جزییات امکان تبدیل به احسن ملک برای تسهیلات‌گیرندگان بانک مسکن تشریح شد

راهنمای تعویض وثیقه برای خانه اولی‌ها

بانک مسکن با فراهم کردن شرایط تعویض وثیقه بدون نیاز به تسویه بخشی از مانده بدهی، این امکان را برای خانه اولی‌ها فراهم کرده که تسهیلات ارزان ‌قیمت خود را در زمان تبدیل به احسن ملک حفظ کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی یکی دو ماه اخیر و به دنبال تلاطم قیمت مسکن، بسیاری از خانه اولی‌ها که با توجه به بودجه ثابت، از سرعت رشد قیمت‌ها جا ماندند، از خرید مسکن ناامید و موقتا منصرف شدند. این در حالی است که توصیه کارشناسان مسکن این است که خانه اولی‌ها حتی اگر نمی‌توانند خانه‌ای با حداقل استانداردهای مطلوب خود خریداری کنند، نباید به کلی از خرید منصرف شوند، بلکه می‌توانند با خرید آپارتمانی متناسب با بودجه خود و به رهن سپردن آن، دست‌کم بر موج تغییرات قیمتی مسکن سوار شوند تا ارزش نقدینگی آنها از آنچه که تاکنون ریزش کرده، بیشتر سقوط نکند.

طبیعی است در این صورت خانه اولی‌ها این فرصت را دارند که در یکی دو سال آینده با تقویت بودجه خود و در یک بازار آرام خانه خریداری شده را تبدیل به احسن کنند. اما با توجه به اینکه چشم ‌انداز روشنی از آینده بازارهای اقتصادی وجود ندارد، دست روی دست گذاشتن به امید تغییر قیمت‌ها ممکن است ضرر سنگینی را متوجه خانه اولی‌ها کند.

با این همه یک نگرانی خانه اولی‌ها این است که سرنوشت تسهیلات دریافتی آنها که حاصل سپرده‌گذاری دست‌کم یک ساله در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده و به صرفه‌ترین تسهیلات مسکن شبکه بانکی در حال حاضر است، چه خواهد شد. طبیعی است بسیاری از آنها تمایل ندارند این تسهیلات ارزان ‌قیمت را به خریدار آتی خانه خود واگذار کرده و برای خرید آپارتمان جدید، از تسهیلات اوراق که اقساط و سود آن قدری بیشتر است، استفاده کنند.

بانک مسکن ضمن اینکه مسیر انتقال تسهیلات به خریدار جدید را باز گذاشته و آن را منوط به پرداخت 10 درصد از مانده بدهی تسهیلات به اضافه کارمزدی معادل 1 درصد از رقم تسهیلات انتقالی کرده است، در عین حال امکان حفظ تسهیلات برای تسهیلات‌گیرندگان اولیه را نیز فراهم کرده است.

با بهره‌گیری از مجوز «تعویض وثیقه» که در تمام شعب بانک مسکن قابل استفاده است، چه در حالت انفرادی و چه در حالت زوجین این امکان وجود دارد که ملک به متقاضی فروخته شود و سپس سند ملک جدیدی که در جریان تبدیل به احسن خریداری می‌شود، به عنوان وثیقه تا زمان بازپرداخت تسهیلات در رهن بانک قرار گیرد و جایگزین سند اولیه شود.

امتیاز ویژه روش تعویض وثیقه در مقایسه با انتقال مانده تسهیلات در این است که نیازی به بازپرداخت یکجای 10 درصد از مانده بدهی نیست و تنها کارمزد مربوط به تعویض وثیقه توسط شعب دریافت می‌شود.

در این میان ممکن است فاصله زمانی چند هفته‌ای میان خرید ملک جدید و فروش ملک قبلی که در رهن بانک قرار دارد، ایجاد شود و به همین خاطر بسیاری از خانه اولی‌ها نگران اختلال در مسیر نقل و انتقال سند ملک فروخته و خریداری شده در جریان تبدیل به احسن هستند و تصور می‌کنند در این صورت برای حفظ تسهیلات و تعویض وثیقه با مشکل روبرو می‌شوند. این در حالی است که بانک مسکن برای حل این مشکل نیز چاره‌ای اندیشیده است.

اگر فرآیند این تعویض وثیقه غیر همزمان انجام شود، تسیهلات‌گیرنده تا زمان جایگزینی وثیقه جدید باید مبلغی را برحسب میزان تسهیلات دریافتی به عنوان ودیعه نزد بانک بسپارد، ضمن اینکه پرداخت اقساط تسهیلات مطابق روال قبل دنبال خواهد شد تا اینکه خانه جدید خریداری، سند به نام فرد منتقل و در رهن بانک قرار گیرد و وثیقه ریالی آزاد شود.

به این ترتیب مانعی به لحاظ حفظ امتیاز تسهیلات بر سر راه خانه‌دار شدن خانه اولی‌ها وجود ندارد و آنها می‌توانند در بازار کنونی خریدی متناسب با بودجه خود و با برنامه تبدیل به احسن ملک در آینده انجام دهند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000