تب قیمت مسکن بیشتر شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۷/۰۳
دفتر اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی دقایقی پیش با انتشار آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن تهران، از تداوم افزایش قیمت ها در شهریور ماه خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، بر اساس آمارهای دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، ماه گذشته در تهران متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته شده، 9 درصد نسبت به مرداد 97 افزایش پیدا کرد و به 8 میلیون و 100 هزار تومان رسید.
این رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران باعث ثبت جهش 73 درصدی سطح قیمت ها در شهریور 97 نسبت به شهریور 96 شده که بالاترین رشد نقطه ای قیمت در بازار مسکن در سال جاری است.
میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اواخر سال گذشته در بازار مسکن تهران به حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان رسیده بود.
رشد محسوس قیمت مسکن از ابتدای زمستان سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر به اوج رسیده است.
ماه گذشته اگر چه قیمت مسکن افزایش چشمگیر پیدا کرد اما معاملات خرید آپارتمان 20 درصد نسبت به مرداد و 35 درصد نسبت به شهریور سال گذشته کاهش پیدا کرد.
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، تعداد کل مبایعه نامه های ملکی تنظیم شده توسط بنگاه های مسکن در شهر تهران در شهریور امسال را 10 هزار و 500 فقره اعلام کرده که به معنی فروش آپارتمان به همین تعداد در آخرین ماه از تابستان سال جاری است.
حجم معاملات خرید مسکن در تهران در اردیبهشت امسال به نزدیک 20 هزار واحد هم رسید اما در ماه های اخیر به دلیل ناتوان شدن خانه اولی ها از خرید مسکن تحت تاثیر جهش قیمت، حجم معاملات کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند: خانه اولی ها اگر چه به کمک تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، مجهز شده اند و امکان اولیه برای ورود به بازار خرید را پیدا کرده اند اما در شرایط فعلی، قدرت مالی آنها بخاطر جهش قیمت، 48 درصد نسبت به سال گذشته تضعیف شده است. میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در نیمه اول امسال 48 درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته افزایش پیدا کرد. با فرض آنکه، سایر هزینه های خانوارهای خانه اولی متقاضی خرید مسکن در حال حاضر تغییر قابل توجهی نسبت به سال گذشته نکرده باشد، قدرت خرید مسکن این گروه، تقریباً نصف شده است. این در حالی است که تورم عمومی (رشد قیمت ها در سبد هزینه خانوار)، قدرت خرید مسکن را به مراتب بیشتر از این نرخ، کاهش داده است.
با این حال، روند خروج سپرده گذاران از صندوق پس انداز مسکن یکم به قصد خرید خانه در ماه های اخیر بیانگر آن است که اگر چنین ابزاری در بانک مسکن راه اندازی نشده بود، ابعاد رکود در بازار معاملات خرید مسکن، بیش از این، گسترش پیدا می کرد.
روز گذشته مدیر کل اقتصاد مسکن درباره پیش بینی های کارشناسی از بازار مسکن تهران اعلام کرد: سطح قیمت مسکن خیلی بیشتر از آنچه انتظار می رفت در مدت زمان کم، افزایش پیدا کرد و از توان خریداران خارج شده است.
علی چگینی معتقد است: با توجه به کشش قیمتی سمت تقاضا در بازار مسکن تهران، بعید است شیب رشد قیمت با ابعاد ماههای گذشته، به مسیر خود ادامه دهد بنابراین اگر متغیرهای اثرگذار بر بازار مسکن در ماه های آینده دچار تغییر ناگهانی و محسوس نشوند، قیمت به سمت ثبات نسبی حرکت می کند.
سال گذشته قیمت مسکن در تهران 11 درصد افزایش پیدا کرد.
در سایر شهرها، میزان رشد قیمت خانه کمتر از تهران گزارش شده است.
مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن در کل کشور طی بهار امسال را کمتر از مترمربعی 2 میلیون تومان اعلام کرده است که نسبت به بهار 96 رشد 30 درصدی از خود نشان می دهد.
در 20 مرکز استان بر اساس آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، در تیر ماه امسال متوسط قیمت واحد مسکونی حدود 22 درصد نسبت به تیر سال گذشته افزایش پیدا کرد. تهران جزو این مراکز نیست.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000