افت شدید قیمت اوراق «تسه» در پی رکود بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۰/۰۳
همزمان با حاکمیت رکود عمیق در بازار مسکن، قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز با افت شدید روبرو شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات از چند ماه قبل همزمان با جهش قیمت مسکن آغاز شد چرا که سقف این تسهیلات تغییری نکرد و در نتیجه سهم آن از پوشش قیمت تمام شده مسکن از ابتدای امسال تا کنون به شدت کاهش یافت.

این موضوع تقاضا برای استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را کاهش داد و در نتیجه کاهش تقاضا قیمت این اوراق در سراشیبی قرار گرفت.
بررسی داده‌های ثبت شده از مبادلات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نشان می‌دهد در طول یک ماه پایانی فصل پاییز یک میلیون و 240 هزار فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن از هر دو نماد «تسه» و «تملی» به بهای میانگین 55 هزار و 340 تومان فروخته شده که نسبت به آذر پارسال حدود 25 درصد کمتر است.
اوراق تسه همان اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن است که به عنوان بخشی از سود سپرده‌های ممتاز بانک مسکن به دارندگان حساب تعلق می‌گیرد و آنها می‌توانند با عرضه و فروش آن به قیمت روز در فرابورس، آن را نقد کنند؛ ضمن اینکه متقاضیان دریافت فوری تسهیلات مسکن نیز با خرید این اوراق امتیاز استفاده از تسهیلات از این محل را کسب می‌کنند و بدون نیاز به سپرده‌گذاری و صرف زمان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. اوراق «تملی» نیز با فرمولی شبیه تسه از اواخر سال گذشته توسط یک بانک دولتی دیگر طراحی شد و به صاحبان سپرده‌های خاص آن بانک تعلق گرفت و به این ترتیب یک بانک دیگر نیز به بازار پرداخت تسهیلات مسکن به این ترتیب ورود کرد.
در آذرماه امسال علاوه بر 25 نماد تسه که در بازار فرابورس قابل مبادله و در دسترس متقاضیان دریافت تسهیلات بود، دست‌کم 8 نماد تملی نیز عرضه و تعدادی از این اوراق نیز فروخته شد. با این حال حجم مبادله کل اوراق تسه و تملی در آذر ماه امسال حدود 9.5 درصد نسبت به آذر پارسال که صرفا اوراق تسه در فرابورس عرضه می‌شد، پایین‌تر است.
ریزش تعداد اوراق تسهیلات مسکن فروخته شده در آذر ماه نسبت به مدت مشابه پارسال از افت 62 درصدی معاملات مسکن در این ماه نشات گرفته است. طبیعی است در بازاری که خرید و فروش مسکن به حداقل ممکن رسیده و بازار مسکن به حالت نیمه تعطیل در آمده، نیاز به دریافت تسهیلات مسکن نیز کاهش یافته است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این وضعیت در دی ماه نیز در بازار اوراق تسه و تملی حاکم باشد؛ کمااینکه روز گذشته میانگین قیمت اوراق فروخته شده 50 هزار و 800 تومان بود.
ارزان‌ترین اوراق تسهیلات در مبادلات دیروز به نماد تسه منتشر شده در دی ماه 95 تعلق داشت که هر یک به بهای 47 هزار و 845 تومان فروخته شد. همچنین گران‌ترین نماد، تسه 9507 (منتشر شده در مهر 95) بود که به بهای 54 هزار و 560 تومان فروخته شد. اغلب نمادهای اوراق تسه در مبادلات دیروز با افت قیمت تا 4.7 درصد روبرو بودند و افت قیمت در تملی نیز قدری از این مقدار بیشتر بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000