مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد

نقش صندوق یکم در رکودزدایی از معاملات ملک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۷/۰۲
مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بر نقش صندوق پس‌انداز مسکن یکم در رکودزدایی از معاملات ملکی تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،علی چگینی،مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در نشست خبری هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران که صبح امروز برگزار شد صندوق پس‌انداز مسکن یکم را یکی از خروجی‌های مهم هم‌اندیشی‌های انجام شده در همایش‌های سال‌های گذشته اعلام کرد وگفت:بیش از 400 هزار نفر از متقاضیان خانه‌اولی در این صندوق از ابتدا تاکنون سپرده‌گذاری کرده‌اند که بخشی از آن‌ها نیز با اتمام دوره انتظار،با استفاده از این تسهیلات، موفق به خرید آپارتمان شده‌اند.
وی گفت:صندوق پس‌انداز مسکن یکم تنها یک محصول از ده‌ها محصول تامین مالی طراحی شده از سوی بانک مسکن است که متقاضیان خرید وساخت مسکن از منابع آن به منظور تامین مسکن استفاده می‌کنند.
چگینی افزود:سالانه تعداد قابل توجهی از متقاضیان مسکن از طریق بانک مسکن ومحصولات مالی این بانک تامین مالی می‌شوند که انواع صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکی از گونه‌های این محصولات است.
وی با اشاره به تحولات اخیر بازار مسکن از جمله جهش قیمت‌ها وکاهش سطح پوشش‌دهی و اثربخشی تسهیلات فعلی مسکن در جهت تامین هزینه‌های مربوط به ساخت وخرید آپارتمان‌های مسکونی خاطرنشان کرد:هم‌اکنون پیشنهاداتی به منظور مناسب‌سازی تسهیلات خرید مسکن از جمله پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات به سیاست‌گذار پولی ارسال شده است که به محض قطعی شدن نتیجه آن، جزییات این پیشنهاد اعلام می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به نقش بانک مسکن در حوزه تامین مالی واحدهای مسکونی به عنوان بانک فعال در این بخش،تصریح کرد: بانک مسکن از اصلی‌ترین نهادها در تامین مالی بخش مسکن است که با سهم بیش از 30 درصدی در تامین مالی این بخش،‌ در نقش بانک تخصصی وتوسعه‌ای فعالیت می‌کند؛در این راستا توسعه‌ای شدن بانک مسکن به منظور افزایش نقش و کارکرد این بانک در تامین مالی حوزه مسکن از برنامه‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی و این بانک است؛در این زمینه موانع و محدودیت‌هایی وجود دارد که در صدد رفع این موانع هستیم که با تحقق این اقدام و رفع محدودیت‌ها بانک مسکن به صورت رسمی به بانک توسعه‌ای حوزه مسکن تبدیل خواهد شد.
چگینی حد مداخله دولت در بازار مسکن را سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری اعلام کرد وگفت:دولت و وزارت راه وشهرسازی نباید به صورت مستقیم وارد عرصه ساخت و مدیریت بازار مسکن شود بلکه وظیفه دولت تسهیل‌گری و سیاست‌گذاری است؛چرا که دخالت‌های نابجا با استفاده از اهرم‌های تنبیهی و غیراقتصادی نه تنها اثرمثبتی بر بازار مسکن نخواهد داشت بلکه منجر به برجای ماندن اثرات منفی و بروز نابسامانی بیشتر در بازار ملک می شود.به این ترتیب دولت به هیچ وجه قصد ندارد با تعریف خطوط اعتباری برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌متراژ منجر به افزایش تورم و ایجاد اضافه بار بر دوش اقتصاد کشور شود؛بلکه تمام تمرکز‌ها هم‌اکنون بر توسعه ابزارهای مالی،استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و همچنین اجرای سیاست‌ها وبرنامه‌های کاربردی و عملیاتی مانند بازآفرینی شهری قرار دارد.
وی اعلام کرد:طرح دو ساله شدن قراردادهای اجاره هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است که پس از تصویب در هیات وزیران برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد و به محض تصویب نهایی اجرایی می‌شود.
بنا بر اعلام چگینی، طرح مسکن اجتماعی در مقیاس وسیع به رغم موجود بودن زمین برای ساخت پروژه‌های مسکن حمایتی و اجتماعی به دلیل محدودیت منابع مالی در اختیار دولت وعدم تامین منابع مورد نیاز برای این طرح تاکنون اجرایی نشده است؛ هر چند هم‌اکنون ساخت واحدهای مسکونی حمایتی مطابق با روندهایی که در گذشته وجود داشته است در مناطق مختلف برای اقشار کم‌درآمد ادامه دارد و نهادهایی همچون بنیاد مسکن در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی میزان افزایش قیمت مسکن در کل کشور طی ماه های اخیر را حدود 40 درصد عنوان کرد و گفت: این نرخ رشد قیمت مسکن با احتساب وزن قیمتی تهران است اما بدون احتساب تهران، میانگین قیمت واحدهای مسکونی سایر شهرها کمتر از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
چگینی افزود: افزایش قیمت مسکن در تهران، در سطح خیلی بالا و فراتر از پیش بینی های کارشناسی، اتفاق افتاده و اگر اتفاق عجیب و ناگهانی در وضعیت اقتصادی کشور رخ ندهد، میزان افزایش قیمت متوقف خواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی همچنین با بیان اینکه کمیته اجرایی طراحی و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی خانه های خالی ودریافت مالیات از این واحدهای مسکونی هم‌اکنون فعال و در حال کار است گفت:طراحی و راه‌اندازی این سامانه متوقف نشده است.
وی همچنین به برگزاری هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در روزهای شنبه ویکشنبه 7 و 8 مهرماه سال جاری در محل مرکز تحقیقات راه،مسکن وشهرسازی اشاره کرد و افزود:زمینه و محور اصلی این همایش در سال جاری «تسهیل دسترسی به مسکن مناسب برای آحاد جامعه»،است که این دسترسی تنها به معنای مالکیت مسکن نیست و سهولت در انواع دسترسی‌ها به مقوله مسکن را شامل می‌شود.
چگینی افزود:این همایش در چند محور اصلی شامل «برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار»،«توسعه سکونتگاه‌های شهری،شهرک‌ها وشهر‌های جدید»،«سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی»،«روش‌های نوین تامین مالی مسکن» و «شهرهای زیست‌پذیر»،برگزار خواهد شد که در کنار محورهای اصلی مورد بررسی در دو روز برگزاری این همایش 5 کارگاه علمی نیز برپا می‌شود.
وی ادامه داد:در این کارگاه ها 5 موضوع اصلی شامل«آشنایی با انواع مالیات‌های بخش مسکن»،«اسکان بشر»،«مسائل بافت‌های نابسامان شهری»،«توسعه استارت‌ آپ‌های بخش مسکن» و همچنین «تحلیل و بررسی بازار مسکن»،مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در این نشست خبری،همچنین حجت‌اله میرزایی،دبیر علمی هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن نیز سخنرانی کرد.وی همچنین در سمت معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران مشغول فعالیت است. قرار بود معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست سخنرانی کند که این نشست بدون حضور وی برگزار شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000