رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس:

اصلاح بانک‌ها در اولویت دولت

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۱۰/۰۵
رییس جمهور با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی به اصلاح اقتصاد منجر می‌شود، گفت: شکل گیری تحریم‌ها، ساختارهای غلط اقتصادی، جنگ روانی و تبلیغاتی و شرایط خارجی باعث التهاب در اقتصاد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح دیروز(سه شنبه) که برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، گفت: دی امسال، دی پر برکتی برای مردم ما خواهد بود و در بهمن ماه چهلمین سال پیروزی انقلاب را گرامی می داریم. اما حوادث دی ماه سال گذشته باعث شد تا آمریکایی ها با تصور غلط و ناروا، اواخر دی ماه موضع گیری جدیدی را علیه ایران و توافق هسته ای اعلام کنند. لایحه بودجه سال ۹۸ در شرایطی تقدیم مجلس می شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم.

روحانی ادامه داد: از سال ۹۲ و آغاز دولت یازدهم دولت و مجلس و مردم همه با هم تصمیم گرفتیم که از تورم فزاینده جلوگیری کرده و آن را متعادل و تک رقمی کنیم. رشد منفی را به رشد مثبت و اشتغال را به نقطه نسبتا مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آوردیم، برای دشمنان ما قابل تحمل نبود.

وی خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۶ یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی و رشد ۳.۷ درصد دست یافتیم و ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه گذاری ما از منفی ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ درصد رسید.

رییس جمهور گفت: همه شاخص های اقتصادی ایران در پایان دولت یازدهم مثبت بود و ما به سمت اهداف بالاتر با انتخاب مسیر درست حرکت می کردیم، اما آمریکایی ها در این میان توطئه خودشان را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند و ما در اوایل سال ۹۷ با التهاباتی در بازار ارز و سپس کالا و در سایر بازارها مواجه شدیم.

ذخیره اسکناس ارزی صفر بود

رییس جمهور تاکید کرد: چرا در ماه های اولیه سال ۹۷ کشور و اقتصاد با التهاب مواجه شد؟ دلیل این بود که اولا تحریم ها توانست بر بازار ارز هم در عمل هم از نظر روانی تاثیر بگذارد. ما در مقطعی در اوایل سال ۹۷ قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی صفر بود و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی سخت بگیرد تا بتوانند کشور را مدیریت کند.

به گفته روحانی، هیچ کس نمی تواند بگوید تحریم بر اقتصاد کشور و زندگی مردم تاثیر منفی نمی گذارد اما آمریکا هم به اهدافش دست نیافت. در عین حال، تحریم مشکلاتی را برای زندگی مردم به وجود آورد.

تلاش دولت برای اصلاح نظام بانکی بیش از هر زمان دیگر است

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی یادآور شد: ببینید یک موسسه غیرمجاز چه بلایی بر سر کشور آورد و خانوارها، سپرده‌گذاران و دولت را گرفتار کرد. وی ادامه داد: امروز تلاش ما برای اصلاح بانک‌ها از هر روز دیگر بیشتر است و در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، یکی از مباحثی که بیشترین وقت این جلسات را گرفته مسائل بانکی است، چرا که تا بانک ما سالم نشود، اقتصاد سالم نمی‌شود. دولت و نظام ما قادر است مشکلات را حل کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000