حقیقت سیاست روشن ما عدم درگیری دولت مرکزی در حوزه ساخت خانه است، دولت تنها باید از نهادهای اجتماعی در این مسیر حمایت کند که گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مسیر نیز کاملا موجود و قابل ارائه به نمایندگان است.

به گفته آخوندی تصور ورود دولت و حذف قیمت زمین از ساختمان اقدامی غیرممکن بوده و در هیچ‌کجای دنیا اجرا نشده است، آیا به تصور شما ما در بازاری که قیمت همه مواد اولیه بالا رفته است می توانیم مسکن را از آن مستثنی کنیم؟ قطعا این مسئله باید در اقتصاد کلان دیده شده و کنترل شود چرا که این امر نیز تحت کنترل بازار است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه با تمام مشکلات و افزایش قیمت‌ها، رشد قیمت مسکن از رشد متوسط سایر کالاها کمتر بوده است گفت: قطعا اتفاقی که در حوزه کلان رخ می دهد را نمی‌توان به طور بخشی حل کرد، مسئله‌ای که نه تنها در حوزه مسکن بلکه در تمامی بخش‌ها دیده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز پروژه‌های مسکن مهر و حذف قیمت زمین از پروژه‌ها بیان کرد: در این دوره علی‌رغم تصور کاهش قیمت زمین و مسکن شاهد رشد ۹ برابری زمین و ۶ برابری مسکن بودیم که نشان از مشکلات این رویکرد دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000