افزایش سرمایه بانک مسکن در بودجه ۹۸/ وام مسکن ارزان می‌شود

سازمان برنامه و بودجه افزایش سرمایه بانک مسکن را در بودجه سال ۹۸ در دستور کار قرار داده تا با کمک این بانک نرخ تسهیلات مسکن ارزان شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، جهش‌های اخیر قیمتی در بازار مسکن و نوسانات ایجاد شده اثرات منفی خود را بر کاهش سطح قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن و کاهش سهم تسهیلات بانکی از هزینه خرید مسکن برجای گذاشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی از قیمت مسکن در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، سهم تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن در مهرماه ۹۶ به طور متوسط ۲۲.۲ درصد بوده است.

به طور حتم در این شرایط نیاز است اقدامات جدید در بازار مسکن به ویژه بانک مسکن صورت پذیرد تا توان متقاضیان مصرفی برای خرید خانه افزایش یابد که یکی از مهم‌ترین این اقدامات افزایش سقف وام مسکن و در کنار آن بالا نبردن رقم اقساط ماهانه به منظور استطاعت متقاضیان برای بازپرداخت اقساط است که مسوولان بانک مسکن همواره شرط تحقق این امر را افزایش سرمایه این بانک عنوان کرده‌اند.

در این باره معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: یک از برنامه‌های مهم دولت که در بودجه سال ۹۸ منعکس شده بحث مسکن است. حمید پورمحمدی افزود: دولت امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ایجاد کرد و سازمان برنامه و بودجه برای حمایت از این اقدام از بودجه خود ۳۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفت، برای سال آینده نیز ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را هدف‌گذاری کردیم تا در بافت فرسوده با زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مقرر شد دولت با وجوه اداره شده نرخ تسهیلات را ارزان کند، گفت: برای اینکه بانک مسکن بهتر در این موضوع ایفای نقش کند در بودجه سال آینده افزایش سرمایه جدی برای این بانک در نظر گرفته شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز از موافقت کمیته مسکن کمیسیون متبوعش با افزایش سرمایه بانک مسکن در راستای تولید واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد خبر داد. سیدابوالفضل موسوی بیوکی گفته است که تقویت این بانک به عنوان بانک تخصصی تولید مسکن می تواند در مسیر ساخت و ساز برای قشر کم درآمد جامعه موثر باشد و بنابراین پیگیری تامین سرمایه بانک مسکن لازم است.

از سوی دیگر بانک مسکن دو پیشنهاد دیگر را به شورای پول و اعتبار ارایه کرده که البته هنوز در این شورا در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است. مدیرعامل بانک مسکن با تشریح جزییات این پیشنهادات گفته است: یکی از این پیشنهادات افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم تا سقف فعلی تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم است؛ به این معنا که تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم از سقف ۶۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی افزایش یابد؛

ابوالقاسم رحیمی انارکی افزوده است: همچنین در مورد صندوق پس انداز مسکن یکم نیز در نظر داریم سقف سنی آپارتمان های مشمول دریافت این تسهیلات را از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش دهیم تا از این طریق واحدهای بیشتری که در حال حاضر امکان برخورداری از تسهیلات را ندارند به دایره انتخاب متقاضیان خانه اولی اضافه شوند.

بر این اساس به نظر می‌رسد سال آینده تغییرات جدی را در وام مسکن شاهد باشیم تا شاید بار دیگر متقاضیان خرید خانه بتوانند رونق را به این بازار راکد بازگردانند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000