پیش بینی یک کارشناس اقتصادی از آینده بازار معاملات مسکن

مسکن در آستانه ثبات معاملاتی است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۰/۱۵
یک کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مسکن از قرار گرفتن بازار مسکن در آستانه ثبات معاملاتی خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: در شرایط فعلی شاهد تشدید مقاومت سمت تقاضای مسکن در برابر عرضه گران واحدهای مسکونی و جهش قیمتی در بازار مسکن هستیم و این مقاومت همزمان با ادامه رشد قیمت املاک مسکونی در ماه های آینده بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مقاومت قیمتی بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی را در آستانه رکود چند ساله قرار داده است گفت: شواهد و آمارها نشان می دهد در شرایط فعلی مسکن به ایستگاه پایانی رونق رسیده است؛ هر چند رشد قیمت اسمی مسکن ادامه دارد اما سرعت رشد قیمت در مقایسه با ماه های گذشته کاهش یافته است و پیش بینی می شود این کاهش ادامه یابد.
ملکی با بیان اینکه برای رسیدن رشد قیمت واقعی مسکن به نقطه صفر و زیر صفر یک دوره زمانی چند ماهه پیش بینی می شود گفت: اگر چه سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته است اما قیمت اسمی همچنان در حال افزایش است با این حال برای آنکه رشد قیمت مسکن به نقطه صفر برسد و به طور کامل متوقف شود چند ماه زمان نیاز است.
وی افزود: هر چند به دلیل تکمیل شدن ظرفیت بازار مسکن به لحاظ رشد قیمتی، نبود قدرت خرید در سمت تقاضا و تشدید مقاومت متقاضیان در برابر سمت عرضه با سطح فعلی قیمت ها به نظر می رسد در زمستان سال جاری همزمان با توقف رشد قیمت واقعی مسکن و عقب ماندن آن از سطح تورم عمومی، بازار مسکن وارد دوره ثبات قیمتی چند ساله شود.
وی با اشاره به نزدیک شدن میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به مرز 10 میلیون تومان گفت: همچنین به نظر می رسد میانگین قیمت مسکن شهر تهران حول و حوش همین بازه قیمتی به ثبات برسد و تا چند سال تحول قیمتی قابل توجه و محسوسی در قیمت واحدهای مسکونی مشاهده نشود؛ این موضوع بیش از هر عامل دیگر به مقاومت بلند مدت سمت تقاضا در برابر افزایش قیمت مسکن مربوط می شود.
ملکی خاطرنشان کرد: البته تمام پیش بینی ها در این زمینه با فرض ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی انجام می شود؛ به این معنا که اگر تحول خاصی در شرایط سیاسی و اقتصاد کلان کشور صورت نگیرد و تحولات سایر بازارهای اقتصادی همچون نوسانات ناگهانی مثبت و یا منفی در بازار ارز، طلا و ... منجر به چرخش وضعیت بازار مسکن نشود، احتمال رکود و ثبات قیمتی چند ساله در بازار مسکن از هر احتمال دیگری قابل انتظارتر است.
وی با بیان اینکه آنچه در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن گفته شد عمدتا مربوط به شهر تهران است و هر کدام از شهرهای کشور به تناسب شرایط ممکن است وضعیت متفاوتی را در بازار مسکن تجربه کنند خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که همواره تحولات بازار مسکن از شهر تهران به عنوان پایتخت کشور آغاز شده و رفته رفته با تاخیر زمانی چند ماهه ابتدا به کلانشهرها، شهرهای بزرگ و مراکز استان ها و سپس به سایر شهرها سرایت خواهد کرد.
ملکی افزود: بنابراین انتظار می رود ثبات قیمتی مورد انتظار برای شهر تهران که پیش بینی می شود از زمستان سال جاری در بازار مسکن پایتخت استارت بخورد به تدریج از سال آینده در سایر شهرهای کشور نیز مشاهده شود.
وی با بیان اینکه بخش مسکن و تحولات آن همواره در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار داشته است گفت: علت این موضوع سهم قابل توجه بخش مسکن در اقتصاد کشور است؛هم اکنون مسکن 35 درصد از هزینه کل خانوارها را به خود اختصاص می دهد؛ سهم املاک از ثروت خانوارهای ایرانی به طور متوسط 80 درصد، سهم بخش ساختمان از اشتغال ایرانیان 14 درصد، سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری مسکن 98 درصد و ارزش موجودی مسکن کشور 15 میلیون میلیارد تومان است.
ملکی افزود: همچنین طی یکسال گذشته بازدهی بازار مسکن نزدیک به 100 درصد بوده است که بعد از بازدهی سکه و طلا و ارز آزاد در یکسال اخیر، بیشترین نرخ بازدهی را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر تعداد معاملات خرید مسکن در تهران به کمترین حد چند سال اخیر رسیده است. بنابراین در صورتی که رکود معاملاتی رخ دهد، تعداد معاملات در همین حد پایین ثابت می ماند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000