نحوه واگذاری زمین در طرح جدید دولت برای ساخت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۰/۲۵
قائم مقام و دو معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در نمایشگاه «مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری» به تشریح برنامه ها و اولویت های حوزه کاری خود پرداختند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، علی نبیان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با حضور در نشست خبری نمایشگاه «مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری» به دستور کار جدید وزارت راه و شهرسازی در حوزه تامین مسکن اشاره کرد و گفت: مطابق با دستور رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید طی دو سال آتی در دستور کار دولت و وزارت راه قرار گرفته است. در این قالب بنا شده معادل 100 هزار واحد مسکونی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 100 هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری و 200 هزار واحد مسکونی نیز در شهرهای جدید احداث شود.

وی اضافه کرد: برای حرکت در این مسیر بنا شده روند شناسایی و واگذاری زمین های مختلفی که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد آغاز شود.

وی به تفاهم نامه میان مجموعه سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه پیگیری های لازم برای واگذاری زمین های موردنیاز بنیاد مسکن انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زمین‌هایی که شرکت بازآفرینی شهری به آن نیاز د‌ارد د‌ر استان‌های مختلف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد و پیگیری‌ لازم بر‌ا‌ی ساخت مسکن انجام خواهد شد. بنابراین باید اذعان کر‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ما فقط واگذارکننده زمین نیستیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی‌ ادامه داد: زمین واگذارشده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن شاید تا حدودی زمان‌بر با‌شد، ا‌ما د‌ر دوره مشارکت ساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اتفاق سریع روی خواهد داد‌؛ چراکه وزیر راه و شهرسازی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دستور د‌ا‌ده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا این موضوع به صورت ویژه پیگیری شو‌د تا بتوانیم د‌ر راستای واگذاری زمین اقدامات سریع‌تری دنبال کنیم.

نبیان مساحت زمین های موجود در مناطق شهری کشور را معادل 1.5 میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بر‌ا‌ی ساخت واحدهای مسکونی بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری زمین‌های موردنیاز واحدهای مسکونی بررسی و اعلام خواهد شد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

انعقاد تفاهم با کمیته امداد امام(ره)

علی اصغرمهرآبادی قائم مقام ویژه وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز با تشریح آخرین وضعیت پیش رفت این طرح گفت: مجموع واحدهای مسکونی پیش بینی شده در قالب طرح مسکن مهر معادل 2 میلیون و 200 هزار واحد بوده که از این تعداد تاکنون کار ساخت یک میلیون و 986 هزار واحد به اتمام رسیده است. از مجموع واحدهای تکمیل شده نیز معادل یک میلیون و 740 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

به گفته وی از مجموع واحدهای تحویل شده به متقاضیان معادل یک میلیون و 105 هزار واحد (سالانه بیش از 200 هزار واحد) در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی با اشاره به واحدهای مسکونی باقی مانده در پروژه مسکن مهر اظهار کرد: مجموع واحدهای باقی مانده از طرح مسکن مهر در دو دسته تقسیم می شود. دسته نخست 245 هزار واحدهای مسکونی است که کار ساختمانی آنها به اتمام رسیده ولی به دلیل پاره ای از مشکلات همچون عدم اجرای انشعابات، آماده نبودن معابر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و .... هنوز امکان تحویل آنها فراهم نشده است. دسته دوم نیز 215 هزار واحد مسکونی است که پیشرفت فیزیکی بیش از 61 درصد در حال ساخت هستند البته این دسته از واحدهای مسکن مهر دارای مشکلات عدیده در مراجع قضایی هستند.

مهرآبادی گفت: از مجموع 112 هزار واحد مربوط به تعاونی های مسکن، 61 هزار واحد در مراجع قضایی دارای پرونده هستند. از این رو طی مکاتباتی با مراجع قضایی درخواست رسیدگی به این پرونده ها خارج از نوبت اداری شده ایم که خوشبختانه موافقت شده است.

به گفته وی البته یکی از مشکلاتی که دو دسته از واحدهای مشکل دار با آنها مواجه هستند این است که برخی پروژه ها فاقد متقاضی هستند از این رو طی تفاهم نامه با کمیته امداد امام(ره)بنا شده تا تعدادی از واحدهای ساخته شده اما بدون متقاضی با کمک کمیته امداد به اقشار نیازمند واگذار شود.

ویرایش جدید آیین نامه 2800

محمد شکرچی زاده، رییس تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست، با اشاره به گذشت 45 سال از تاسیس مرکز تحقیقات، گفت: یکی از وظایف مرکز تحقیقات تدوین مقررات ملی ساختمان و ‌آیین‌نامه 2800 است که آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله نیز جزء همین آیین‌نامه‌ها است، بنابراین ویرایش جدید این آیین‌نامه آغاز و 50 درصد آن منتشر شده است و مابقی آن تا نیمه اول سال آینده منتشر خواهد شد.

وی افزود: هر 5 تا 7 سال ویرایش جدید این آیین‌نامه‌ها را منتشر خواهیم کرد تا بتوانیم ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله را افزایش دهیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگر مقایسه‌ای بین زلزله بم و زلزله کرمانشاه صورت گیرد، متوجه خواهید شد که اجرای مقررات ملی ساختمان تا چه حد در بالا بردن کیفیت ساخت‌وسازها و ایمنی در برابر زلزله مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله بم 30 هزار نفر کشته داد، اما در زلزله کرمانشاه این عدد به 620 نفر رسید، گفت: قطعاً اگر آیین‌نامه‌ها و ویرایش آیین‌نامه 2800 را رعایت می‌کردیم، تلفات کمتری در زلزله کرمانشاه به وقوع می‌پیوست.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در زلزله آذر ماه در کرمانشاه تنها دیوارها و میان قاب‌ها به دلیل اجرای دستورالعمل‌ها آسیب‌ دیدند، گفت: در نقشه‌های تفصیلی و گسل‌ها دقت بیشتری شده و در تلاش هستیم، این دستورالعمل‌ها علاوه بر شهرهای تهران، تبریز، مشهد و کرج در سایر شهرها نیز دستورالعمل‌ها اجرایی شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کیفیت ساخت وسازهای مسکن مهر ، گفت: کیفیت ساختمان‌های مسکن مهر با یک دامنه گسترده‌ای از سطح کیفی بعد از زلزله سرپل ذهاب بهتر شده است، اما به هر حال برخی از واحدهای مسکن مهر مشکل سازه‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از واحدهای مسکن مهر از حیث طراحی و مطالعات ژئوتکنیکی به نحو مناسبی پیش نرفته بود، گفت: در ساخت‌وسازهای بخش خصوصی نیز در کرمانشاه مشکلاتی وجود داشته است.

شکرچی‌زاده تأکید کرد: همان طور که در سایر ساختمان‌ها مشکلات داریم، در مسکن مهر نیز مشکلاتی وجود دارد، به طوری که حتی 2 بلوک از واحدهای مسکن مهر در اسلام‌آباد را به همین دلیل تخریب کردیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000