آمار بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات ملک چه می گوید؟

پیش به سوی ثبات قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ماه گذشته بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سایت بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن در تهران، میانگین قیمت هر مترمربع بنای مسکونی در این شهر ۴.۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در آذر ماه سال 97 متوسط قیمت مسکن در تهران به مترمربعی 9 میلیون و 554 هزار تومان رسید که براساس قیمت ماه آبان 97 و همچنین آذر 96، مشخص می شود: قیمت مسکن طی یک ماه گذشته کمتر از 5 درصد و طی یکسال اخیر نزدیک به 92 درصد افزایش پیدا کرده است.

اگر چه مقایسه نقطه ای قیمت مسکن در تهران -مقایسه قیمت آذر امسال با قیمت آذر پارسال- بیانگر دو برابر شدن هزینه خرید مسکن در این شهر است اما تغییرات قیمتی در یک ماه اخیر کاملاً متفاوت از ماه های قبل بوده است.
بازار مسکن تهران مطابق آمار آذر ماه و حتی آمار مربوط به معاملات ملک در آبان، مسیر عزیمت به سمت ثبات قیمتی را در پیش گرفته است.
در نیمه اول امسال، قیمت مسکن در تهران با شدت بیشتر افزایش ماهانه را تجربه کرد. در تابستان، ماهانه به طور میانگین قیمت مسکن 7 تا 9 درصد افزایش پیدا می کرد اما در آبان ماه، میزان رشد ماهانه قیمت در حد 6 درصد رسید و الان نیز میزان رشد ماهانه قیمت مسکن باز هم کمتر شده و به نزدیک 4 درصد رسیده است.
کارشناسان اقتصاد مسکن پیش بینی می کنند: دامنه افزایش ماهانه قیمت مسکن در ماه های آینده تا نزدیک صفر کاهش پیدا می کند و از سال آینده این بازار در صورت عدم مواجهه با شوک های بیرونی و ناپایداری اقتصادی در بازارهای دیگر، وارد دوره ثبات قیمتی خواهد شد.
دوره ثبات قیمت مسکن در تهران همزمان خواهد بود با رکود معاملاتی تا بعد از حداقل یک تا دو سال، مجدداً رونق بوجود بیاید.
ماه گذشته بر اساس اطلاعات بانک مرکزی 6 هزار و 814 واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شد. البته این تعداد معامله بدون احتساب حذف کدهای پستی نامعتبر در شمارش قراردادهای ملکی منعقد شده، بوده است. در صورت حذف این کدها، کمتر از 6 هزار فقره معامله خرید مسکن در آخرین ماه پاییز در شهر تهران انجام شده است.
در آذر ماه سال گذشته که بازار معاملات خرید مسکن تازه وارد رونق شده بود، 17 هزار و 776 واحد مسکونی ظرف یک ماه در تهران فروخته شد.
خرید و فروش 17 تا 18 هزار واحد مسکونی در شهر تهران طی یک ماه، بهترین حالت ممکن برای این بازار به لحاظ قرار داشتن در رونق به حساب می آید و بیانگر نبض طبیعی معاملات مسکن است. اما زمانی که حجم معاملات مسکن در شهری همچون تهران با توجه به جمعیت و تعداد واحدهای مسکونی، از 8 هزار فقره در ماه پایین تر می رود، بازار در رکود قرار می گیرد. جمعیت تهران حدود 9 میلیون نفر است که البته با حساب جمعیت روز، این عدد از 11 میلیون نفر نیز تجاوز می کند. در شهر تهران بیش از 3 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی ساخته شده که حدود نیم میلیون از این واحدها بر اساس سرشماری سال 95، خالی از سکنه و حدود 100 هزار واحد نیز خانه دوم افراد ساکن تهران یا شهرهای دیگر است.
حجم معاملات خرید مسکن در تهران در آذر امسال 61.7 درصد نسبت به آذر پارسال افت کرد که کاهش شدید خرید و فروش مسکن در عمل اتفاق افتاده است. کارشناسان مهمترین دلیل این افت شدید معاملات خرید را جهش قیمت در ماه های قبل عنوان می کنند که باعث شده امکان خرید برای بخشی از متقاضیان فراهم نباشد.
البته خانه اولی های مجهز به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، همچنان در جنب و جوش برای خرید هستند و بخشی از همین اندک حجم معاملات مسکن به خریدهای این گروه اختصاص دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000