استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اعلام کرد

مزیت دو گانه پرداخت تسهیلات نوسازی به زلزله زدگان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۸/۲۲
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله دو مزیت پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی تخریب شده در جریان زلزله سال گذشته کرمانشاه را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بهرخ حسینی هاشمی،استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله روز گذشته در نشست تخصصی اولین سالگرد زلزله 7.3 ریشتری سرپل ذهاب اعلام کرد:پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی واحدهای تخریب شده و آسیب دیده در جریان زلزله 21 آبان استان کرمانشاه در سال گذشته دو پیامد مثبت به همراه داشت.
وی در این باره توضیح داد:علاوه بر توانمند سازی ساکنان این مناطق و آسیب دیدگان زلزله با استفاده از تسهیلات بانکی به منظور نوسازی واحدهای آسیب دیده،نیازمند تعمیر و یا احداث مجدد،آن دسته از واحدهای مسکونی که برای بازسازی و نوسازی از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند به لحاظ رعایت ضوابط فنی و مهندسی و استانداردهای ساختمانی تحت نظارت و کنترل قرار گرفته اند؛به این معنا که یکی از شروط اصلی در بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده در جریان زمین لرزه غرب کشور با استفاده از تسهیلات بانکی اعمال نظارت فنی و کارشناسی در خصوص نحوه بازسازی این واحدهاست.
حسینی هاشمی تصریح کرد:همه واحدهایی که با استفاده از تسهیلات بانکی نوسازی و بازسازی شده اند به لحاظ مشخصات فنی،نحوه رعایت ضوابط و استانداردهای فنی و تبعیت از مقررات ملی ساختمان مورد نظارت قرار گرفته اند.
وی افزود:این در حالی است که در برخی دیگر از واحدها که به هر دلیلی از جمله تمایل به تسریع در فرآیند مقاوم سازی و یا تمکن مالی، مالکان آن ها برای بازسازی و نوسازی واحدها درخواست استفاده از این تسهیلات را نداشته اند این نظارت فنی و کارشناسی ممکن است اعمال نشده باشد.
به گفته وی در برخی از موارد، نظارت بر نحوه رعایت مقررات و استانداردهای ساختمانی در آن دسته از ساخت وسازهایی که به منظور نوسازی و بازسازی واحدهای تخریب شده در جریان زمین لرزه سال گذشته مناطقی از استان کرمانشاه بدون استفاده از تسهیلات بانکی انجام شد به مانند ساخت و سازهایی که با اتکا به تسهیلات بانکی صورت گرفت به طور مضاعف انجام نشده است.بنابراین ساخت و سازهایی که با استفاده از تسهیلات بانکی و با اعمال نظارت مضاعف بر نحوه ساخت در جریان بازسازی های یکسال اخیر مناطق زلزله زده غرب کشور انجام شده است به مراتب ساخت و سازهایی فنی تر و اصولی تر در مقایسه با سایر ساخت وسازها تخمین زده می شود.
حسینی هاشمی تصریح کرد:بررسی های انجام شده نشان می دهد در برخی موارد طی بازسازی های انجام شده طی یکسال اخیر در بعضی از مناطق زلزله زده غرب کشور در برخی از واحدهای نوساز علیرغم حساسیت مالکان ،هنوز مشکلات طراحی،نظارت و اجرا وجود دارد و این مشکل به ویژه در ساخت وسازهایی که از تسهیلات بانکی برای نوسازی استفاده نکرده اند و یا در واحدهای تعمیری، بیشتر مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه ضرورت تدوین دستورالعمل و آیین نامه دست کم در دو مورد ضروری و مهم است گفت:یکی از این موارد آن است که مشخص شود کدام یک از ساختمان ها را پس از زلزله می توان مقاوم سازی کرد و کدام ساختمان های نیازمند تخریب و نوسازی کامل هستند و مورد دیگر این است که مشخص شود روش های قابل استناد برای مقاوم سازی چیست و بر پایه چه دستورالعملی باید سیستم لرزه بر را طراحی کرد.
این استاد پژوهشگاه زلزله شناسی اعلام کرد:بررسی های انجام شده طی یکسال گذشته حاکی است به رغم برخی ادعاها که ناپایداری و سستی خاک و استفاده از خاک دستی را مهمترین دلیل تخریب ساختمان ها در جریان زمین لرزه سال گذشته سرپل ذهاب می دانند این موضوع در همه موارد مربوط به تخریب ساختمان ها در جریان این زمین لرزه صادق نیست و ضعف و ناپایداری سازه ها و همچنین عدم رعایت اصول و ضوابط فنی و مهندسی در ساخت بناها از اصلی ترین دلایل میزان قابل توجه تخریب ساختمان ها در این زمین لرزه است.
به گزارش هیبنا،21 آبان ماه سال گذشته زمین لرزه ای با بزرگی 7.3 ریشتر بخش هایی از مناطق غربی کشور را به لرزه درآورد؛در جریان این زمین لرزه 620 نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند و 9388 نفر نیز مصدوم شدند؛همچنین نزدیک به 100 هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی به طور کامل تخریب شده ویا دچار آسیب شدند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000