آخرین وضعیت بازار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن تشریح شد

کاهش هزینه خرید امتیاز تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۹/۱۳
هزینه خرید امتیاز تسهیلات مسکن باز هم کاهش یافت به کمتر از ۹ میلیون تومان رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، هزینه خرید امتیاز تسهیلات مسکن برای خرید و ساخت واحدهای مسکونی با استفاده از تسهیلات بدون سپرده، آذرماه امسال به کمترین میزان خود طی سال های اخیر رسید.

تسهیلات بدون سپرده مسکن که با سقف های مختلف به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جمعیتی شهرها به متقاضیان خرید و ساخت مسکن پرداخت می شود از محل اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن به متقاضیان اختصاص می یابد.
متوسط قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در حالی به کمتر از 55 هزار تومان رسید که طی 10 روز اول آذر ماه هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به طور میانگین با قیمتی کمتر از 54 هزار تومان در بازار معاملات اوراق خرید و فروش شد.
این در حالی است که این سطح قیمتی میانگین قیمتی همه اوراق عرضه شده در بازار معاملات امتیاز تسهیلات آنی مسکن است و به طور قطع قیمت گروه هایی از اوراق که مدت اعتبار آنها به زمان سررسید نزدیک تر است کمتر از رقم فعلی است. همچنین ممکن است برخی از اوراق تازه منتشر شده که فاصله زمانی زیادی با تاریخ انقضا و سررسید دارند با قیمتی بالاتر از سطح میانگین قیمت اوراق به بازار عرضه شده باشند که این موضوع امری طبیعی است.
با این حال از آنجا که شعب بانک مسکن در زمان مراجعه متقاضی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از طریق خرید امتیاز تسهیلات از محل اوراق حق تقدم اقدام به خرید ارزانترین اوراق ممکن برای دریافت تسهیلات از سوی متقاضیان می کنند تسهیلات گیرنده می تواند با کمترین رقم ممکن امتیاز تسهیلات را دریافت کند.
در شرایط فعلی برای دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران(مرکب از تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن بعلاوه تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله) به صورت آنی و از محل اوراق،160 فقره اوراق 500 هزار تومانی مورد نیاز است که با توجه به سطح فعلی قیمت ها متقاضی کمتر از 9 میلیون تومان برای خرید اوراق هزینه می کند.این در حالی است که طی سال های اخیر در برخی مقاطع زمانی قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن از مرز 100 هزار تومان نیز عبور کرد و به همین علت هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان دو برابر رقم فعلی بود.
کارشناسان اگر چه کاهش سطح قیمت اوراق به لحاظ کاهش قابل ملاحظه هزینه خرید امتیاز تسهیلات مسکن برای متقاضیان را موضوعی مثبت تلقی می کنند اما بنا بر اعلام آن ها ریزش قابل توجه قیمت اوراق و سقوط آن به کانال قیمتی 50 هزار تومان عمدتا ناشی از کاهش اثربخشی تسهیلات آنی در معاملات مسکن از بابت پوشش هزینه خرید واحدهای مسکونی است. مسوولان دولت، نمایندگان مجلس و همینطور کارشناسان بانک مسکن به دنبال راهکار مشترک برای تقویت سقف تسهیلات خرید مسکن البته به شکل تسهیلات در استطاعت هستند.
هم اکنون میانگین قیمت مسکن در شهر تهران از مرز 9 میلیون تومان عبور کرده است و تسهیلات 80 میلیون تومانی آنی خرید مسکن به طور متوسط کمتر از 10 مترمربع واحد مسکونی را به لحاظ تامین هزینه خرید پوشش می دهد.
در واقع تسهیلات فعلی خرید مسکن از محل اوراق برای متقاضیان انفرادی استفاده از این تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی اگرچه هم اکنون به لحاظ هزینه خرید امتیاز در سطح حداقلی قرار گرفته است اما این تسهیلات قدرت و اثر خود را از بابت تامین بخش قابل ملاحظه ای از هزینه خرید واحدهای مسکونی از دست داده است.
در برابر کاهش اثربخشی این تسهیلات در بازار مسکن به دلیل جهش شدید قیمت آپارتمان در شهر تهران،تقاضا برای استفاده از این تسهیلات به منظور خرید ملک نیز کاهش یافته است؛هر چند مطابق با آمارهای رسمی حجم کل معاملات مسکن شهر تهران نیز با کاهش چشمگیر همراه شده است و به تبع دمای بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز طی هفته ها و ماه های اخیر کاهشی بوده است؛با این حال کارشناسان به آن دسته از متقاضیان حاضر در بازار مسکن که برای خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات اوراق مصمم هستند توصیه می کنند با در نظر گرفتن زمان خرید خود اقدام به خرید اوراق با مناسب ترین سطح قیمتی کنند؛هر چند متقاضیان باید توجه داشته باشند که اوراق دارای زمان سررسید دو ساله هستند؛بنابراین لازم است اوراقی را خریداری کنند که تا زمان اقدام برای خرید مسکن، مدت اعتبار آن به اتمام نرسد و منقضی نشود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000