ارایه نتایج پژوهش «کاهش پیچیدگی سازمانی» در همایش مدیران بانک مسکن

ابزارهای مدیریتی جدید در خدمت ارتقای بهره‌وری

کاهش پیچیدگی سازمانی از ابزارهای مدیریتی است که برای تحقق شعار امسال بانک مسکن تحت عنوان «بهره‌وری، تولد دوباره ثروت» مورد توجه ویژه مدیران ارشد این بانک قرار گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از چالش‌های جدی امروز میان بسیاری از مدیران کسب و کار، چگونگی فائق آمدن بر پیچیدگی‌های سازمانی است. بانک مسکن برای آشنایی با جدیدترین روش‌های مدیریتی رایج در دنیا در این حوزه، پژوهشی با عنوان «کاهش پیچیدگی سازمانی» که توسط دکتر مجتبی مالکی، یک پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام و ذیل مقالات معرفی پرکاربردترین ابزارها و شیوه‌های مدیریت، دسته‌بندی شده است را در همایش اخیر مدیران ارشد این بانک ارایه کرد.

در این پژوهش «کاهش پیچیدگی‌های سازمانی» به عنوان یکی از موضوعات مطرح در حوزه مدیریت استراتژیک مطرح شده و ضمن مرور بر مزایا و کاربردهای این راهبرد، نیازمندی‌های مدیریتی برای تحقق کاهش پیچیدگی‌ها را نیز برشمرده است.
بر اساس این پژوهش، ویژگی‌هایی از قبیل بزرگی سازمان به ویژه از حیث تعداد کارکنان، دانش‌ بنیان بودن سازمان و نسبت سرمایه دانشی به کل سرمایه سازمانی، پروژه محور بودن، تنوع فرآیندهای تولید و محصولات، تغییرات مداوم محیطی، شدت فضای رقابتی در بازار، وضعیت فرهنگی سازمانی و ... از مولفه‌هایی است که وجود و شدت آنها در یک فضای کسب و کار موجب افزایش پیچیدگی آن در مقایسه با سایر کسب‌ و کارها می‌شود. در این شرایط بسیاری از مدیران سعی می‌کنند با اعمال سیاست‌های مدیریتی غیربنیادین، چالش‌های مستمر این وضعیت را مدیریت کنند که البته تحقیقات نشان می‌دهد این تمهیدات اغلب موثر واقع نمی‌شود؛ چراکه پیچیدگی سازمانی از مولفه‌های نهادینه شده در ساختار سازمان است و تاثیرگذاری عمیق بر آن تنها با بازنگری در معماری و تغییرهای بنیادین کسب و کار حاصل می‌شود.
از مزایای کاهش پیچیدگی این است که می‌تواند نقاط انشعابی محصولات یا خدمات که به طور کامل با نیازهای مشتری تطابق دارد را با کمترین هزینه‌ها برآورده کند. برای مثال با ساده سازی خط تولید ممکن است شرکت‌ها بتوانند به مشتریان اصلی خود سرویس‌های مطلوب‌تری ارایه کنند.
کاهش پیچیدگی به شناسایی هزینه‌های پنهان در هر سازمان نیز کمک می‌کند و مجموعه را قادر می‌سازد تا محصولات سودآور خود را شناسایی، مشتریان با ارزش خود را حفظ و به طور خلاصه منافع سازمانی را گسترش دهد.
سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولا برای رسیدن به اهدافی از قبیل شناسایی و تقویت مزیت‌های رقابتی و توانایی‌های اصلی، ایجاد و گسترش کسب و کار مطابق با نیازهای مشتری، ایجاد رویکرد انضباطی برای تولید و فراهم کردن محصولات یا خدمات جدید که برای مشتریان ارزش افزوده دارد، طراحی ساختار سازمانی برای حمایت از تصمیمات حیاتی، به حداکثر رساندن اثربخشی فرآیندهای سازمانی و هماهنگ‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی با اهداف تجاری از ابزار کاهش پیچیدگی استفاده می‌کنند.
حوزه‌هایی از کسب و کار که کاملا منطبق با فعالیت اصلی شرکت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، به صورت داخلی انجام می‌شود و حوزه‌هایی که اهمیت استراتژیک فعالیت کم است، رویکرد مناسب معطوف به برون‌سپاری خواهد بود. همچنین این نکته حائز اهمیت است که انگیزه برای بهبود مستمر محصولات معمولا در اثر تعاملات اقتصادی ایجاد می‌شود. بنابراین اکثر اوقات کیفیت محصولات و خدمات ناشی از برون‌سپاری به مراتب از تامین داخلی آن بهتر خواهد بود که این مورد مضاف بر مزیت کاهش پیچیدگی سازمانی از کانال برون‌سپاری است.
به طور کلی رویکرد نوین به معماری سازمان‌ها معطوف به کوچک‌سازی سازمانی است که هر یک بر مبنای مزیت رقابتی متفاوتی شکل گرفته‌اند و هم‌افزایی میان آنها بازدهی کل را بهبود می‌بخشد.
درک و از میان برداشتن منابع پیچیدگی، ایجاد تعادل میان فرآیندهای سازمان، شناسایی فرصت‌ها برای ساده‌سازی محصولات و ساختار سازمانی و همین‌طور فرآیندهای کسب و کار، جلوگیری از بازگشت پیچیدگی با مراجعه دوباره برای بررسی میزان موانع برای محصولات جدید و گسترش دیگر فعالیت‌ها و در نهایت ساده کردن تصمیم گیری با روشن کردن نقش‌ها و فرآیندها از راهکارها و نیازمندی‌های مدیریتی کاهش پیچیدگی سازمانی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000