هم اندیشی برای گروه های بخش مسکن در مهرماه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۶/۱۴
مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از برگزاری هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در پنج محور اصلی در مهرماه سال جاری خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، همایش سیاست‌های توسعه مسکن که تا کنون 17 دوره آن برگزار شده، تلاشی است تا دولت بتواند ایده‌هایش را برای بخش‌های مرتبط با مسکن در یک محیط علمی و دانشگاهی مطرح کند و آماده شنیدن نقدها از محافل تخصصی باشد. هدف اصلی این همایش اصلاح و تدوین سیاست‌های دولت در یک محیط کاملا آزاد و تخصصی است. به همین دلیل پیش‌بینی شده است تا بخش خصوصی در همه پانل‌ها حضور داشته باشد و گفت و گو درباره مسایل بخش مسکن شکل گیرد.
علی چگینی، مدیر کل دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به حضور مقامات دولتی بخش مسکن، مدیران ارشد شهرداری و همچنین مدیران بانکی همچون بانک مسکن و صاحب‌نظران در هجدهمین دوره همایش سیاست های توسعه مسکن، به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: در این گردهمایی قرار است مسایل حل نشده روز بازار مسکن همچون «چگونگی تامین مالی کارآمد دو سمت عرضه و تقاضا» به ویژه «تامین مسکن گروه های کم درآمد شهری یا روستایی» و همچنین «نحوه ورود به طرح‌های نوسازی بافت فرسوده»، دیدگاه‌ها و نظرات مختلف مطرح شود تا از ماحصل این گردهمایی، امکان شناسایی راه‌ حل نهایی برای هر مساله فراهم شود.
وی با اشاره به مهم ترین مشکلات فعلی بخش مسکن اظهار کرد: در مقطع فعلی، نیاز داریم صاحب‌نظران بخش مسکن درباره چالش‌هایی همچون خانه‌های خالی، حاشیه‌نشینی، بافت فرسوده، خانوارهای بدمسکن، تسهیلات خرید مسکن و مسایل مرتبط، دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا از برآیند نگاه‌های کارشناسی متنوع به این موضوعات بتوان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کرد.
به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین و ضروری‌ترین نکته در امر سیاست‌گذاری مسکن، درک صحیح صورت مساله و دستیابی به یک گفتمان مشترک برای حل این معضل است و هر نوع برنامه‌ریزی مالی، تولیدی و فنی و...، باید در راستای پاسخ به این مساله باشد، نه در تعارض و تناقض با آن.
چگینی به محورهای پنج گانه هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن اشاره کرد و افزود: «طرح بازآفرینی شهری»، «شهر جدید، شهرک سازی یا توسعه شهرهای کنونی»، «تامین مسکن گروه های کم درآمد شهری یا روستایی»، « شهرهای زیست پذیر» و «اسکان بشر» پنج محور اصلی تعریف شده برای طرح موضوعات مختلف در حوزه مسکن هستند. همچنین در همایش دو روزه مهرماه چهار کارگاه شامل «آشنایی با مالیات های بخش مسکن»، « روش های نوین تامین مالی در بخش مسکن»، « آشنایی با استارت آپ ها در بخش مسکن» و « تحلیل و پیش بینی بازار مسکن» نیز برگزار خواهد شد. بانک مسکن به عنوان بانک عامل بخش مسکن نیز در برگزاری این کارگاه ها نقش ویژه ای بر عهده خواهد داشت.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر آنکه محور نخست همایش «طرح بازآفرینی شهری» است، تصریح کرد: روش های تامین منابع مالی، نقش کنش گران در تحقق برنامه های بازآفرینی شهری، تدوین مقررات در راستای تسهیل فعالیت و ... از جمله موضوعاتی است که در این بخش به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
به گفته وی بهسازی و بازآفرینی عرصه‌های نابسامان شهری و جلوگیری از رشد مناطق پیرامونی به‌ عنوان یکی از راه‌های موثر برای دستیابی به ظرفیت‌های توسعه درونی و مسایل اصلی مسکن، مورد اجماع و تاکید است. تحقق سیاست‌های بازآفرینی شهری، مستلزم باز تعریف دستور کار شهری، تدوین برنامه تامین مسکن در راستای سیاست‌های بازآفرینی شهری، حضور توسعه‌گر و تسهیل‌گر و ابزار‌سازی مالی و حقوقی است.
وی در عین حال به موضوع شهرهای جدید به عنوان دومین محور مورد بررسی در این همایش اشاره کرد و گفت: لازم است برای ایجاد نسل نوین شهرهای جدید در سیاست‌های توسعه شهری به ‌عنوان ابزار عملیاتی کردن برنامه‌های توسعه ملی و منطقه‌ای و پشتیبان بازآفرینی شهری، برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی شود. از این رو بازنگری در سیاست های مدیریت زمین، نسل نوین شهرهای جدید هوشمند و پیامدهای شهرک سازی و... در این محور به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000