بانک مرکزی اعلام کرد

تحولات هفت ماهه در بازار مسکن پایتخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۸/۰۶
بانک مرکزی گزارش تحولات هفت ماهه بازار مسکن شهر تهران را منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس اعلام بانک مرکزی در هفت ماهه سال 97- فاصله فروردین ماه تا پایان مهر ماه 97- مجموعا 83 هزار و 400 واحد مسکونی در شهر تهران از سوی متقاضیان خریداری شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14.9 درصد کاهش نشان می دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 55.4 درصد افزایش نشان می دهد.

هفت ماهه اول سال 96 تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال 95 معادل 6.3 درصد افزایش یافت؛ همچنین در همین بازه زمانی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان معامله شده در بازار مسکن شهر تهران در مقایسه با هفت ماهه اول سال 95 تنها 6.5 درصد افزایش یافت.

در این گزارش همچنین تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه امسال نیز تشریح شده است؛در اولین ماه از فصل پاییز 97، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به 8 میلیون و 610 هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 83.5 درصد افزایش نشان می دهد؛ تعداد معاملات انجام شده در این ماه نیز 9 هزار و 400 فقره بوده است که نسبت به مهرماه سال 96 معادل 32.3 درصد کاهش داشته است.

تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران در ادامه افت حجم معاملات خرید آپارتمان به دنبال تداوم جهش قیمتی در این بازار در مهرماه در مقایسه با شهریور 97 نیز 9.5 درصد کاهش یافت.

قیمت هر مترمربع آپارتمان فروخته شده در بازار مسکن مهر ماه نیز در مقایسه با یک ماه قبل از آن -شهریور 97- معادل 6.4 درصد افزایش یافته است.

واحدهای نوساز(آپارتمان های با عمربنای کمتر از 5 سال) در میان سایر واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران بیشترین سهم از کل معاملات مسکن به لحاظ سن واحدهای مسکونی معامله شده در مهرماه را به خود اختصاص داده اند.این سهم در مقایسه با مهرماه سال قبل 1.7 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است.علت این موضوع افزایش فاصله قیمتی بین واحدهای مسکونی نوساز و آپارتمان های قدیمی ساز است؛جهش قیمت مسکن در ماه های گذشته منجر به افزایش این فاصله و خروج اجباری بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن از بازار واحدهای مسکونی نوساز شده است.

منطقه 5 شهر تهران که طی سال های گذشته همواره بیشترین سهم از معاملات خرید و فروش مسکن در آن انجام شده است مهرماه امسال نیز با سهم 15.8 درصدی بیشترین سهم از معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص داده است؛همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم های 9.7 و 8.8 درصد در رتبه های بعدی به لحاظ بیشترین سهم از معاملات مسکن شهر تهران قرار دارند.در مجموع 74 درصد از کل معاملات خرید مسکن شهر تهران در 10 منطقه شهر متمرکز شده است.

بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در مهرماه نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل در منطقه 5 شهر تهران معادل 104.6 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 12 معادل 41.4 درصد تعلق دارد.همچنین در میان مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 18 میلیون و 700 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 3 میلیون و610 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 82.9 و 58.9 درصد افزایش نشان می دهد.

واحدهای مسکونی معامله شده در دامنه قیمتی 6 تا 7 میلیون تومان به لحاظ قیمت هر مترمربع،مهر ماه امسال بیشترین سهم از معاملات مسکن معادل 9.7 درصد را به خود اختصاص داده اند؛همچنین دامنه های قیمتی 5 تا 6 میلیون و 4 تا 5 میلیون به ترتیب با سهم های 9.4 و 9.1 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.در مهرماه امسال توزیع حجم معاملات خرید و فروش مسکن در پایتخت به گونه ای بوده است که 54.2 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معادل 8 میلیون و 410 هزار تومان معامله شده اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000