محمدزاده در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی اعلام کرد:

وجود ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در ۱۹۶ محله شهر تهران

۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در ۱۹۶ محله شهر تهران گسترده شده است که از این تعداد ۲۰ محله به عنوان محلات تاریخی واجد ارزش، ۸ محله سکونتگاه غیررسمی و ۱۶۸ محله عنوان مناطق میانی گزارش شده‌اند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در تشریح اقدامات ستاد بازآفرینی استان بیان کرد: ۱۴۷۹۲ هکتار از مساحت شهر تهران (که معادل ۲۴ درصد سطح شهر است) را بافت‌های ناپایدار تشکیل می‌دهد، که ۳۷ درصد جمعیت تهران در این بافت ها سکونت دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: در این میان ۳۲۶۸ هکتار از مساحت شهر نیز بافت فرسوده محسوب می‌شوند که ۱۵ درصد از جمعیت تهران را تشکیل داده که ۸۵ درصد از آن در جنوب محور انقلاب واقع شده‌اند.

محمدزاده در ادامه با بیان اینکه ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در ۱۹۶ محله شهر تهران گسترده شده است، گفت: از این تعداد ۲۰ محله به عنوان محلات تاریخی واجد ارزش، ۸ محله سکونتگاه غیررسمی و ۱۶۸ محله عنوان مناطق میانی گزارش شده‌اند.

این مقام مسوول پروژه‌های بزرگ‌ مقیاس مانند بزرگراه امام علی (ع) را به عنوان مداخله‌های متمرکز مبتنی بر راه در سال‌های۷۳ تا ۸۴، اتخاذ رویکرد محله‌ محور و تهیه طرح‌های ویژه نوسازی را به عنوان مداخله نیمه‌متمرکز در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ و رویکرد راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری را از سال ۸۶ تا کنون به عنوان نمونه اقدامات انجام شده در رویکردهای مختلف نوسازی بافت فرسوده در تهران اعلام کرد و افزود: تهیه و تدوین سند توسعه محلات، ظرفیت‌سازی و مهارت‌افزایی، پیگیری انجام امور ثبتی و حقوقی، پیگیری اجرای بسته تشویقی نوسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، کارگزاری وام نوسازی در بافت، طراحی رایگان و ترویج نما با الگوی مناسب و ترویج نوسازی مردمی با رویکرد تجمیع به عنوان مهمترین اقدامات انجام شده در دفاتر تسهیل‌گری به شمار می‌روند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه تا کنون برای ۱۴۹ محله، سند توسعه محله تهیه و از این میان ۱۳۹ سند مورد تایید شهرداری‌های مناطق قرار گرفته است، گفت: اسناد توسعه محله‌ای به منظور پرداختن به ابعاد جامعی از توسعه، نوسازی محلات دارای بافت فرسوده و تدوین چارچوب‌ مناسب برای برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی هماهنگ بین دستگاه‌های مختلف با رویکرد همه جانبه توسط دفاتر خدمات نوسازی، ذیل سند ملی بازآفرینی و ستادهای بازآفرینی در سطوح ملی و محله‌ای تهیه و تدوین شده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود مواردی از جمله هماهنگ سازی و استفاده بهینه از تمامی منابع در دسترس و موجود انسانی و مالی، بسیج تمامی پتانسیل‌های زمینه‌ساز حل مطلوب مشکلات به منظور تحقق بازآفرینی پایدار شهری، ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی (اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی) محدوده‌ها و محله‌های هدف و تقویت حس شهروندی و تعلق به مکان، هم افزایی اقدامات و ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در شهر در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با همراهی و مشارکت حداکثری تمامی دخیلان، پیش نگری و پیشگیری از بازتولید محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری و عمومی کردن دغدغه احیاء، بهسازی و نوسازی و رفع موانع قانونی و مقرراتی را از اهداف اصلی ستاد بازآفرینی استان تهران اعلام کرد و گفت: پس از راه اندازی ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران و طبق مصوبات نظارت ستادی شهرداری تهران مبنی بر ایجاد رده منطقه ای در ساختار کلان مدیریت بازآفرینی محدوده ها و محلات هدف، "ستاد بازآفرینی پایدار منطقه" در مناطق ۷ تا ۲۰ شهرداری تهران تشکیل و در دستور کار قرار گرفت.

محمدزاده در تشریح درخواست‌های ستاد بازآفرینی استان نیز بیان کرد: تامین و تخصیص سهم ۷۰ درصدی دولت در تامین خدمات و ارتقای کیفیت عرصه‌های عمومی، اعمال تخفیفات عوارض صدور پروانه در محدوده بافت‌های فرسوده، واگذاری اراضی مورد نیاز پروژه‌های مسکن امید به شهرداری تهران، شناسایی ۱۵ قطعه ملکیِ در اختیار شهرداری و دولت به منظور تأمین مسکن جایگزین برای پیشبرد فرآیند نوسازی، واگذاری رایگان انشعابات از سوی دستگاه های خدمات رسان، کاهش حق بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در محدوده بافت های فرسوده، تصویب چارچوب برنامه توسعه محله ای به عنوان یکی از اسناد لازم الاجرای توسعه شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری و ... از مهمترین درخواست‌های ستاد برای تسریع هرچه بیشتر اقدامات نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد تهران به شمار می‌رود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000